۱۹۸ پروژه نیمه تمام اقتصادی در گیلان شناسایی شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از شناسایی ۱۹۸ پروژه نیمه تمام اقتصادی در استان خبر داد و گفت: برای تکمیل و راه اندازی این واحدها بیش از یک هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

آرش فرزام صفت با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید افزود: موضوع جهش  تولید یک شعار برای کوتاه مدت نیست و برای فراهم کردن زمینه تحقق این شعار در برنامه کوتاه مدت سه راهبرد افزایش تولید با  ایجاد واحدهای صنعتی جدید  و یا کمک برای تامین سرمایه در گردش به منظور افزایش ظرفیت تولید و راه اندازی واحدهای راکد و غیر فعال و در تملک بانک ها را در استان تعریف و پیگیری کردیم.

وی افزایش تولید یا ایجاد کارخانه های جدید را  یکی از راهکارهای تحقق جهش تولید خواند و گفت: این امر  در طول یکسال محقق نمی شود .

وی اضافه کرد: یکی از راهکارها و از جمله اقدامات در اولویت برای تحقق جهش تولید بهره برداری از واحدهای نیمه تمام اقتصادی است که در همین راستا، ۱۹۸ پروژه در استان شناسایی شده که باید برای تکمیل آنها یک هزار میلیارد تومان صرف شود.

فرزام صفت  با اشاره به راهبرد دوم پیش بینی شده برای کمک به تحقق جهش تولید تصریح کرد: کمک به  پروژه های درحال اجرا که برای افزایش تولید نیاز به سرمایه در گردش دارند را از دیگر برنامه هاست.

وی تصریح کرد: در زمینه جهش تولید۹۲ پروژه خاص را تعریف کردیم که تسهیلاتی حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه ها پیش بینی شده و در این راستا با سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ای را  برای پرداخت سه درصد یارانه سود به این واحدهای تولیدی منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه  در بحث جهش تولید امسال دو عامل محدودیت کننده کرونا و تحریم  وجود دارد، تصریح کرد: به گفته پژوهشگران سه درصد حجم اقتصاد دنیادر اثر این بیماری کوچک شد و بسیاری از کشورهای دنیا با رشد اقتصادی منفی روبرو بودند که این امر قطعا در تحقق این شعار تاثیر دارد.
فرزام صفت با اشاره به افزایش قیمت ارز ناشی از تحریم ها خاطر نشان کرد: بدون توجه به این دو عامل محدود کننده (کرونا و تحریم)   نمی توانیم نگاهی به تحقق این شعار داشته باشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی گیلان خاطر نشان کرد: برای افزایش تولید نیازمند تزریق اعتبارات و منابع مالی جدید هستیم که این مهم باید از سه طریق سرمایه گذاران داخلی، مشارکت بانکها یا سرمایه گذاری خارجی اتفاق افتد که در این سه عامل نیز محدودیت هایی وجود دارد که همین امسال اگر واقعا یک کارخانه بخواهد تولید خود را چند برابر کند نیازمند افزوده شدن سرمایه در گردش به همین میزان است.

وی با اشاره به قوانینی که مانع استفاده  تولید کنندگان از تسهیلات بانکی می شود، تصریح کرد: بسیاری از قوانین و مقررات  موجب عدم جذابیت استفاده از تسهیلات می شود ِ ضمن آنکه قوانین مزاحم کسب و کار یکی از عوامل محدود کننده برای تولید کنندگان است.

وی گفت:موضوع حذف قوانین مزاحم که یکی از مولفه های اساسی محیط کسب و کار است  در دستور کار جدی دولت قرا داشته و برهمین اساس، در وزارت اقتصاد کارگروهی برای حذف قوانین مزاحم تشکیل شده و فعالیت می کند که متناظر آن را در استان داریم.

فرزام صفت با تاکید بر ضرورت حذف قوانین دست و پا گیر و تلطیف آنها به نفع تولید گفت: بسیاری از قوانین به غیر از خلل در تولید نفع دیگری ندارد که بخشی از آنها در آیین نامه های دولت و بخشی از ان قوانین مجلس است که در تلاش هستیم بتوانیم آنها را پالایش و حذف کنیم که تا کنون نیز در حذف قوانین دست و پا گیر اتفاقات خوبی افتاده است.

بانک ها موظف به صرف ۷۰ درصد از منابع شان در استان هستند

وی در ادامه با اشاره به گلایه تولید کنندگان نسبت به عملکرد بانک ها تصریح کرد: الزام  بانک ها برای صرف  ۷۰ درصد از منابع شان در استان و پرداخت تسهیلات از جمله اقداماتی برای حمایت از تولید و توسعه صورت گرفته است.

وی با قدردانی از عمده بانک ها که همکاری خوبی در این زمینه داشته اند،  اظهار داشت: تعدادی از بانک های خصوصی آنچنان با مباحث توسعه در استان همراهی ندارند که درصورت عدم همکاری لازم و یا هزینه کردن منابع مردم استان گیلان در استان های دیگر با آنها به طور جدی برخورد خواهد شد.

فرزام صفت همچنین در بخش دیگری از سخنانش؛  پدیده قاچاق را در استان محدود دانست و افزود : گیلان تنها دارای یک مرز مشترک زمینی با  کشور آذربایجان و قابل کنترل است و در دیگر مرزهای دریایی و ریلی و هوایی نیز احتمال این پدیده کم است.
وی  تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت ارز موجب کاهش قاچاق شده زیرا صرفه اقتصادی خود را از دست داده است.
وی  یکی از مباحث اصولی برای مبارزه با قاچاق را تقویت صادرات  عنوان و بیان کرد:  سال گذشته در شرایط کرونایی و بسته بودن بسیاری از مرزها و فعال بودن مرز آستارا  ۵۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *