آیا فروش سهام عدالت متوقف شده است؟

حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی فروش سهام عدالت از سر گرفته می شود، بیان کرد: فروش سهام عدالت متوقف نشده و به صورت خرد و بلوکی ادامه دارد، اما افراد متناسب با شرایط بازار می توانند این اقدام را انجام دهند ؛ چرا که دارایی سهام عدالت قابل توجه است و به جرات می توان گفت بازار خرد ۳۶ شرکت موجود در سهام عدالت در دست مشمولین این سهام است که ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: توصیه موکد ما به سهامدارانی که شیوه مستقیم اداره سهام عدالت را انتخاب کرده اند این است که در زمان تصمیم به فروش نگاهی به کلیت بازار داشته باشند، زمانی که روند بازار نزولی است اگر اقدام به فروش کنند قطعا موجب افت مجدد قیمت ها، تشکیل صف های فروش و دیر تر فروخته شدن سهمشان می‌شوند.

فهیمی ادامه داد: سهام عدالت در یک برهه زمانی از طریق عرضه تبدیل به یک رکن تنظیم بازار شد و عطش صف های خرید را از بین برد و به نوعی نیاز سهامداران را تعمیم بخشید، اما در یک بازه زمانی با فروش های سنگین رویه بازار را تغییر داد، در صورتی که در چنین زمانی باید از صف فروش خارج شد.

 

آیا فروش سهام عدالت متوقف شده است؟

وی همچنین گفت: تا کنون حدود ۲۵۰ هزار نفر سفارش فروش خود را لغو کردند ؛ یعنی رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان جمع این میزان لغو سفارش ها بوده که کمک شایانی به روند معاملات داشته است، این موضوع نشان می‌دهد که سهامداران سهام عدالت نیز با هوشمندی اقدام به معامله می کنند و اگر شرایط بازار مهیا نباشد اقدام به فروش نمی کنند.
مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه همه کارگزاری ها موظفند امکان لغو سفارش را برای سهامداران ایجاد کنند، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری در کشور وجود دارد که سهامداران با تحقیق در باره هر کدام می توانند به عضویت آنها دربیایند.

وی ادامه داد: امکان لغو سفارش، تصمیم نهایی را در اختیار سهامدار می گذارد. این دکمه لغو جزو ضروریات است و اگر کارگزاری این امکان را ایجاد نکند سهامداران با مرکز تماس سهام عدالت( شماره ۱۵۶۹) ارتباط برقرار کنند و اطلاع دهند تا پیگیری های لازم انجام شود.

فهیمی همچنین با بیان اینکه هیچ بانکی اجازه نگهداری وجه حاصل از فروش سهام عدالت را ندارد، خاطرنشان کرد: سفارش فروش سهامداران ثبت شده و در صورت فروش هیچ بانکی اجازه نگهداری وجه را ندارد و باید به سهامدار بپردازد؛ البته سفارش های انباشته هم داریم که هنوز به فروش نرفته و در این باره تعهد اصلی ما به حفظ تعادل بازار، حفاظت از دارایی های مشمولین و تابعی از شرایط بازار است.

وی در پایان افزود: کارگزاران بر اساس میزان کشش بازار، می توانند عرضه انجام دهند و با توجه به رعایت ضرورت تعادل معاملات را دنبال کنند، اما به محض فروخته شدن منابع حاصل از آن باید به حساب سهامداران واریز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *