راهکار حفظ برجام؛ تعهد در برابر تعهد

یک کارشناس مسائل بین الملل راهکار تعهد در برابر تعهد را یکی از اقدامات موثر در حل مسئله برجام عنوان کرد و گفت: حتی می شود بیانیه مشترک توسط ایران و آمریکا برای اجرای تعهدات منتشر شود تا هر کدام بر همان اساس اقدامات لازم را انجام دهند.

نصرت الله تاجیک  با اشاره به مواضع اخیر اروپا و آمریکا نسبت به مسئله برجام در قبال ایران اظهار کرد: بنده پیشنهادم تعهد در برابر تعهد است یعنی دو طرف با یکدیگر تعهدی را انجام دهند. البته آنچه مسلم است این که آمریکا از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نکرده و آمریکا باید به برجام برگردد و عضو آن باشند تا بتوان در قالب ۱+۵ گفت وگوها را انجام داد.

وی تصریح کرد: جلسات یا مذاکرات غیررسمی مسئله دیگری است، در واقع ایران باید بررسی کند که از این جلسات چه چیزی به دست می آورد و یا چه چیزی را از دست می دهد لذا الزامی برای شرکت در این جلسات ندارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین اظهار کرد: ایران باید ببیند آمریکا چگونه می خواهد برای جبران بازگشت به برجام اقدام کند ضمن اینکه آثار خروج ترامپ از برجام هم باید بررسی شود. تحریم ها و خساراتی که برای اقتصاد و مردم ایران به دنبال داشته موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

تاجیک ابراز عقیده کرد: ما نباید نسبت به این مسائل خیلی عجله کنیم و فکر کنیم آمریکا و به ویژه بایدن همه مسائلش ایران است. باید صبوری کنیم از طرفی آمریکایی ها هم نباید خیلی معطل کنند و فکر کنند با پنبه سر ببرند عملی تر است.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: به نظر می رسد از هر طریقی که امکان پذیر است چه مذاکره غیررسمی، چه مستقیم و یا با واسطه باید این موضوع بررسی شده و طرفین به یک بیانیه مشترک برسند که با صدور آن دو طرف در یک تاریخ مشخص اقدام به انجام تعهدات کنند یعنی این بیانیه مشترک مشخص کند هر کدام از طرفین چه قدم هایی باید بردارند.

تاجیک در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار کرد: در حال حاضر سیاست ما نسبت به آمریکا نیاز به یک جهش و تغییر اساسی دارد. راه های گام به گام انرژی ما را تخلیه می کند و به مردم بدهکار می شویم. جامع کردن برجام نیز موضوع را پیچیده تر و طولانی تر می کند و عملی هم نیست لذا اگر اروپایی ها هم مطرح می کنند که زمینه اجرایی ندارد فرمول آن ساده است. آمریکا از برجام خارج شده، ۲۲۳۱ را اجرا نکرده و زیر پا گذاشته و راه اساسی رفع آثار خروج است.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار کرد: در این مسئله هدف باید این باشد که برای افکار عمومی دنیا و تیم بایدن تبیین شود که آنچه موضوع مذاکره در این مقطع است خروج آمریکا از برجام و متقابلا کاهش تعهدات برجام از سوی ایران که واقعیت های ملموس هستند، نیست بلکه رفع تحریم ها و بررسی میزان و آثار خسارت به اقتصاد ایران و لطماتی که متوجه مردم ایران شده موضوع مذاکره است و تیم مذاکره کننده به آن اهتمام دارد لذا تا زمانی که رفع نشود ایران نه تنها به قطع کاهش تعهدات دست نمیزند بلکه حتی شده موقت هم از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی یا خروج از NPT دست خواهد زد.

وی در پایان گفت: سیاست صحیح این است که با مجموعه شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی و در حالی که تیم بایدن عجله ای برای این خواسته ما ندارد و همچنین اقدام موثری حتی برای لغو تحریم هایی که با دستورات ترامپ بر ایران اعمال شده صورت نمی گیرد، عدم اجرای پروتکل الحاقی در دستورکار قرار گیرد و اراده آن در کشور هم وجود دارد. حتی تفاهم با آژانس را هم می توان در همین چارچوب ارزیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *