تاثیر سهمیه بندی بنزین در مصرف سوخت؛ ایران صادرکننده بنزین شد

سهمیه خودرو‌های سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است. سهمیه سوخت موتور سیکلت ماهانه ۲۵ لیتر تعیین شده است، همچنین وانت کم مصرف بنزینی در ماه ۲۰۰ لیتر و وانت کم مصرف دوگانه سوز ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه سوخت دارند.

بر اساس این اطلاعیه، وانت پرمصرف بنزینی ماهانه ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دوگانه سوز ماهانه ۱۲۰ لیتر سهمیه دریافت خواهند کرد. سهمیه سوخت آمبولانس‌ها نیز ماهانه ۵۰۰ لیتر خواهد بود. کسانی که تا کنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند از ساعت آغاز اجرای این طرح، سهمیه سوخت آن‌ها محفوظ است و از این بابت نگران نباشند.طبق اعلام وزیر نفت از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

افزایش نرخ بنزین برای لاکچری ها فرقی نداشت

حسن محمد نژاد کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت سوخت در کشور، گفت: به طور کلی تغییر قیمت سوخت  نمی‌تواند جلوی مصرف گرایی بیش از نیاز افراد پولدار را بگیرد چرا که خیلی برای آن‌ها فرقی نمی‌کند و به مصرف خود ادامه می‌دهند بنابر این بهتر بود قیمت مصرف بنزین به صورت پلکانی و افزایشی در نظر گرفته می‌شد تا از بازدارندگی مناسب برخوردار باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین آزاد بر مصرف اثر منفی گذاشته و آن را کاهش می‌دهد که در نتیجه آلودگی هوا و ترافیک را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 

این کارشناس انرژی تصریح کرد: اما مردم و بسیاری از کارشناسان معتقدند برای اینکه از جامعه انتظار داشته باشیم از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند بایستی زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب در نظر گرفته شود، اما متاسفانه ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری جذابیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به شدت کاهش داده است.

ارزان بودن بنزین نسبت به سایر کشور‌ها

دولت عنوان می‌کند که ما ارزان‌ترین بنزین را در جهان مصرف می‌کنیم در حالی که مقایسه قیمت هر کالا و نه فقط بنزین بدون در نظر گرفتن درآمد شهروندان و قدرت خرید آنان قیاس غلطی محسوب می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین در ایران با در نظر گرفتن درآمد سرانه از ۵۲ کشور پیشرفته و در حال پیشرفت در جهان گران‌تر است. بنزین در کشور با نرخ کمتری به مردم عرضه می‌شود.

همایون صالحی رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت و انرژی  گفت: بنزین در کشورمان نسبت به سایر کشور‌های دیگر ارزان است، ولی به نسبت کشور خودمان گران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته و پس از سهمیه بندی، مصرف بنزین از ۹۸ میلیون لیتر در ماه  به ۷۵ میلیون لیتر رسید و طبق اطلاعات میدانی به دست آمده از استان‌ها، بیش از ۳۰ درصد مصرف بنزین معمولی کاهش پیدا کرده است.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت  تصریح کرد: در حال حاضر ما بنزین را با نرخ کمتری به مردم عرضه می‌کنیم، به طور مثال اگر ما قیمت هر دلار را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر لیتر بنزین چهار هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود در حالی که قیمت هر لیتر بنزین در کشور ۳ هزار تومان است و به نظر بنده  قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.

 

صالحی با اشاره به کاهش مصرف سوخت در فروردین ماه گفت: در فروردین ماه برخی روز‌ها مصرف بنزین به ۶ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد، هر چند که میانگین مصرف کشور عدد ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نشان می‌دهد. این عدد در مقایسه با میانگین مصرف در فروردین سال گذشته که ۹۱ میلیون لیتر در روز بود فاصله زیادی دارد.

او با اشاره به کاهش مصرف سوخت در کشور در ۷ ماهه نخست سال گفت: مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کرده است و با عدد ۸۵ میلیون لیتر در روز بهمن ماه سال گذشته فاصله دارد.

با افزایش قیمت بنزین در کشور به طبع مصرف سی ان جی و دوگانه سوز شدن خودرو‌ها افزایش یافته است به طوری که مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش مصرف CNG در کشور گفت: با افزایش قیمت سوخت در کشور، مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق آمار منتشر شده با افزایش قیمت سوخت نه تنها سهم CNG در سبد سوخت مصرفی رانندگان کاهش نداشته بلکه مصرف آن  نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور افزود: میانگین مصرف CNG در فروردین  ماه ۹۸ تا شهریور همان سال ماهانه ۱۹.۳ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۰.۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

صالحی درباره میزان مصرف CNG در تهران  تصریح کرد:مصرف سوخت CNG در تهران ۲۰ درصد افزایش یافته است که این میزان مصرف نسبت به استان دیگر دارای نوسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *