مهدی‌زاده: کسب سهمیه از مدال گرفتن در المپیک سخت‌تر است/ در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز می‌توانم مدعی باشم

امیر مهدی‌زاده ، درباره برگزاری مرحله نخست اردوی تیم ملی کاراته اظهار داشت: تیم ما تقریباً نزدیک به ۹ ماه در تمرینات و شرایط اردویی نبود و این در حالی است  تیم ملی کاراته در سالیان اخیر مدام در کوران مسابقات کاراته وان، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی بود. از طرفی شرایط تمرینات انفرادی هیچ وقت شبیه تمرینات تیمی و گروهی نمی‌شود و به همین جهت از لحاظ شرایط بدنی و فنی اُفت کرده بودیم.

وی تصریح کرد: همه بچه‌ها نیز این موضوع را قبول داشتند که از لحاظ وضعیت جسمانی و فنی شرایط‌مان ایده‌آل نیست و این موضوع هم طبیعی است. در اولین مرحله اردو خیلی خوب تمرین کردیم و اگر همین شرایط را ادامه بدهیم در دو ماه آینده به آمادگی مطلوب می‌رسیم. ظرفیت جسمانی ما از بین نرفته است و پس از مدتی انجام تمرینات اردویی حرفه‌ای دوباره از لحاظ جسمی و فنی به آن ظرفیت دست پیدا می‌کنیم.

دارنده دو مدال طلا و یک مدال برنز جهان تأکید کرد: المپیک توکیو قطعاً برگزار خواهد شد و با توجه به احتمال توزیع پخش واکسن در ماه‌های آینده به احتمال زیاد تورنمنت‌های پنج شش ماه آینده نیز برگزار خواهند شد. در حال حاضر فرانسه مسابقات قهرمانی کشور خود را برگزار کرده است و اینها نشان می‌دهد که به امید خدا مسابقات گزینشی المپیک در مراکش و پاریس که اصلی‌ترین مراحل کسب سهمیه المپیک هستند، برگزار خواهند شد.

مهدی‌زاده در واکنش به اینکه به نظر می‌رسید در وزن جدید به شرایط ایده‌آل گذشته نزدیک شده بود، گفت: وقتی تغییر وزن دادم از لحاظ رنکینگ خیلی اُفت کردم. فدراسیون جهانی موافقت نکرد امتیازات من در وزن ۶۰ کیلوگرم در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز ثبت شود. قبل از تغییر وزن، در رنکینگ دوم وزن ۶۰ کیلوگرم بودم و اگر آن امتیازات را به وزن جدید نیز انتقال می‌دادند در میان پنج نفر برتر قرار می‌گرفتم. در وزن ۶۷ کیلوگرم از صفر شروع کردم و دوباره با زحمت زیاد خود را کشاندم و در مراحل آخر مسابقات تقریباً به رنکینگ ۲۱ یا ۲۲ جهان رسیده بودم.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی زمان بسیار کمی داشتم در این وزن جا بیفتم و در چند تورنمنت نتیجه نگرفتم که طبیعی بود، اما خدا را شکر در مراحل آخر خیلی خوب شده بودم. در اولین مسابقه‌ای که در وزن جدید انجام دادم در کاراته وان چین به مدال برنز رسیدم و در کاراته وان اسپانیا نیز قهرمان شدم. در این مسابقات داکاستا قهرمان جهان و نفر نخست رنکینگ از فرانسه که تمام ۶۷ کیلویی‌های کشورمان را برده بود، شکست دادم. به‌عنوان قهرمان جهان در وزن ۶۰ کیلوگرم انگیزه زیادی برای شکست قهرمان جهان در وزن ۶۷ کیلوگرم داشتم و خدا را شکر مقابل او به برتری ۳ بر صفر رسیدم.

دارنده مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی خاطر نشان کرد: الساوی نفر دوم رنکینگ دنیا از مصر را نیز دو بار در شیلی و دبی شکست دادم و  مقابل دو بازیکن ژاپنی که زیر رنکینگ ده دنیا قرار داشتند هم به برتری رسیدم. همچنین کاراته‌کای شیلیایی و دارنده مدال برنز جهان را دو بار شکست دادم تا تقریباً با تمام مدعیان وزن جدید مبارزه کرده و حداقل یک یا دو بار مقابل آنها به پیروزی رسیده باشم. خیلی نیاز داشتم تا قبلاً از مسابقات کسب سهمیه پایانی در پاریس مقابل این نفرات چند بار بازی کنم و تنم به تن آنها بخورد و متوجه اشکالاتم شوم.

مهدی‌زاده افزود: در کاراته وان دبی نیز به خاطر آسیب‌دیدگی از ادامه مسابقات کنار رفتم و شکست نخوردم. در این مسابقات در جمع هشت نفر قرار داشتم و بازی خود را ۴ بر یک جلو بودم، اما دچار آسیب‌دیدگی شدم و با نظر سرمربی تیم ملی کاراته بازی نکردم. در مجموع شرایط بسیار خوبی در این وزن پیدا کرده بودم که به یکباره سر و کله ویروس کرونا پیدا شد و شرایط دنیا را تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه برای قدرت‌نمایی در وزن ۶۷ کیلوگرم به زمان نیاز داشته است، گفت: من در تمام تورنمنت‌های جهان در وزن ۶۰ کیلوگرم مدال کسب کرده بودم و از لحاظ فنی کاراته من در وزن جدید تفاوت نکرده است، اما در وزن جدید حدود ۱۰ کیلو با رقبای خود تفاوت وزن داشتم. پر کردن تفاوت این وزن نیاز به زمان داشت تا بتوانم با تمرینات بدنسازی مناسب قدرت بدنی خود را افزایش و در این وزن نیز شادابی ۶۰ کیلوگرم را داشته باشم. عملکرد من در تورنمنت‌های آخر قبل از کرونا نیز نشان می‌داد که روندم درست بوده است و در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز می‌توانم مدعی باشم.

ملی‌پوش کاراته ایران درباره جای خالی مدال المپیک در افتخاراتش خاطر نشان کرد: ابتدا امیدوارم در هفت ماه باقیمانده تا مسابقات کسب سهمیه المپیک در  پاریس روند آمادگی را کسب و در یک یا دو تورنمنت نیز شرکت کنم تا در مسابقات پاریس نهایت تلاش خود را برای کسب سهمیه بگذارم. همیشه تلاش خود را کردم و مابقی آن نیز دست خداست. تمام مدال‌های کاراته را کسب کردم و فقط مدال المپیک را ندارم. تمام تلاش خود را انجام خواهم داد و هر چه در تمام این سال‌ها از لحاظ تجربی و فنی یاد گرفتم را به کار می‌گیرم تا ابتدا سهمیه را کسب کنم. اعتقاد دارم کسب سهمیه از مدال گرفتن در المپیک سخت‌تر است. امیدوارم ابتدا این کار سخت را انجام بدهم تا در المپیک برای کاراته کشور افتخار کسب و کلکسیون خود را تکمیل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *