سود ۱۶۰ میلیاردی در ماه فقط برای ۳ نفر!

 شنیده ها حاکی از این است که عده ای از شرکت های فولادی برای کسب سود بیشتر اقدام به عرضه بالای ورق های فولادی خود در بازار آزاد کرده اند؛ موضوعی که خلاف قوانین و مقرراتی است که وزارت صمت پیش تر برای آن ها تعیین کرده است.

برابر قانون شرکت های فولادی می بایست ۴۰ درصد ورق فولادی خود را در بورس کالا عرضه کرده و مابقی را در بازار آزاد و با نرخ متناسب به فروش برسانند. چند هفته پیش و درست زمانی که مدرس خیابانی  قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت بود قرار بر این شد تا در راستای شفاف سازی بازار فولاد عرضه ها در بورس صورت پذیرد اما در همین چند هفته اخیر شاهد نابه سامانی هایی در این بازار بوده ایم و نمونه اش کسب سود بیشتر برخی فروشنده های ورق فولادی در این بازار بوده است.

پیش تر هم سرپرست سابق وزارت صمت در نشست مشترکی که با مسئولان بورس برگزار شده بود، اعلام کرد: کل محصولات فولادی اگر قرار است عرضه بشود باید در بورس باشد و ما خرید و فروش فولاد در خارج از بورس را ممنوع اعلام کرده ایم. در پاسخ هم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن انتقاد از وضعیت فعلی بازار بورس گفته بود: در حال حاضر تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد ورق های فولادی داخل بورس عرضه می شود بنابراین بورس تعیین کننده قیمت ها نیست و قیمت ها در کف بازار تعیین می شود.

بررسی های میدانی نشان می دهد این محصول در بازار آزاد از قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شود این در حالی است که ورق فولادی در بورس کالا حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد ارزان تر کمتر عرضه می شود و از آنجایی که این محصول در صنایع زیادی کاربرد دارد انتظار می رود تدابیری اتخاذ شود تا  مصرف کننده نهایی متضرر نشود.

فاصله قیمتی میان ورق فولادی تا زمان تبدیل آن به شمش بسیار کم است

فاضل همامی رئیس اتحادیه تعاونی های فولاد و صنایع معدنی با اشاره به ثبات نسبی این روزهای بازار فولاد کشور گفت: دو هفته ای می شود که انجمن فولاد توانسته همکاری دولت ثبات خوبی را در بازار فولاد ایجاد کند و تاثیر این همکاری در تعدیل قیمت میلگرد و شمش دیده می شود.

او با اشاره به قیمت های متغیر بازار آزاد ورق فولادی بیان کرد: تایید نشدن وزیر پیشنهادی دولت هم مشکلاتی را برای تعیین تکلیف این بازار ایجاد کرده ضمن اینکه ما در انجمن فولاد پیشنهاد ۷۰ درصد عرضه ورق فولادی در بورس توسط هر خریداری را تعیین کرده بودیم که با مخالفت صاحبان صنعت مواجه شدیم.

همامی ادامه داد: برخی از خریداران ورق فولادی معتقدند فاصله قیمتی میان ورق فولادی تا زمان تبدیل آن به شمش بسیار کم است بنابراین عرضه این محصول در بورس صرفه اقتصادی چندانی برای آن ها ندارد به همین منظور از عرضه محصول خود در بورس کالا ممانعت می کنند.

رئیس اتحادیه تعاونی های فولاد و صنایع معدنی در پایان تصریح کرد: قرار است این هفته با عرضه میلگرد ذوب آهن و ورق فولادی فولاد مبارکه تحرکاتی در راستای تعدیل این قیمت ها صورت پذیرد و با عرضه بیشتر بتوان بازار را کنترل کرد.

ورق فولاد به جای بدهی به مشتریان دردسر ساز شد!

رسول علی محمدی کارشناس بورس کالا با بیان اینکه قیمت ورق فولادی در خارج از بورس و با توجه به نرخ دلار آزاد قیمت گذاری می شود، گفت: بعضا شاهد افزایش ۳۰ درصدی این محصول در بازار آزاد هستیم و یکی از دلایلش این است که گاهی معاملات برای افراد غیر مرتبط تخصیص داده می شود.

او ادامه داد: گاهی مشتریان به جای دریافت بدهی های خود ورق فولادی دریافت می کنند که همین مشتریان که بخشی از آن ها را شرکت های اغماری تشکیل می دهند، این ورق ها را در خارج از بورس عرضه می کنند که همین امر سبب افزایش قیمت ها در بازار آزاد می شود.

علی محمدی تصریح کرد: اخیرا بخشنامه ای ابلاغ شده که براساس آن مجددا شاهد بازگشت معاملات تختال به بورس هستیم چرا که حدود یک سالی می شد که این معاملات خارج از فضای بورس صورت می گرفت بنابراین مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار می تواند بر نظارت بیشتر بر این بازار و شفافیت در معاملات کمک کند.

این کارشناس بورس کالا با بیان اینکه تاکنون نظارت چندانی بر عرضه ورق فولای در بورس کالا انجام نشده است، گفت: در بازار آزاد معلوم نمی شود که این محصول با چه قیمتی و به چه گروه هایی به فروش می رسد و از آنجایی که عمده عرضه ها خارج از بروس انجام می شود بنابراین نظارت بر آن ها بسیار سخت تر است.

او اظهار کرد: دولت با تخصیص ۴۰ درصد عرضه ورق فولادی هر خریداری در بورس کالا در ظاهر از صنایع پایین دستی حمایت کرده است اما به نوعی به عده ای سودجو رانت داده است که درنهایت دود این اقدامات تنها به چشم مصرف کننده نهایی می رود.

علی محمدی در پایان بیان کرد: شاهد این بودیم که در چند هفته اخیر برای میلگرد و تیرآهن و با نظارت‌های صورت گرفته، قیمت‌ها تا ۲۰ درصد تعدیل قیمت شد بنابراین امیدواریم این مهم در خصوص ورق فولادی هم صدق کند و شاهد کاهش قیمت این محصول هم باشیم.

عباسی کارشناس بورس ، با اشاره به وضعیت فعلی قیمت ورق های فولادی بیان کرد: در مورد ورق های فولادی اخبار زیادی از عرضه بالای این محصول خارج از بورس به گوش می رسد مسئله مهم این است که چرا باید چنین رانتی در این بازار مهم ایجاد شود که یک نمونه از نتایج آن هم در داستان یک شرکت  فولاد مشخص بود که براساس آن تنها ۳ نفر در یک ماه ۱۶۰ میلیارد تومان سود کسب کردند.

او ادامه داد: سودهایی که حتی نسبت به این روزهای بازار بورس هم غیر قابل دستیابی است و در طرف مقابل اما تولید کنندگان نیازمند تامین نیاز آنی خود هستند و زمانی که این ورق ها در بورس عرضه می شوند بعد از گذشت دو ماه به دست خریداران می رسند و همین امر آن ها را وادار به تامین نیاز خود  خارج از فضای بورس کرده است.

عباسی افرود: به همین دلیل است که خریداران به سمت بازار آزاد حرکت می کنند چرا که نیاز روز آن ها تامین نمی شود همچنین در طرف مقابل افراد برای استفاده از سهمیه های موجود اقدام به خرید سهمیه شرکت های ورشکسته می کنند و بدین طریق این محصولات را تا سقف ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از میزان موجود در بازار آزاد به فروش می رسانند.

این کارشناس بورس با اشاره به سودجویی عده ای دلال در این بازار گفت: آیا غیر از این است که عده ای با انبار کردن این محصول در حال ضربه زدن به نظام اقتصادی و تولید کنندگان هستند چرا که وزارت صمت و بورس حاضر نیستند با یکدیگر به توافق درست و منطقی دست یابند و نظارت ها را تشدید کنند.

سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ، با اشاره به پتانسیل‌های زیاد کشور برای تولید فولاد گفت: سنگ آهن حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت جهانی در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد همچنین نرخ انرژی در تولید فولاد هم یک سوم نرخ جهانی است بنابراین توقع همه بر این است که قیمت این محصول منطقی باشد.
او ادامه داد: گاهی شاهد این هستیم که قیمت برخی از محصولات فولادی حتی از قیمت جهانی بیشتر است و بعضا قیمت ورق فولای در بازار آزاد ۶۰ درصد بیشتر از قیمت آن در بورس کالاست و این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما در تولید این محصول مشکل خاصی نداریم.
صمدی با اشاره به نبود مدیریت کافی بر بازار ورق فولادی بیان کرد: از طرفی قیمت تمام شده این محصولات پایین است، اما در طرف مقابل شاهد عرضه ورق‌های فولادی در بازار آزاد و با قیمت‌های بالاتری هستیم.
رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با بیان اینکه تولید محصولات زیادی به همین ورق‌های فولادی وابسته است، گفت: بخش قابل توجهی از تولیدات صنعتی کشور از جمله صنایع خانگی و خودرو به ورق فولادی وابسته هستند و زمانی که چنین هرج و مرجی ایجاد می‌شود نباید توقع داشت تولید کنده لوازم خانگی و مابقی هم با بحران مواجه نشوند.
او در پایان بیان کرد: زمانی که مواد اولیه ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار میگرد انتظار می‌رود این محصول با قیمت منطقی به بازار عرضه شود و درنهایت ضرر اصلی را مصرف کننده نهایی متحمل نشود.در همین راستا نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی هم پیش‌تر در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرده بود: نرخ صادرات امسال انواع محصولات فولادی منفی بوده و در این خصوص کمبودی نداریم، اما در حال حضر قیمت فولاد در بازار جهانی ارزان‌تر از کشور ماست.

قرار است این هفته شاهد افزایش عرضه ورق و میلگرد توسط دو شرکت بزرگ فولادی باشیم و انتظار می‌رود عرضه بیشتر و نظارت بر قوانین جدید و عرضه در بورس نه تنها به شفافیت در این بازار کمک کند بلکه از افزایش قیمت این محصول و محصولات نهایی در صنایع دیگر جلوگیری به عمل می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *