کولبران پایتخت در استخدام فیلیمو/ جلوی رفتار غیرانسانی شبکه نمایش خانگی گرفته می‌شود؟

فیلیمو، شبکه نمایش خانگی اینترنتی به تازگی از شیوه جدید تبلیغاتی خود رونمایی کرده، شیوه‌ای که منجر به انتقادات بسیاری از آن شد. فیلیمو بلیبورد‌های بزرگی را بر دوش کارگران خود قرار داده و آن‌ها را به خیابان‌های شهر تهران فرستاده تا برایش تبلیغ کنند. بسیاری معتقدند این حرکت فیلیمو افول انسانیت است.

 بیلبورد‌های تبلیغاتی فیلیمو بر دوش پسران جوان؛ این تصویری است که در روز‌های اخیر در خیابان‌های پایتخت به وفور دیده می‌شود. اگر تا قبل از این تصاویر تبلیغاتی محصولات بنگاه‌ها و شرکت‌ها در سطح شهر بر بدنه اتوبوس‌ها، دیوارها، پل‌های هوایی و در مسیر بزرگراه‌ها نصب می‌شد، حالا با همت فیلیمو، بدن‌های افراد تبدیل به ابزاری برای تبلیغات این شرکت شده است. اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان کولبری مدرن یاد کرد.

جزئیات استفاده فیلیمو از افراد برای حمل تبلیغات

فیلیمو بیلبورد‌های تبلیغاتی سریال‌هایش را در ابعاد بزرگی ساخته و آن‌ها را بر دوش کارگرانش انداخته تا در سطح شهر بچرخند و برای تماشای سریال و فیلم‌های این سرویس میان مردم تبلیغ کنند.

ویدئو کوتاهی از این ماجرا دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو جوان در کناره خیابان ایستاده‌اند در حالی که یک تابلوی بزرگ از تبلیغات فیلم و سریال‌هایی که هم اکنون در فیلیمو در حال پخش هستند روی کمر آن‌ها گذاشته شده است. سن و سال این دو جوان به نظر نباید بیش از ۲۰ سال باشد و سن سال کمی دارند.

در این ویدئو صحنه‌ای به نمایش گذاشته شده بود که یکی از کولبران فیلیمو از خستگی بیلبورد را از روی دوشش برداشته و روی زمین می‌گذارد، در حالی که به سختی می‌تواند نفس بکشد و قفسه سینه‌اش را از شدت درد فشار می‌دهد.

تبلیغات محیطی و شهری یکی از انواع مهم و تاثیرگذار در امر تبلیغات محسوب می‌شود. تبلیغات محیطی شامل چهارنوع اصلی می شود که بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه‌های محیطی است. مشخص نیست فیلیمو این ایده تبلیغاتی و استفاده و اجاره بدن افراد برای تبلیغ در فضای شهری را بر چه اساسی و مشاوره چه افرادی اجرا کرده است.

رفتار این شبکه نمایش خانگی و استفاده از افراد برای به دوش کشیدن تبلیغات این شرکت در خیابان های شهر تهران رفتاری غیرانسانی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود این رویه از سوی این شرکت متوقف و عذرخواهی در این باره انجام شود. در غیر این صورت نهادهای نظارت کننده باید وارد مساله شوند و از تکرار این موضوع جلوگیری کنند. از آنجایی که این سامانه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد این وزارت ارشاد است که به عنوان نهاد ناظر باید بر فعالیت های جانبی این شرکت نظارت کند و در صورت لزوم اخطارهای لازم را به آن بدهد.

فیلیمو در بهمن ۹۳ کار خود را به عنوان یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) آغاز کرد.  فیلیمو دارای بیش از ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه با سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی در میان رقبا است.

واکنش مخاطبان در فضای مجازی به اقدام فیلیمو

اجاره کردن آدم‌ها برای حمل کردن بیلبورد‌های تبلیغاتی و چرخیدن در سطح شهر از سوی فیلیمو که تقریبا در صنعت تبلیغات ایران سابقه نداشته، با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. بسیاری معتقدند شاٌن و منزلت انسانی با این روش به استخدام گرفتن آدم‌ها از بین می‌رود و از این اقدام به عنوان تبلیغاتی غیر انسانی نام برده اند.

کاربری که این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار منتشر کرده بود، در توضیح آن نوشته: «میگن تو این سال‌ها انسان‌ها تبدیل به ابزا‌های کم ارزش شدن، ولی آیا واقعا تبلیغات کردن با هر روشی درسته؟! آقای فیلیمو، ببین چجوری قفسه سینه‌ش درد گرفته!»

یکی دیگر از کاربران اقدام فیلیمو را افول انسانیت خوانده و نوشته: «افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟ این افراد روزانه باید تابلوی فیلیمو رو به کمر ببندن راه برن!»

کاربر دیگری به فشار معیشتی افرادی که حاضر شدند این کار را برای فیلیمو انجام بدهند اشاره کرده و نوشته: «به این بندگان خدا که به هر دلیل چنین تبلیغاتی انجام می‌دهند، نمی‌توان خرده گرفت چرا که زندگی در شرایط فعلی آدم را به هر کاری وا می‌دارد. اما باید به فیلیمو گفت که وای به این نوع تبلیغاتتان که ارزش‌های انسانی را زیر سوال می‌برد.»

یکی از کاربران «پیاده‌های تبلیغاتی» را نتیجه‌ی دهه‌ها کالایی‌شدگی تمام عرصه‌های زندگی مردم دانسته و کاربر دیگری گفته بود: «با دیدن این تصاویر آنقدر شوکه شدم که گویی با کنایه‌ای نمادین، شدت انقیاد انسان‌ها را به من یادآور شده‌اند.»

فیلیمو تبلیغاتفیلیمو تبلیغات

رشد فیلیمو در غیبت صدا و سیما

فیلیمو چند سالی است که تمامی پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال را پشت سر گذاشته و در کنار نماوا به قطب‌های تجاری و پردرآمد نمایش خانگی تبدیل شده‌اند. فیلیمو در سال‌های ابتدایی خود با حق اشتراک نسبتا ارزانی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و بسیاری را از پای صدا و سیما و شبکه‌های ماهواره‌ای، بلند کرده و تماشاگر خود کرد. اما این رویه ادامه نداشت و همین چند ماه پیش فیلیمو و نماوا هر دو به شکل چشم گیری اقدام به گران کردن حق اشتراک‌های خود کردند.

به طوری که دو سرویس نماوا و فیلیمو در یک حرکت هماهنگ هزینه اشتراک ماهانه‌ خود را از ۲۵ به ۵۹ هزار تومن افزایش دادند. البته روی این مبلغ ۹ درصد مالیات افزوده می‌شود و ماهانه ۶۴,۳۱۰ هزار تومان برای هر مشترک تمام می‌شود.

محمدجواد شکوری مدیرعامل شرکت صباایده که فیلیمو زیر مجموعه آن است در پاسخ به انتقادات نسبت به گرانی حق اشتراک به صبح نو گفته: «مارکت و بازار را مخاطب انتخاب می‌کند. اینکه مخاطب فیلیمو را انتخاب کرده نشان‌دهنده این است که از سرویسی که دریافت می‌کند رضایت دارد و این برای ما قابل افتخار است. این به درآمد سرانه خانوار و نمونه‌های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه اشتراک نتفلیکس چهار و نیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال۹۹ حدود ۱۰۶هزارتومان از مخاطبان دریافت می‌کردیم.»

مدیرعامل فیلیمو، اما توضیح نداده که چطور قدرت خرید ایرانی‌ها را با ساکنان کشور‌های دیگر مقایسه کرده و بر این مبنا رقم حق اشتراک را تعیین کرده است. گفته می‌شود در آمریکا و اروپا اشتراک نتفلیکس (شبکه نمایش خانگی) ۱۲ دلار/یورو در ماهه است که با توجه به قدرت خرید شهروندان این کشور‌ها محاسبه می‌شود که رقم پایینی محسوب می‌شود.

اما حق اشتراک پلتفورم‌ها‌ی نمایش اینترنتی در ایران چه میزان از درآمد افراد را شامل می‌شود؟ اگر میانگین حقوق مزدبگیران ایرانی را سه میلیون تومان و آمریکایی‌ها را سه هزار دلار بگیریم. فیلیمو و نماوا ۲ درصد از حقوق حق اشتراکشان هست، درحالی که نتفلیکس ۲۹ صدم درصد و دیسنی ۲۲ صدم درصد.

گزارش سالانه فیلیمو نشان می‌دهد، تعداد کاربران فعال فیلیمو ۱.۱ میلیون نفر و میزان تماشای سالانه آن ۲۹ میلیارد دقیقه است. درآمد ناخالص فیلیمو در سال ۹۸ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان شده بود و حالا با افزایش حق اشتراک این رقم تا دو برابر بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *