بایدن: فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران شکست خورده است

جو بایدن، معاون پیشین اوباما و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یادداشتی برای پایگاه خبری سی ان ان از شکست کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران خبر داد.

بایدن در این یادداشت تاکید کرد: ماه میلادی گذشته نشان داد سیاست ترامپ علیه ایران شکست خورده است. دولت ترامپ حتی نتوانست نزدیکترین متحدان آمریکا را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت همراه کند. پس از آن تمامی اعضای شورای امنیت تلاش کاخ سفید برای احیای تحریم‌ها علیه تهران را رد کردند.

وی خاطر نشان کرد: در چالش‌هایی که ایران برای امنیت آمریکا و منطقه دارد هیچ تردیدی نیست، اما راهکار هوشمندانه‌ای برای اعمال فشار به تهران وجود دارد. ترامپ با تشدید تنش‌ها با ایران، ما را در یک قدمی جنگی دیگر در خاورمیانه قرار داد. حقیقت این است که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ یک امتیاز برای تهران و یک شکست برای منافع آمریکا بود.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: امروز ایران از هر زمان دیگری به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است و ترامپ هم هیچ گزینه‌ای برای مقابله با آن ندارد. در حال حاضر آمریکا در مقابل ایران تنها مانده است. سیاست‌های ترامپ باعث نزدیک‌تر شدن روسیه و چین به ایران شده و روابط فراآتلانتیک را متزلزل کرده است.

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه آمریکا از توافقی که خود آن را مذاکره کرده بود خارج شد، اکنون دیگر کشور‌ها دیگر با ما در تقابل با تهران همراهی نمی‌کنند. ما اکنون نه تنها نمی‌توانیم مانع از برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران شویم، بلکه همزمان هیچ توافقی برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور در اختیار نداریم.

بایدن مدعی شد: در صورت پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، در گام نخست تعهدی محکم برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای از این کشور خواهم گرفت و در گام بعدی راهی مطمئن دیپلماسی به ایران پیشنهاد خواهم کرد. اگر ایران بپذیرد که به طور کامل توافق برجام را اجرایی کند، ما نیز به تعهدات خود ذیل آن بازخواهیم گشت تا نقطه شروعی برای آغاز مذاکرات حاصل شود.

معاون اوباما افزود: در روز نخستی که در انتخابات پیروز شوم ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را لغو خواهم کرد. ما در مذاکرات با ایران علاوه بر موضوعات هسته ای، مسائل منطقه‌ای و زندانیان آمریکایی در این کشور را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد. آمریکا با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا مطمئن شود می‌تواند از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم.

بایدن مدعی شد: اگر ایران بخواهد منافع ما را به خطر بیاندازد و راه تقابل را انتخاب کند، من در مقابل آن خواهم ایستاد. اما من همزمان راه دیپلماسی را نیز پیش روی این کشور قرار خواهم داد. اولویت ما اصلاح سیاست در مقابل ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *