بهزادی: بانوان دو و میدانی کار در مسابقات جایزه بزرگ رکوردشکنی کردند/ کسب سهمیه المپیک سخت است

پریسا بهزادی نایب رئیس بانوان فدراسیون دو و میدانی  درباره مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی اظهار کرد: در مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی شاهد رکورد شکنی بانوان بودیم. ریحانه مبینی در پرش طول توانست بعد از ۴۵ سال رکورد شادپور را بشکند و زهرا عرب رستمی هم در پرتاب چکش با ثبت نتیجه ۵۵.۶۹ رکورد ملی این ماده را ۲۳ سانتیمتر افزایش داد. همچنین شقایق خطیبی در دوی ۵ هزار متر رکورد ملی جوانان را که پیش از این متعلق به پریچهر شاهی بود را جابه‌جا کرد و سارینا ساعدی در پرش سه گام با ثبت نتیجه ۱۲.۶۸ رکورد ملی رده سنی نوجوانان را شکست. به هر حال این موضوع جای خوشحالی دارد و در حالی که ورزشکاران ما در دوران کرونایی نمی‌توانستند تمرین کنند و فکر می‌کردیم رکورد‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما شاهد موفقیت آن‌ها در این مسابقات بودیم.

دوندگان مسابقه ندهند با افت رکورد مواجه می‌شوند

او ادامه داد: دو و میدانی یک رشته رکوردی است. ورزشکاران ما اردویی ندارند و اگر آن‌ها مسابقه ندهند با افت رکورد مواجه می‌شوند. فدراسیون و کمیته فنی دو و میدانی تصمیم گرفتند که مسابقات جایزه بزرگ برگزار شود و بعد از آن ۲ مرحله لیگ دو و میدانی هم در شهریور و مهرماه در پیش داریم. به هر حال وزارت ورزش و جوانان نزدیک به ۲ ماه است که اجازه فعالیت به ورزشکاران دو و میدانی داده است و بانوان دو و میدانی کار در فضای باز تمرین می‌کنند تا آماده برگزاری مسابقات شوند.

او بیان کرد: مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی در ۱۴ ماده برگزار شد که در هر ماده نفرات برتر سراسر کشور حضور داشتند. در بخش بانوان این مسابقات حدود ۴۰ ورزشکار شرکت کردند. جوایزی برای نفرات اول تا سوم این مسابقات در نظر گرفتیم و ورزشکاری که رکورد ملی را جابه جا کرد ۶ میلیون جایزه گرفت.

رکورد‌های پایین برای بانوان دو و میدانی کار در نظر گرفتیم

بهزادی درباره رکورد‌های پایین بانوان دو و میدانی کاران گفت: کمیته فنی فدراسیون دو و میدانی رکورد‌هایی را برای مسابقات جایزه بزرگ تعیین کرده است و در بخش بانوان رکورد‌های پایین گذاشتیم که دور از دسترس نباشند. به طور مثال رکورد پرش ارتفاع ۱/۸۴ سانت است، اما ما رکورد ۱/۸۰ را برای این ماده گذاشتیم و حدنصاب‌ها را کمتر از رکورد ملی تعیین کردیم.

او ادامه داد: به هر حال سطح مسابقات بین المللی بالا است و ما نمی‌توانیم رکورد‌های ضعیف و در حد آماتور برای مسابقات داخلی تعیین کنیم، چون ورزشکاران ما حرفه‌ای هستند و در رقابت‌های برون مرزی شرکت می‌کنند. در مجموع رکورد‌های قابل قبولی در جایزه بزرگ دو و میدانی تعیین کردیم.

سهمیه المپیک دور از دسترس نیست

نایب رئیس بانوان فدراسیون دو و میدانی درباره ناکامی بانوان در کسب سهمیه المپیک گفت: به هر حال کسب رکورد‌های ورودی المپیک خیلی سخت است و دختران ما با قهرمانان دنیا فاصله زیادی دارند. ورزشکاران ما برای حضور در این رویداد مهم باید رکورد بزنند. البته به نظرم رسیدن به حد نصاب المپیک برای بانوان دو و میدانی کار دور از دسترس نیست. در حال حاضر اردویی نداریم و برخی از ورزشکاران هم مربی ندارند. کسب سهمیه المپیک سخت است، اما دختران ما با یک برنامه ریزی خوب می‌توانند در دوره‌های بعدی سهمیه المپیک را به دست بیاورند.

بانوان دو و میدانی کار نیاز به مربیان حرفه‌ای دارند

بهزادی گفت: برخی از بانوان دو و میدانی کار مربی ندارند و اعتراض آن‌ها به این موضوع به جا و درست است. البته رکورد‌های دختران در پرتاب دیسک و چکش خیلی خوب است و یکی از دختران ما در پرتاب چکش در مسابقات ژاپن نتیجه خوبی به دست آورد. مربیانی که در استان‌ها با ورزشکاران کار می‌کنند آن‌ها را آماده مسابقات می‌کنند. البته در بخش بانوان نیاز به مربیان حرفه‌ای داریم.

او افزود: مربیان کمی در دو و میدانی بانوان داریم و دختران ما نیاز دارند تا با مربیان حرفه‌ای کار کنند تا رکورد‌های بالاتری بزنند. در حال حاضر ما از تجربیات آقایان برای زیر نظر گرفتن تمرینات بانوان استفاده می‌کنیم و نتیجه اش این بوده که دختران ما رکورد‌های خوبی در ماده‌های پرتابی ثبت می‌کنند. دختران توانمندی در بخش جوانان و نوجوانان داریم.

سپیده توکلی نباید انگیزه اش را از دست بدهد

بهزادی گفت: دو و میدانی رشته رکوردی است و رکورد‌ها حرف اول را می‌زنند تا بهترین‌ها به تیم ملی دعوت شوند. به هر حال هر ورزشکاری که بهترین رکورد را بزند با تصمیم کمیته فنی به تیم ملی دعوت می‌شود. توکلی رکورددار ماده هفت گانه و پرش ارتفاع است و او نباید انگیزه اش را از دست بدهد.

دو و میدانی کاران براساس رتبه در آسیا و جهان حمایت می‌شوند

نایب رئیس بانوان فدراسیون دو و میدانی گفت: برنامه‌ای که برای بانوان دو و میدانی در نظر می‌گیریم همان برنامه‌ای است که برای آقایان هم اجرا می‌شود. حمایت‌ها از دو و میدانی کاران براساس رنکینگ و رتبه آن‌ها در آسیا و جهان صورت می‌گیرد. دختران دو و میدانی کار در اول راه هستند و در هر مسابقه‌ای شاهد رکورد شکنی بانوان هستیم، اما هنوز خیلی زود است ما به حدنصاب‌های آسیایی، بین المللی و المپیکی در بخش بانوان برسیم.

او ادامه داد: به هر حال دختران دو و میدانی کار باید حمایت بیشتری شوند. خواسته‌های آن‌ها برای جذب مربی و برگزاری اردو‌های برون مرزی باید برآورده شود تا رکورد‌های آن‌ها بالا برود و بتوانند مقام کسب کنند.

بانوان حقوقی دریافت نمی‌کنند

بهزادی گفت: بانوان ملی پوش در ۴ دوره قبل حقوقی دریافت نمی‌کردند. آن‌ها براساس کسب مقام در مسابقات آسیایی و بین المللی مبلغی را به عنوان پاداش دریافت می‌کردند. به هر حال شاهد افت و خیز ورزشکاران در دو و میدانی هستیم. ورزشکارانی که رشد می‌کنند رسیدگی بیشتری به آن‌ها صورت می‌گیرد.

بهزادی بیان کرد: برخی از داوران ما نتوانستند در این مسابقات حضور یابند به همین دلیل مجبور شدم که در ماده پرتاب وزنه داوری کنم.

او درباره اینکه برخی از ورزشکاران به علت هزینه بالای تست کرونا نتوانستند در مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی شرکت کنند، گفت: به هر حال همه ورزشکاران برای حضور در مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی باید تست کرونا می‌دادند که این کار هم صورت گرفت. ورزشکاری به خاطر ندادن تست کرونا در این مسابقات غایب نبود. علاوه بر این شیوه نامه‌های بهداشتی در این رقابت‌ها رعایت شده بود و مشکلی در این باره وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *