درگیری‌های جدید هند و چین در منطقه مرزی

وزارت دفاع هند اعلام کرد در منطقه مرزی «لاداخ» درگیری‌های جدیدی با ارتش چین به وقوع پیوسته است.

 

وزارت دفاع هند امروز (دوشنبه) از وقوع درگیری‌های جدید با ارتش چین در منطقه مرزی «دالاخ» خبر داد.

وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های ارتش آزادی خلق چین توافق سابق میان دو کشور را در شب گذشته نقض کردند و تحرکاتی تنش آفرین برای تغییر وضع موجود انجام دادند.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های هند مانع فعالیت ارتش چین در طول ساحل جنوبی دریاچه «بانچونگ سو» شدند و برای تقویت مواضع نیرو‌های هند و شکست اهداف چینی‌ها برای تغییر حقایق به صورت یکجانبه تدابیری ویژه اتخاذ کردند.

این وزارتخانه تاکنون درباره احتمال وجود کشته و زخمی در این درگیری خبری منتشر نکرده است.

وزارت دفاع هند همچنین اعلام کرد: نشست نظامی میان هند و چین با هدف حل مشکلات مرزی که موجب درگیری دو کشور شده است، تداوم خواهد یافت.

پیش از این نیز هند بر تداوم رایزنی‌ها میان نظامیان و دیپلمات‌های دو کشور برای تضمین بازگشت صلح و آرامش به صورت کامل و دائم در مناطق مرزی تاکید کرده بود.

حدود دو ماه پیش درگیری شدیدی میان نیرو‌های هند و چین در منطقه مرزی لاداخ در هیمالیا به وجود آمد که در آن ۲۰ نظامی هندی کشته شدند و چین هم تلفاتی را بدون بیان آمار گزارش داد. در این درگیری هر دو طرف یکدیگر را مقصر دانستند و موجب ایجاد تنش میان دو کشور شد.

پس از چند هفته تشدید تنش میان هند و چین به توافقی درباره ادامه دادن گفتگو‌ها از طرف نمایندگان ویژه دو طرف برای برقراری صلح و امنیت در مناطق مرزی حاصل شد.

به گفته مقامات ارشد دولت هند، اکنون در واکنش به این تنش یک ناو جنگی در دریای جنوبی چین مستقر شده است. همچنین قرار است این ناو جنگی هند به طور دائم با نیرو‌های آمریکایی حاضر در دریای جنوبی چین در تماس باشد.

علاوه‌بر این مقامات هند گفته‌اند استقرار این ناو جنگی به معنی آن است که آن‌ها نسبت به احتمال بروز درگیری در منطقه «لاداخ شرقی» و واکنش چین آگاهند.

نیروی دریایی هند نیز ناو‌های جنگی خود را در  «تنگه مالاکا» در اقیانوس هند مستقر کرده است که چین از آنجا برای تردد به دیگر قاره‌ها استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *