حفاران غیر مجاز در شرق و غرب گیلان در امان نماندند

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گیلان بیان کرد: پنج حفار غیر مجاز در شرق و غرب استان ،دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ محمد علی‌پور  افزود:سه حفار غیرمجاز  حین ارتکاب جرم در منطقه پونل شهرستان رضوانشهر واقع در غرب گیلان دستگیر شدند.
وی اظهار داشت: بر اساس اخبار واصله از سوی پایگاه حفاظتی میراث‌فرهنگی شهرستان رضوانشهر و گزارش رسیده از سوی دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی ‌بر فعالیت گروهی از حفاران غیرمجاز در منطقه پونل این شهرستان ، موضوع در دستور کار این پایگاه قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: ماموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی و پس از کسب نیابت قضایی به محل اعزام و پس از انجام عملیاتی غافلگیرانه، موفق به دستگیری سه حفار غیرمجاز کشف و ضبط ادوات حفاری شدند.
علی پور اضافه کرد: متهمان پس از انجام بازجویی اولیه و تشکیل پرونده به‌ همراه تجهیزات حفاری، برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
وی با تأکید بر موضوع مشارکت اجتماعی در زمینه حفاظت از میراث‌ فرهنگی استان افزود : در این زمینه تلاش شده از مشارکت دستگاه‌های مرتبط بویژه دهیاران، بسیج مقاومت نیروی انتظامی، استادان دانشگاه‌ها و ائمه جمعه بهره گیریم؛ ضمن آنکه باید در این زمینه از فرهنگ سازی در میان نسل نو غافل نشد و از ظرفیت آموزش و پرورش برای پیشگیری از جرائم گام هایی موثر برداشت.
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گیلان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  دستگیری دو حفار غیر مجاز در املش واقع در شرق گیلان  گفت:بر اساس اخبار رسیده از سوی پایگاه حفاظتی میراث‌فرهنگی شهرستان املش واقع در شرق گیلان، از سوی دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر حمل و نگهداری یک دستگاه فلزیاب غیر مجاز توسط یکی از اشخاص محلی در منطقه کجید این شهرستان، موضوع در دستور کار این پایگاه قرار گرفت.
علی پور اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با تعامل نیروی انتظامی و پس از کسب نیابت قضایی به محل اعزام، و پس از تفتیش منزل یکی از متهمان ، موفق به کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب و  دستگیری دو نفر شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گیلان،  نقش مردم محلی را در اطلاع رسانی حضور حفاران غیر مجاز بسیار حائز اهمیت دانست و بر فرهنگ سازی نسبت به حفظ میراث تاریخی این سرزمین تاکید کرد.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *