عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین C چیست؟

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک ماده مغذی ضروری است که بدن برای بهبود و رشد به آن احتیاج دارد ، با این وجود آیا می توان مقدار زیادی از آن را مصرف کرد؟

به طور کلی، نمی توان با خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین C است ، مانند مرکبات ویتامین C زیادی مصرف کرد. مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C می تواند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی مانند ناراحتی معده شود.

از آنجا که بدن به طور طبیعی ویتامین C تولید نمی کند ، مهم است که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. برای یک بزرگسال مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C 65 تا ۹۰ میلی گرم در روز است.

با این حال، این دوز ممکن است در دوران بارداری یا هنگام شیردهی متفاوت باشد ، بنابراین قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C ماده مغذی نیروگاهی است که بدن نباید از آن بی بهره باشد. این ماده توانایی ترمیم بافت ، تحریک تولید گلبول های سفید خون و کاهش التهاب و سایر اثرات جسمی استرس را دارد. ویتامین C همچنین می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد و به جذب آهن کمک کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان حیاتی است که در ساختار و عملکرد تقریباً در همه قسمت های بدن نقش دارد. به عنوان مثال ، ویتامین C برای ایجاد کلاژن مورد نیاز است که زیربنای ساختارهای مختلف پوست و استخوان ها است.

از آنجا که بدن به خودی خود ویتامین C ایجاد نمی کند ، باید آن را در رژیم غذایی خود دریافت کنیم یا به صورت مکمل ویتامین C در انواع غذاها از جمله میوه های خانواده مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی و فلفل یافت می شود.

اگرچه ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است ، اما مصرف بیش از حد حداکثر ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند ، از جمله: اسهال، درد شکم، سوزش معده (یا ریفلاکس اسید)، حالت تهوع (یا استفراغ)، سردرد، مشکلات خواب (بی خوابی) و تحریک پوست و ایجاد جوش های سرسیاه

از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است ، مسمومیت با ویتامین کمتر تجربه م یشود. زیرا ویتامین های محلول در آب در آب حل می شوند و در روده کوچک جذب می شوند. به عبارت دیگر ، بدن از ویتامین مورد نیاز خود استفاده می کند و بقیه را از طریق ادرار دور می اندازد.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید ، بدن با خیال راحت آن را از طریق ادرار دفع می کند. با این حال ، مصرف مقادیر زیاد برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند هایپراکسالوریا و سنگ کلیه شود. عوارض جانبی منفی فقط در صورت مصرف بیش از حد ویتامین C به صورت مکمل و غیرممکن است که مصرف بیش از حد ویتامین C به صورت غذا غیر ممکن باشد.

مصرف مقادیر زیادی مکمل ویتامینC ، ممکن است اثرات جدی تری ایجاد کند. عوارض جانبی می تواند علائم و نشانه های جدی تر مانند ضعف ، فشار خون پایین و آریتمی های قلبی را داشته باشد.

ویتامین C محلول در آب است ، بنابراین نگه داشتن آن در سیستم دشوار است.

مصرف ویتامین C در دوزهای زیاد ممکن است باعث کاهش مقدار ویتامین B12 و مس ، متابولیسم تسریع شده ، واکنش های آلرژیک و فرسایش مینای دندان شود. علاوه بر این ، ویتامین C ممکن است با سایر داروها ارتباط منفی داشته باشد ، از جمله داروهای شیمی درمانی و داروهای کاهنده کلسترول (استاتین ها) ، اما نه محدود به آنها.

به عنوان مثال ، برای افراد مبتلا به هموکروماتوز ، ویتامین C زیاد می تواند مضر و حتی تهدید کننده زندگی باشد. هموکروماتوز بیماری است که در آن بدن آهن بیش از حد تولید می کند ، که می تواند سمی باشد و به قلب ، کبد و پانکراس آسیب برساند.

ویتامین C به احتمال زیاد در افراد سالم باعث هموکروماتوز نمی شود ، اما کسانی که خطر بیشتری برای تجمع آهن دارند باید از مصرف مکمل ها خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *