روحانی: مقاومت مردم و تدبیر دولت، ترامپ را نمدمال کرد/همه باید به فکر مشارکت حداکثری در انتخابات باشیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جشن ۲۲ بهمن و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: همه مردم جهان بدهکاری بزرگی به ملت ایران دارند. اگر ملت ایران در برابر مستبد کاخ سفید نایستاده بود و او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و از برجام خارج می شد یک پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه از آن ترامپ می شد.

رئیس جمهور در سخنان خود با اشاره به شرایط خاص امروز کشور و همه دنیا با شیوع ویروس کرونا گفت: آغاز چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران، امسال با رنگ و بوی جدیدی همراه است و به دلیل اجرای پروتکل‌های بهداشتی مردم عاشق انقلاب و امام(ره)، نتوانستند آنطور که مورد نظرشان بود به خیابانها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند. البته این حضور پرشور به شکل دیگری در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد.

روحانی با اشاره به قرار داشتن در آخرین سال قرن گفت: با نگاهی به ۱۰۰ سال گذشته با توجه به اینکه در آستانه تحول قرن هستیم جشن پیروزی امسال از جهات دیگر هم متفاوت است و آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب با سالهای قبل متفاوت است. ۱۰۰ سال قبل در سال ۱۲۹۹ مردم ایران  مشکلات ناشی از جنگ جهانی اول را پیش رو داشتند، قحطی، ویرانی و مشکلات ناشی از آن و از سوی دیگر قلدری به نام رضاخان با کودتا امور کشور را به دست گرفت. سال ۱۲۹۹ با این شکل بسیار تاسف انگیز برای مردم با سلطه یک مستبد شروع شد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام على سید الأنبیاء والمرسلین و علی اله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین

یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَآءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَ کَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً

چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی با رنگ و بوی جدیدی روزهای خود را آغاز کرده است. دورانی که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی، مردم عاشق انقلاب و امام (ره) نتوانستند آن طور که مورد نظر آنها بود به خیابان‌ها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند. البته به شکل دیگر این حضور پرشور در سراسر کشور در همین لحظات در جریان است.

از جهات دیگر هم آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی با سال‌های قبل متفاوت است. امسال، سال ۱۳۹۹ است. انقلاب ما هم در سال ۱۳۹۹ به پیروزی رسید. یک شباهت بسیار زیبا؛ البته سالی که انقلاب پیروز شد، ۱۳۹۹ هجری قمری بود و امسال ۱۳۹۹ هجری شمسی است.

چون در آستانه تحول قرن هستیم، برگردیم و یک نگاهی کنیم به ۱۰۰ سال گذشته کنیم. سال آینده سال ۱۴۰۰، سال پایانی قرن چهاردهم و آستانه ورود به قرن پانزدهم شمسی است.

۱۰۰ سال پیش در سال ۱۲۹۹، مردم هم رنج و مشکلات بعد از جنگ جهانی اول را پیش رو داشتند، قحطی، مشکلات‌، بهم‌ریختگی و اختلافات و از سوی دیگر قلدری به نام رضاخان در همان سال با کودتا امور کشور را در دست گرفت.

سال ۱۲۹۹، با این شکل بسیار تأسف‌انگیز برای مردم و آغاز سلطه یک مستبد بر مردم شروع شده بود. البته سلطه استبداد در پایان سال ۱۲۹۹ در سوم اسفند آغاز شده بود، اما امسال در حالی جشن می‌گیریم که ملت ما در سال ۱۳۹۹ در حال پیروزی در یک جنگ بزرگ اقتصادی بعد از ۳ سال مقاومت است.

در آن ۱۰۰ سال اتفاقات مهمی در جریان بود. آغاز آن قرن مصادف با پیروزی مردم در انقلاب مشروطه بود. در این قرن مردم همچنین شاهد انقلابی بزرگتر و مهم‌تر از انقلاب مشروطه یعنی انقلاب اسلامی بودند.

در آن صد سال مردم ۲ کودتا را شاهد بودند. کودتای رضاخانی در سال ۱۲۹۹ و کودتای محمدرضا شاه در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲٫ آن یکی را انگلیسی، این یکی را آمریکایی‌ها بر مردم مسلط کردند.

در طول این ۱۰۰ سال شاهد ۲ جنگ جهانی بودیم. یک جنگ قبل از آغاز قرن چهاردهم و یک جنگ در سال ۱۳۲۰، جنگی که آن همه ویرانی و مشکلات برای مردم جهان پیش آورد. یکی در حدود ۴ سال و یکی در حدود ۶ سال به طول انجامید. میلیون‌ها انسان از بین رفتند و خانه‌های فراوان ویران شد و آرزوهای فراوانی بر باد رفت.

۲ جنگ دیگر را هم مردم در طول این قرن شاهد بودند. جنگ تحمیلی ۸ ساله که ملت ما تنها و متکی به خداوند بزرگ و متجاوزان متکی به همه قدرت‌های بزرگ شرق و غرب با هم روبرو شدند. و در این سال‌ها جنگ تحمیلی اقتصادی که از سال ۱۳۹۷ تا امروز، ۳ سال در جنگ اقتصادی هستیم.

در آن جنگ به پیروزی بزرگ رسیدیم و در این جنگ هم به حول و قوه الهی به پیروزی خواهیم رسید. پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است.

همه مردم جهان در این روزها، یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. ملت بزرگ ایران اگر در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و اگر با صبر و مقاومت‌اش او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام، ما هم از برجام خارج می‌شدیم، پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه برای ترامپ حاصل شده بود.

اگر بلافاصله از برجام خارج شده بودیم، همه تحریم‌ها برگشته بود و توطئه بزرگ اسرائیل و آمریکا، در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود. اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد که در این ۳ سال، آقای ترامپ لگدمال شد. یکبار در شورای امنیت، در حضور خودش در سال ۹۷ و چند بار در سال ۹۹، شکستها و انزوای آمریکا در سازمان ملل در برابر ایران، در تاریخ آمریکا و جهان بی‌نظیر بود.

از آن سو در چند نوبت در دادگاه بین‌المللی لاهه که یکی از آنها در همین روزهای اخیر بود، ملت ایران، حقوقدانان این کشور در برابر آمریکا پیروز شدند و دادگاه بین‌المللی لاهه با قرار و حکم موقت علیه تحریم ترامپ رای داد. آن کس که ترامپ را سرنگون کرد، خدا بود. آن کس که به ظاهر ترامپ را سرنگون کرد ملت آگاه آمریکا بود، اما نقش ملت ایران و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد، بدون تردید تأثیرگذار بود.

امروز دنیا بابت امنیت، احساس قانون‌گرایی و ثبات ناشی از رفتن ترامپ، نسبت به ملت ایران دِین دارد.

در این دولتی که از آغاز به مردم وعده داده بودیم، آن ملت بزرگی که دو انتخابات بزرگ ۹۲ و ۹۶ را به صورت حماسه بزرگ بوجود آورد. در انتخابات اول حدود ۷۳ درصد حضور در انتخابات داشتیم و در دومی بیش از ۷۳ درصد که برای تاریخ بسیار مهم است. ۷۳ درصد مردم واجد شرایط پای صندوق آراء آمدند.

مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد. مردم از منتخب خود می‌خواستند که دولت، پیمان‌هایی را که ملت ایران در برابر دنیا به آنها متعهد شده است، پاس بدارد. مردم در انتخابات اول از منتخب خود می‌خواستند که با تعامل سازنده، سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند و منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری را خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای، با این بیان که سانتریفیوژ بهتر خواهد و اقتصاد هم به حرکت خود بهتر ادامه خواهد داد.

امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده و اعتدال و به وعده‌هایی که به مردم دادیم، در ۴٫۵ سال اول به خوبی عمل کردیم.

من ۸ سال دولت تدبیر و امید را به ۳ بخش تقسیم می‌کنم. دوران ثبات، رشد و پیشرفت از ۹۲ تا ۹۶، به مدت ۴٫۵ سال، دوران جنگ تحمیلی در طول ۳ سال، از ۹۷ تا پایان ۹۹ و ۶ ماهه پایان دولت، که دوران بازآفرینی است.

مردم به خوبی با آمار و ارقام آشنا هستند. تنها دولتی که بعد از جنگ ۸ ساله، کار خود را با رکود تورمی آغاز کرد، دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ بود. هم تورمی در حدود ۴۰ درصد و هم رشد اقتصادی منفی یعنی رکود، منفی ۷٫۶ دهم درصد.

دولت در طول سال‌های تلاش‌اش در کنار مردم، متوسط تورم در طول ۴٫۵ سال اول را به ۱۰٫۲ دهم رساند که در تاریخ کشورمان و به ویژه بعد از انقلاب کمتر سراغ داریم که ۴٫۵ سال تورم متوسط ۱۰٫۲ دهم باشد و در حدود ۲ سال تورم، تورم تک‌رقمی باشد.

یعنی سال ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷، زمانی که جنگ اقتصادی آغاز شده بود، ولی هنوز تورم تک رقمی وجود داشت. اما متوسط این ۴٫۵ سال، ۱۰٫۲ دهم تورم ماست. رشد اقتصادی ما در بعضی از سال‌ها رشد ۲ رقمی بود. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالای ۱۴ درصد و بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است.

این یکی از افتخارات بی‌نظیر این دولت بعد از انقلاب است که کشور را به اولین رشد اقتصادی در جهان در سال ۹۵ رساند و همین بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد و در کنار ترامپ قرار گرفتند، تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهد.

اما در طول ۴٫۵ سال اول رشد اقتصادی ما به طور متوسط ۴٫۷ دهم درصد بوده است و از سال ۹۳ تا سال ۹۶ در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل، ۷۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور داشتیم. چگونه این کار امکان‌پذیر شد؟

به مردم عزیز ایران می‌گویم هر کجا که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم و در کنار هم تلاش کردیم، خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت.

در آن شرایطی که دولت را آغاز کردیم نه با مذاکره، که البته به مذاکره افتخار می‌کنم، مذاکره چیز منفی‌ای نیست. مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن در دنیای امروز و نه حتی امروز که ارث پیامبر بزرگ اسلام(ص) است.که پیامبر در مقاطع مختلف با دشمنان حرف زد و مذاکره کرد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارزش صلح حدیبیه است. ما به مذاکره و پیمان با دشمنان‌مان به عنوان راهی که پیامبر و امام مجتبی(ع) به ما آموخته است، افتخار می‌کنیم.

اما آغاز راه ما از مذاکره نبود، اولین روز دولت و اولین مصوبه ما احیاء دریاچه ارومیه بود. یعنی از محیط زیست و سلامت و زندگی ۲۰ میلیون مردم در غرب کشور آغاز کردیم. دومین مصوبه ما در دولت رفع موانع تولید بود و لایحه‌ای که با ۲ فوریت تنظیم کردیم و برای مجلس شورای اسلامی آن زمان فرستادیم که البته ماه‌ها به طول انجامید و به سال بعد رسید. اما مصوبات دولت را اجرا کردیم و به آنها عمل کردیم.

ما در کنار بخش خصوصی قرار گرفتیم. خصوصی‌سازی که امروز بعضی ها به عنوان یک نقطه منفی تلقی می‌کنند، به عنوان افتخار این دولت است که آن را دنبال کرد که مقام معظم رهبری خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را انقلاب اسلامی نامید.

ما به همه بخش‌های دولتی مداوم توصیه کردیم که سهام خود را بفروشید. دست از تصدی‌گری بردارید. اقتصاد را به مردم واگذار کنید. این بخش خصوصی بود که در این مدت این تحول بزرگ را در کشور ما بوجود آورد و این دولت منتخب مردم بود که با راهنمایی مقام معظم رهبری توانست اقتصاد مقاومتی را در مسیری صحیح و درست قرار دهد.

درست است که در پی تعامل سازنده و مذاکره با جهان بودیم، اما قبل از مذاکره در پی مبارزه با فساد بودیم. تنها این دولت بود که تمام بخش‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد. البته بهای سنگینی هم برای آن پرداخت کرد. هم بهای حیثیتی و آبرویی که همچنان عده‌ای عصبانی هستند و می‌گویند، می‌شنوند و می‌نالند و هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی صرف شد تا بتوانیم بدهی‌های مردم را از این مؤسسات اعتباری غیرمجاز پرداخت کنیم.

ادغام بانک‌های نیروهای مسلح را که برای همه نشدنی بود، انجام دادیم که یکی از قدم‌های مهم دولت برای اصلاح نظام بانکی بود.

زیربناها و طرح‌های زیربنایی را که پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است، به حرکت درآوردیم.

دیروز در افتتاح معمول هفتگی که معمولاً پنج‌شنبه‌ها است و این هفته افتتاح‌های بیشتری به مناسبت دهه مبارک فجر داشتیم، پنجاهمین سد را در این دولت افتتاح کردیم. کل سدها در کشور در زمان پیروزی انقلاب، ۱۹ سد بوده و دیروز سدهای کشور به ۱۹۴ عدد رسید و تا پایان این دولت ۲۰۱ سد مخزنی ملی در کشور فعال خواهد بود.

دیروز، چهل و چهارمین تصفیه‌خانه آب و هفتاد و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب را نیز افتتاح کردیم.

آنهایی که می‌پرسند ما چرا به این دولت رای دادیم و رای ما چه تاثیری داشت، خلاصه بحث امروز من که در پایان سخن بر آن تاکید خواهم کرد، همین است که اساس کار انتخاب است. هر کجا مردم انتخاب خوب داشتند، ثمره آن را در سالهای بعد دیدند. از ماست که برماست. اگر خوب انتخاب کنیم، آینده خوب داریم و اگر بد انتخاب کنیم، آینده بد داریم.

مردم باید بدانند در ایران قبل از سال ۹۲، قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از یک میلیون روستایی از آب آشامیدنی سالم استفاده می‌کرد، ۹۰۰ و خرده‌ای و امروز حدود ۹ میلیون نفر و تا پایان این نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهند داشت.

دولت دسترسی روستائیان به آب آشامیدنی سالم را ۱۰ برابر کرده است. اینکه می‌گویند دولت چه کار کرده است؟ دولت در طول این مدت هر سال ۲ و نیم هزار مگاوات بر ظرفیت برق کشور افزوده است. دولت برای روستاییان کاری انجام داده که کمتر نظیر آن را می‌بینیم. در آب و برق و گاز و راه و مدرسه و بهداشت و ارتباطات، تا آغاز این دولت فقط ۱۴هزار روستای کشور دارای لوله‌کشی گاز بودند و امروز ۳۲هزار روستا، یعنی بیش از دو برابر.

در این دولت در کشاورزی و در بخش تامین امنیت غذایی، ۲۶میلیون تن بر تولیدات محصولات غذایی در این ۷ و نیم سال اضافه شده است و این یک تحول بزرگ در کشور است. ۸ هزار هکتار گلخانه کشور با طرح هایی که این هفته افتتاح شد، به حدود ۱۵ هزار هکتار رسید و تا پایان دولت بیشتر یعنی بیش از دو برابر و احتمالا تا روزهای پایانی دولت به نزدیک ۳ برابر یعنی ۲۴ هزار هکتار خواهیم رسید.

در این دولت برای کانال‌کشی آب و زهکشی برای زمین‌های کشاورزی که برخی از آنها دیم بود و به کشاورزی آبی تبدیل شد، در مجموع ۵۲۰ هزار هکتار از این زمین‌ها در کشور احیا شده که فقط ۲۹۵ هزار هکتار آن در خوزستان و ایلام و ۷۸ هزار هکتار در گلستان و ۷۷ هزار هکتار در غرب کشور  بوده که ۵۰ هزار هکتار دیگر بر آن اضافه خواهد شد و ۴۶ هزار هکتار در دشت سیستان است.

اگر مردم در کنار منتخبان خود ایستادند، کشاورز و مهندس و جوان و روستایی و شهری، ما به نقطه مثبت در زندگی اجتماعی خود خواهیم رسید.

در این دوران ۴ سال و نیم شاهد یک انقلاب در بخش سلامت بودیم. بخش سلامت ما در آغاز انقلاب ۵۶ هزار تخت داشت و در آغاز دولت ما ۱۱ هزار و امروز بیش از ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی داریم. در بخش تخت‌های ویژه تعداد آنها از آغاز دولت تا امروز به سه برابر و از ۵ هزار و خرده‌ای به ۱۵ هزار و خرده‌ای رسیده است.

در بخش سلامت و در بخش محیط زیست، از حرکت مثبت به کلمه انقلاب تعبیر می‌کنم؛ یک انقلاب رخ داد. در ارتباطات شاهد یک انقلاب بزرگ بودیم. امروز جوانان ما در سایه پهنای باندی که به وجود آوردیم می‌توانند دارای شغل‌های مختلف و در مسیر اقتصاد دیجیتالی حرکت کنند. پهنای باند در این دولت ۳۵ برابر شده است و تعداد افراد شاغل در فضای مجازی به ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و شرکت‌های دانش‌بنیان که تحول بزرگ و انقلاب بزرگ دیگر در کشور بوده از ۵۵ شرکت به ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان رسیده است. بگذریم از اینکه در جاده‌ها و ریل و بنادر و ترانزیت چه کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. ۴ سال و نیم را با افتخار گذراندیم، با توسعه، با پیشرفت، با از بین بردن رکود، با از بین بردن تورم.

من از همه رسانه‌ها می‌خواهم به تاریخ و به مردم خدای ناکرده خیانت نکنیم، واقعیت‌ها را بگوییم. ما از سال ۹۷ وارد یک جنگ شدیم. دیگر مقایسه این سه سال با آن چهار سال و با گذشته مقایسه نادرستی است، مقایسه دوران جنگ باید با دوران جنگ باشد. مردم عزیز بدانند صادرات نفتی ما در سال ۸۹ در طول یک سال ۹۰ میلیارد دلار بوده است. صادرات نفتی ما در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است اما در این دولت و در سال ۹۴ به خاطر فشاری که بر ما وارد آمد کلِ درآمد نفتی ما ۳۱ میلیارد دلار بود.

در بدترین شرایط دولت قبل درآمد نفتی ۶۸ میلیارد دلار در سال ۹۱ بوده است. در بهترین شرایط این دولت یعنی در سال ۹۶ درآمد ما ۶۵ میلیارد دلار بوده است. بهترین سال ما از بدترین سال آنها کمتر بوده، اما در عین حال یک افتخار بزرگ ۶۰ ساله داریم.

۶۰ سال پیش در ایران در زمان دکتر مصدق صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت و در این دولت سالهایی که صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت، تکرار شد. البته امسال هم با همه سختی‌ها و مشکلات باز هم تا امروز حدود ۳۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و البته از سالهای پیش به خاطر شرایط خاصی که داریم، کمتر است.

در این سالهای جنگ ، می خواهم به  نکته مهمی اشاره کنم و آن اینکه در یک سال آخر فشارهای بی سابقه و مضاعفی بر روی دوش مردم بزرگ ایران قرار گرفت. در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی، پارسال در روزهای آخر بهمن ماه با یک پاندمی و یک ویروس عالم‌گیر مواجه شدیم که بواسطه آن همه دنیا دچار مشکلات شد و ما هم دچار مشکلاتی شدیم.

مردم عزیز بدانند در ماههای اولیه کرونا صادرات غیرنفتی تقریبا متوقف شد چون مرزها بسته شد. صادرات نفتی هم که کم بود کمتر شد به خاطر اینکه اساسا در دنیا فروش نفت و قیمت آن یک مرتبه کاهش پیدا کرد.

مردم در شرایط کرونا و تحریم روی پای خودشان ایستادند. در زمینه وسایل بهداشتی و آنچه بیمارستان‌ها نیاز داشت، به عنوان سی.تی.اسکن ، ونتیلاتور و ماسک ان.۹۵، همه به دست فرزندان جوان تحصیلکرده شریف این مرز و بوم تولید شد. هیچ‌گاه مردم برای مواد غذایی صف نبستند و برای مواد بهداشتی دچار مشکل نشدند، هیچ بیماری برای تخت بیمارستانی در چمن بیرون بیمارستان و در خیابان و در داخل آمبولانس معطل نماند. این کار عظیم و بزرگی بوده که توسط ملت عزیز انجام گرفت.

تحریم ، کرونا، فشار رسانه‌ای و جنگ روانی، تهدیدهای نظامی، چهار تهدیدی است که در چهار جبهه در یک سال گذشته ما را تهدید کرد اما ملت ما ایستادند. بحمدالله از خطر بزرگ کرونا عبور کردیم گرچه هنوز راه درازی در پیش داریم.

در موج اول و دوم و سوم به بهترین شکل توانستیم از این موج‌ها عبور کنیم. واکسیناسیون دیروز در کشور آغاز شد و خوشحالم که یکی از مسوولین بزرگ در بهداشت و درمان فرزند خود را برای واکسیناسیون در اختیار گذاشت تا به مردم اعتماد دهد، تا آن حرف‌های ناروایی که زده می‌شد را بشکند.

اگر چیزی در این کشور وارد می‌شود، اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد، اگر پیمانی بسته می‌شود همه و همه در چارچوب مصالح ملی است و کسی تصور دیگری در ذهنش نباشد. ما در جنگ کرونا انشاءالله پیروز نهایی خواهیم بود. در سال آینده واکسن‌های داخلی در بازار در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. بسیار امیدوارم که پایان دولت من با مهار کامل این ویروس باشد.

دوران تحریم حداکثری تمام شد، دوران جنگ اقتصادی تمام شد، دیگر جنگ نیست، همه فهمیدند که فشار حداکثری شکست خورده است اما برای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت هستیم.

من در برابر ملت بزرگ ایران به خاطر صبرشان در برابر رنج سه ساله، به خاطر مقاومت‌شان در برابر انواع توطئه‌ها و به خاطر ذهن آگاه‌شان در برابر رسانه‌های مخرب بیگانه، سر فرود می‌آورم. سه سال است که می‌خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ را به عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند و چگونه در جهان رسوا شدند و رسواتر خواهند شد.

این دولت با بزرگترین طرح‌ها کار خود را در مرداد سال به اتمام خواهد رساند ۱۴۰۰ و این دولت با همه توان در تلاش است تا یک انتخاب شکوهمند را در خرداد سال آینده شاهد باشیم.

مردم بزرگ ایران! یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام راحل تاسیس جمهوریت در در کنار اسلامیت نظام بود. امام جمهوریت را تاسیس کرد، امام به ما یاد داد باید پای صندوق برویم. امام به ما یاد داد که۴۷ روز بعد از انقلاب پای صندوق آرا باشیم، در هر مساله مهمی با انتخابِ خود سرنوشت خود را تعیین کنیم، او تاسیس‌گر بود، ادامه دهنده این راه هم مقام معظم رهبری است.

مقام معظم رهبری در همه انتخابات‌ها تاکید کرد که انتخاب منتخب بسیار مهم است اما اهم مشارکت مردم است عینِ این کلمات را چند روز پیش که در محضرشان بودم یک بار دیگر تکرار کرد. من که بارها از او شنیده بودم و خودِ او هم یادآوری کرد از ۲۵ سال پیش که در این زمینه با هم صحبت کرده بودیم باز هم فرمود مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم.

همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری و یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی باشیم، که همه احساس کنند در انتخابات هستند و حضور دارند باز هم مشارکت ۷۳ درصد و بیشتر را می خواهیم. چه اشکال دارد که مردم ما حماسه‌های جدید را در ماههای پیش رو بیافرینند.

اما در عین حال در این ماههای پایانی طرح‌هایی به افتتاح خواهد رسید که در تاریخ کشور کم نظیر یا بی‌نظیر بوده است. اولین گام برای احیای شرق کشور برداشتیم، از خلیج فارس و دریای عمان، آب به قلب کویر تا سیرجان و تا گل گهر در هفته‌های قبل افتتاح شد. ۱۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد و آب خلیج فارس و دریای عمان به سیرجان رسید و این طرح باید از سیرجان به سمت مس سرچشمه و اردکان ادامه یابد و انشاءالله در همین دولت آغاز عملیات آب از جنوب به اصفهان، به خراسان جنوبی، به خراسان رضوی و به مشهدالرضا را آغاز خواهیم کرد. تمام مطالعات و برنامه ریزی در این زمینه انجام گرفته و کارهای مقدماتی آن آماده است.

این کار بزرگ دولت که ریل‌گذاری برای دولت آینده است از کارهای مهم و بی نظیر در تاریخ ایران است. در ماههای آینده احیای دریاچه ارومیه بعنوان این طرح بزرگ به بهره‌برداری خواهد رسید و این قولی که از روز اول داده بودیم به این قول عمل خواهیم کرد.

استراتژیک‌ترین طرح انرژی تاریخ ایران، خط نفت لوله از گوره تا جاسک و از بوشهر تا هرمزگان در ماههای آینده افتتاح خواهد شد. این خط لوله هزار کیلومتر است تمام کارهایش به دست ایرانیان عزیز صورت گرفته است. به وزارت نفت به خاطر اینکه گاز را از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به هزار میلیون متر مکعب در روز رساند و به خاطر اینکه بنزین را از ۵۶ میلیون لیتر در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رساند و به دلیل اینکه کشور را در گاز، نفت وگازوئیل خودکفا کرد، تبریک می‌گویم.

دست کشاورزان را می‌بوسم که کشور را در گندم خودکفا کردند و تحول بزرگی در شکر، برنج و بخش محصولات زراعی مربوط به روغن انجام دادند.

احترام و تواضع می‌کنم به کارگرانی که ریل را از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر رساندند.

دستان هنرمندی را می‌بوسم که راه‌های روستایی کشور را به ۱۱۵ هزار رساندند. دستان پرمهر آنهایی که توانستند در زمینه ترانزیت کار عظیم و بزرگی انجام دهند وراه‌آهن را به افغانستان رساندند را می‌بوسم

ان‌شاء الله راه‌آهن بندر چابهار به زاهدان بخش اعظم آن افتتاح خواهد شد. اتصال راه‌آهن جنوب به دریای خزر از طریق رشت به بندر انزلی انجام خواهد شد و ده‌ها طرح مهم دیگر در این کشور و بخش‌های دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

در این ایام جشن ملی همچنان از مردم عزیز و بزرگوار ایران طلب می‌کنم که اگر در این ۷٫۵ سال در بخش‌هایی در اداره کشور نتوانستیم آنچنان که شایسته ملت بزرگ ایران بوده،کار کنیم، طلب عفو می‌کنم و به مردم می‌گویم که اگر توطئه خارجی نبود و اگر توطئه صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا و ارتجاع منطقه نبود و اگر جنگ تحمیلی نبود، امروز شرایط خیلی بهتری را در ایران شاهد بودیم به همه آرزوهایمان دست یافته بودیم.

مردم بزرگ ایران، راهی جز روزآمدی و کارآمدی ودینداری وجود ندارد. باید انقلابی‌مان را روزآمد و تلاش‌ و حکمرانی‌مان را کارآمد کنیم و بدانیم با روزآمدی و کارآمدی می‌توانیم در برابر همه توطئه‌ها بایستیم و به پیروزی دست یابیم.

تردیدی ندارم که سال‌های پیش رو، سال‌های بهتری برای مردم ایران خواهد بود. ریل‌گذاری‌های  خوبی در این دولت انجام گرفته است، مخصوصاً در بخش نفت و گاز و پتروشیمی که تا پایان این دولت پتروشیمی را از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار ارزش محصولات پتروشیمی خواهیم رساند و از ۵۶ میلیون تن به صد میلیون تن و راه برای دولت بعد و ریل‌گذاری برای دولت بعد محسوب می شود . در زمینه تحولات نفت و گاز کارهای عمده ای انجام گرفته است و همین‌قدر مردم بدانند که نفت همان مقداری است که انقلاب آغاز شده بود یعنی همان مقدار که مصرف کردیم، کشف کردیم و گاز نسبت به اول انقلاب هر چه مصرف کردیم به ۷ برابر رسیده است و امروز بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین کشوری هستیم که دارای مخزن گاز هستیم.

انقلاب ما را در مسیر صحیح پیروزی و موفقیت قرار داده است و می‌تواند ما را به اوج جایگاهی برساند که مراد و مطلوب مردم بوده است.

کلام آخرم. امام(ره) در سایه سرمایه اجتماعی و سرمایه معنوی انقلاب را پیروز کرد. رژیم گذشته تکیه‌اش بر سرمایه امنیتی و نظامی و قدرت‌های خارجی بود. امام(ره) نه به قدرت‌های خارجی اعتنا داشت نه به زرادخانه‌ها، او تکیه‌اش بر مردم بود. آن هم سرمایه اجتماعی، یعنی اعتماد مردم با مردم، یعنی اعتماد مردم با دولت، دولت با مردم، همه در کنار هم و این سرمایه بزرگی است که می‌تواند ما را پیروز کند تمام طراحی‌ دشمنان این است که ما را از این سرمایه محروم کنند، مردم را از دولت با دروغ و تهمت و بدزبانی و سخنان نادرست و ناروا جدا کنند . امام در سایه سرمایه معنوی یعنی سرمایه فرهنگی، ایمان و اخلاق، ما را به پیروزی رساند.

امروز از لحاظ اقتصادی و علمی و نظامی، قدرتمند و توانمند هستیم و مردم می‌دانند بزرگترین قدرت پدافندی کشور در این دولت ایجاد شد. از اس۳۰۰ که وارد کشور شد، تا سامانه سوم خرداد، ۱۵ خرداد، و باور ۳۷۳٫

امروز بزرگترین قدرت پدافند هوایی و بزرگترین قدرت موشکی هستیم. بزرگترین قدرت در زمینه رادار، دریایی هستیم. کروز دریایی از ۳۰۰ کیلومتر به هزار کیلومتر و کروز هواپایه را به ۱۵۰۰ کیلومتر ارتقا یافته است. اما همه این قدرت‌ها در کنار قدرت اصلی یعنی سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و معنوی قرار دارد و بدانیم با این ۲ سرمایه بزرگ امام(ره) ما را پیروز کرد و تا زمانی که این ۲ سرمایه را داریم، ملت ما شکست نخواهد خورد و به پیروزی نهایی دست خواهد یافت.

همچنان که دیروز اشاره کردم، آن روزی که شاهد باشیم.۱+۵ به تعهدات خود عمل کرده‌اند ، آماده ایم تعهدات‌مان در برجام  را به خوبی اجرا کنیم .

راه دیگری برای دنیا و منطقه وجود ندارد، حتماً مسیر، مسیر سیاسی است، حتماً مسیر، راه توافق دنیا با ایران است و ان‌شاء الله در این مسیر موفق خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *