اهالی روستای جازمکول رحمت آباد و بلوکات: از دادستان محترم شهرستان رودبار سپاسگزاریم که با اجرای عدالت، از حق بومیان دفاع می کند/ از اسم آسفالت فقط جاده خاکی برای ما مانده است

اشاره:
توجه به روستاها و رفع نیاز روستاییان، موجب بقای آنها و مهاجرت معکوس می شود. همین امر موجب ایجاد اشتغال و رونق روستاها و در نتیجه شهرستان عزیزمان رودبار است. دیار صلح و دوستی با برخورداری از مردمانی مهربان و خونگرم زبان زد خاص و عام است.ایزد یکتا را سپاس که دارای مدیران لایقی است که همواره برای سربلندی آن می کوشند. در ادامه گزارشمان را با اهالی محترم روستای جازمکول بخش رحمت آباد می خوانید که از مشکلاتشان برایمان می گویند. با ما همراه باشید.

*جاده خاکی، مشکل اصلی اهالی روستا است

سید اسماعیل فاضلی یکی از اهالی جازمکول در گفتگو با خبرنگار هفته نامه آوای جنگل با اشاره به پیشینه این روستا گفت: روستای جازمکول دارای قدمت زیادی است به نحوی که جام مارلیک از همین محل کشف شده است. در اصل اسم این روستا (جازرکول) است. در واقع( جام و زر) و قدمت آن از روستاهای همجوار بیشتر است. قبلا با وجود مدرسه، بیش از ۲۰۰ خانوار در جازمکول ساکن بودند که بعداز زلزله همه مردم پراکنده شده و به شهرهای مختلف مهاجرت کردند ولی زمین و خانه دارند و به صورت فصلی در بعضی مواقع برای کشاورزی ، تفریح و…رفت وآمد می کنند.

فاضلی ادامه داد: ۵۷ خانوار به صورت نیمه متمرکز دراین محل سکونت دارند ولی طبق آمارهای جدیدی که صورت گرفته حدود ۲۰ خانوار در این محل سکونت دائم دارند و به دلیل کمبود جمعیت در این روستا شورا تشکیل نشده است که می توان این مهم را عاملی برای عدم پیشرفت دانست.
اسماعیل فاضلی به وضعیت خرابی جاده اشاره کرد و گفت: یک کیلومتر جاده این محل دارای وضعیت نامناسبی است. گاهی با تردد خودروها خاک وارد منازل مردم می شود و ایجاد مشکل می کند. آقای دکتر چگینی قول مساعد دادند تا اقدامات جدی در راستای آسفالت روستا انجام شود.

*ما از خاک کشور دفاع کردیم، مسئولین هم از خاک منطقه ما دفاع کنند/ از اداره بنیاد مسکن گله مندیم که با اهالی محروم روستای جازمکول همکاری نمی کند

سید محمد فاضلی جانباز سرفراز جبهه های حق علیه باطل، در گفتگو با آوای جنگل با تاکید بر اینکه ما از خاک کشور دفاع کردیم مسئولین هم از خاک منطقه ما دفاع کنند، گفت: از اداره بنیاد مسکن گله مندیم که با اهالی محروم روستای جازمکول همکاری نمی کند. در زمان زلزله و تخریب کامل منازل در محله قبلی، منابع طبیعی، زمین فعلی را به اهالی برای سکونت پیشنهاد و مقرر گردید به زلزله زدگان میزان معینی زمین اختصاص دهند. این در صورتی است که هنوز قریب به ۶۰ خانوار، زمین ندارند تا خانه درست کنند. از دکتر چگینی نماینده پر توان شهرستان خواستاریم تا با کمک به این ۶۰ خانوار، مشکلات آنان را جهت سکونت در روستا رفع کنند و قطعا جدیت منابع طبیعی برای واگذاری زمین مشخص شده و همکاری اداره بنیاد مسکن موجب تسریع روند پیگیری اقدامات لازم است.
وی افزود: فردی دارای ۳فرزند متاهل است و در خانه پدری زندگی می کنند ولی زمین برای ساخت خانه ندارند که از این دست موارد در جازمکول زیاد است.
لذا تابه حال بنیاد مسکن این مشکل را رفع نکرده است و درواقع زمینی که قرار بود در اختیار ما قرار دهند به تصویب رسید و معین گردید به زوج های جوان به متراژ معینی، زمین تحویل دهند که این امر هنوز محقق نشده است. وی در ادامه افزود: در این روستا افرادی زندگی می کنند که ۷برادر هستند، پدرشان اینجا دفن است ولی زمینی ندارند وهمچنین چند خانوار دراین محل هستند که حتی ۵۰ متر زمین هم به آنها تعلق نگرفته است.
این در صورتی است که منابع طبیعی قرار بود تمامی اهالی را در این منطقه ساکن و ساماندهی کند.
از سوی بخشدار،شورای بخش بازدید صورت گرفت و نامه صادرشد اما متاسفانه در بنیاد مسکن کار متوقف شد. تمام پیگیری ها انجام شده و ریاست قبلی منابع طبیعی در جواب به ما گفتند که این کار عملی خواهدشد،در نتیجه ما اسامی را به بنیاد مسکن تحویل دادیم گفتند پیگیر باشید تا آزاد شود. برای آزاد سازی سند خانه ها که برخی از خانه ها سند ندارند و در زمان رئیس سابق بنیاد مسکن پیگیر این کاربودیم کاری انجام نشد و هنوز هم که هنوز است نتیجه ای نگرفتیم .
از طرفی پیگیرهستیم ولی از طرف مردم تحت فشار هستیم که می گویند مارا فراموش کردید،اگر لوله کشی آب یا بازسازی مسجد و جاده باشد اگر از مردم درخواست کنیم به دلیل نداشتن زمین و خانه با ما همراهی نمی کنند.

*مزار شهدا ساماندهی شود

سید جواد فاضلی از دیگر اهالی با اشاره به نابسامانی مزار شهدا در این گفتگو بیان داشت: در این روستا دو شهید والامقام و عزیزان زلزله دفن هستند. گرداگرد مزارشهدا ساماندهی نشده و محل تردد حیوانات می باشد.وی افزود: برای ساماندهی گلزار شهدا ، جاده و…. نزد نماینده محترم رفتیم در نامه ای تمام این موارد بیان شد ولی هیچ نتیجه ای صورت نگرفت.
در روزهای بارانی امکان تردد به مزار شهدا وجود ندارد. درخواست ها بارها بیان شده و بازدید هم صورت گرفته که از بخشدار محترم و منابع طبیعی وعده گرفتیم که چند کامیون شن آورده تا در جاده ای که منتهی به مزار است ریخته شود حدود دوسال پیگیر بودیم ولی بازهم هیچی به هیچی..

ما به فنس نیز راضی هستیم که دور مزار شهدا کشیده شود درواقع جاده ، مسجد، مزار، و سند مهمترین مسائل اساسی این منطقه می باشد.

*بودجه جازمکول در کجا هزینه می شود؟

فاضلی ادامه داد:این روستا کد دار است و قدمتش از روستاهای مجاوربیشتر است با اینکه سنگ دارد، ولی بودجه به این روستا تعلق نمی گیرد چرا !؟ در واقع ما برای شورا پیگیر بودیم ولی نتیجه ای نگرفتیم . شغل مردم این منطقه کشاورزی، دامداری است .در صورتی که هیچ امکاناتی در این روستا وجود ندارد. سکوت مسئولین موجب نابودی روستاست…

 

*چگونه ممکن است متصرف، مالک شود در صورتی که منابع طبیعی یک وجب به اهالی زمین نمی دهد تا ساکن شوند؟

محمد رضا پور رمضان متولد ۱۳۴۴ ساکن روستای جازمکول یکی دیگر از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما به مشکلات چون نداشتن سند، نابسامانی آسفالت ، ونداشتن زمین برای زوج های جوان اشاره کرد بیان داشت : کوچه بندی داریم و کوچه ها پلاک بندی نیست و نامگذاری نشده است.
در روستای ما در که کوچه ای مسدود شده است یک خانوار ساکن است. جدای از این مهم، این کوچه از ابتدای سکونت اهالی در روستا وجود داشته و راه میانبر اهالی و همچنین در ادامه نهر کشاورزی باغات زیتون است که سالها پا بر جا بوده است. هم اکنون مسیر اصلی دسترسی به باغات کشاورزی روستای جازمکول که مرکز کشاورزی روستاهای دیگر است، مسدود می باشد.
وی با اشاره به کوچه منتهی به راه دسترسی به باغات اشاره کردو گفت: این کوچه ای که بن بست است زمین صافی بود که زیر نظر منابع طبیعی است. تمام اهالی حاضر و ساکن در روستای فعلی، ساکنین منطقه ای در پایین روستا بودیم که به دلیل زلزله تخریب و منابع طبیعی اهالی را در این منطقه ساکن کردآقای پور رمضان ادامه داد:
به این روستا آمدیم خانه ساختیم تا مدتها گذشت که حتی آب هم تا چند سال پیش نداشتیم. درصورتی که مسئولین زیربط آمدند و رفتند ما ماندیم با این مشکلات که خدا را شکر هم اکنون مشکل آب حل شده است.
همچنین آن کوچه مذکور از قبل راهی بود که چهار آبادی برای رسیدن به باغات کشاورزی خود از آن به محل پایین دست رفت و امد می کردند و انتهای آن موجود است.
در گذشته غیر بومی با تصرف کوچه، هم اکنون خود را مالک آن می داند، با اینکه تمامی شواهد دال بر کوچه بودن این قسمت از زمین منابع طبیعی واضح و مبرهن است. از دادستان شهرستان رودبار سپاسگزاریم که به متصرف، اجازه مالکیت نمی دهد.

زمین بدهید تا ساکن شویم/تمام سرمایه ما، روستای جازمکول است

دانش فتاحی از دیگر اهالی جازمکول در گفتگو با ما تصریح کرد: در پروژه آسفالت سال گذشته،کل روستای نصفی آسفالت شد، اما راه ماه خاکی است.انتظار ما از دکتر چگینی در این دوره، حداقل آسفالت این مسیر است.وی در ادامه افزود:
ریاست سابق منابع طبیعی همکاری لازم برای ساخت مسکن اهالی که در زلزله به روستای جازمکول نقل مکان کرده بودند را داد اما متاسفانه بدلیل کم کاری رئیس سابق بنیاد مسکن،این پروژه ناتمام ماند. به ما می گویند ساکن نیستید، در صورتی که تمام سرمایه ما که باغ زیتون است در این روستا است،زمین را بدهید تا ساکن شویم. تمام اهالی اتفاق نظر بر کوچه بودن آن مسیر دارند. ان شاء الله راه مجدد باز شود تا بتوانیم تردد کنیم.

از اسم آسفالت فقط جاده خاکی برای ما ماند

حرمت ابراهیم پور از معتمدین محل افزود: از اسم آسفالت فقط جاده خاکی برای ما مانده است. بیش از ۳۰ سال از اقامت ما در این روستا می گذرد. سختی و رنج تنها واژه ای است که به یاد داریم.

*ما پیر شدیم اما هیچ امکاناتی شامل روستای ما نشد

پورمضان از دیگر اهالی گفت؛ در حال حاضر مسجد ما کوچک بوده و برای مناسبت ها جوابگوی جمعیت نیست. ما در این روستا پیر شدیم، تمام روستاها آسفالت شد،جازمکول ما نه. در مزارستان روستا، دو شهید والامقام آرمیده است،در صورتی که راه آن خاکی است و حتی بدلیل عدم حصارکشی، حیوانات به راحتی به محدوده وارد می شوند.

*آسفالت از کنار گوش جازمکول رد شده است اما مسئولن به وعده خود عمل نکردند

سیدحسن حسینی، ساکن روستای جازمکول در گفتگو با خبرنگار ما به مشکل کم آبی روستا اشاره کرد و افزود: آسفالت از کنار گوش جازمکول رد شده است اما اهالی مظلوم و مهمان نواز روستای ما از آن بی بهره اند. در زمان آسفالت روستای نصفی، به ما گفتند جازمکول را نیز انجام می دهیم ولی به وعده خود عمل نکرده و این موجب دردسر اهالی است. از دکتر چگینی تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم. تپه توریستی مارلیک در جازمکول است، اما هیچ امکاناتی نداریم. بدلیل عدم همکاری مسئولین منابع طبیعی و بنیاد مسکن، مردم نمی توانند سکونت دائم خود را تمدید و یا برای جوانانشان خانه ای بسازند. این در صورتی است که این ادارات با توجه زلزله ۶۹ و تخریب کامل محله پایین، موظف به فراهم آوردن امکانات زندگی برای جوانان و خصوصا ساکنین روستا هستند.
در این بین برخی از اهالی با فروش زمین های خود به غیر بومی ها، موجب بروز مشکلاتی همچون تصرف بیش از اندازه زمین شده اند و مسیر تردد روستاییان را مسدود کرده اند.
ریش سفیدان محل می گویند، مساحت زمینی که خریداری شده با مساحت زمینی که در تصرف واقع شده بیشتر بوده و حتی کوچه اصلی تردد به باغ کشاورزی محصور شده است.

هم اکنون صاحب باغات زیتون، دور زمین های خود را محصور کرده اند و با مسدود شدن این کوچه که راه اصلی تردد است اهالی و هر کسی که باغدار است باید از مسیر خیلی طولانی تری عبور کند.
این مسیر حق اهالی و باغداران است. از دادستان شهرستان ،نماینده فرماندار و بخشدار منطقه انتظار حمایت از بومیان را داریم.
آسفالت نداریم، آب نداریم، شورا نداریم،تکلیف زمینهای اهالی و سکونت جوانان را منابع طبیعی و بنیاد مسکن روشن نمی کند، اگر این کوچه که محل تردد اصلی باغداران است مسدود شود، دیگر چه دلخوشی برای ما،برای فرزندان این روستا باقی می ماند؟

* مراجع قانونی به داد اهالی این روستا برسند/عدم بهره مندی از شورا، باعث و بانی تمام کمبودات در جازمکول است

بهزاد نوروزی از دیگر ساکنین جازمکول افزود: زمان زلزله در محله پایین بیش از ۶۰ خانوار سکونت داشتیم.با وقوع زلزله، روستای ما را رانشی اعلام کردند و بخشداری وقت پیشنهاد سکونت در زمین منابع طبیعی گاوکول یا جازمکول جدید را به اهالی که بازماندگان زلزله بودند داده و تمام اهالی به این روستای فعلی نقل مکان کرده و سکونت یافتند. به این روستا آمدیم اما با خیلی از محرومیت ها مواجه شدیم؛ در تابستان آب شرب قطع می شود و اهالی واقعا با مشکلات جدی مواجه هستند. ساماندهی آب های سطحی نداریم، سطل زباله نداریم، آب کشاورزی نداریم، آسفالت هم که سایر محلی ها اشاره کردند، مشکل جدی است. عدم بهره مندی از شورا، باعث و بانی تمام کمبودات در جازمکول است. خیلی از اهالی حتی افراد ۶۰ ساله هنوز مشکل زمین و سکونت دارند.
با تمام این تفاسیر، برخی از غیر بومی ها با خرید زمین های محدود، کم کم به حق ما، تصرف کرده و حتی کوچه ما نیز که از همان سال ۷۰ محل تردد باغداران بوده است، مسدود است.
با تمام این مشکلات، از مراجع قانونی خواستاریم به داد اهالی این روستا برسند.۳۷ خانوار از بازماندگان زلزله هم اکنون مشکل سکونت دارند.

*چرا هیچ کسی نمی پرسد چه مشکلاتی داریم؟/ما به دنبال مهاجرت معکوس هستیم اما برخی از مسئولین نه !

منوچهر نوروزی از دیگر اهالی بیان کرد: جازمکول اصلی را، مسئولین وقت آن زمان، رانشی اعلام کردند و امکان سکونت را در این محل از ما سلب کردند.۳۷ خانوار از بازماندگان هم اکنون مشکل سکونت دائم دارند.
منابع طبیعی به برخی در روستا( به خانواده های بدون اولاد ۶۰ متر و به خانواده های دارای اولاد ۱۲۰ متر) زمین اهدا کرد. اما هم اکنون ما ۷ برادریم و یک خواهر. و تنها یک برادر ما دارای زمین است. مانند ما ۳۶خانوار دیگر درگیر این ماجرا هستند.
برخی نیز با فروش زمین به غیر بومی ها موجب تصرف زمین شده اند…
آن کوچه، راهی بوده که اهالی روستای گورتیم و فیشُم قدیم از آن مسیر می آمدند تا به باغات زیتون تردد کنند که هم اکنون مسدود است.
نه به مشکلات ما که واقعا نمی توانیم شرایط زندگی را فراهم کنیم و منابع طبیعی یک متر زمین نمی دهد تا ساکن شویم و نه به تصرف های غیر قانونی.
خواهش می کنیم از مسئولین به داد حق و عدالت برسند. این حق ما که در جنگ بوده ایم و برای همین خاک جنگیده ایم و دست و پایمان را فدای کشور عزیزمان کرده ایم نیست. عدالت علی را زمینه کار کنند. از حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، دادستان عدالت طلب شهرستان، رئیس محترم دادگستری ، رئیس منابع طبیعی و ریاست بنیاد مسکن خواستاریم به داد ما برسند. در بقل گوش ما از زمین های ما استفاده می کنند اما ما و امثال از این نعمت محروم هستیم.چرا هیچ کسی نمی پرسد چه مشکلاتی داریم؟/ما به دنبال مهاجرت معکوس هستیم اما مسئولین نه !

* مشکل ما عدم روی کار بودن شورا است
سید مهدی آقایی پور، از ساکنین روستای جازمکول در گفتگو با ما ادامه داد: تمام اهالی اشاره به مشکل آسفالت کردند، اما در واقع مشکل ما عدم روی کار بودن شورا است. برای مثال در خصوص مسئله زباله، فقط در سطح روستا دو سطل موجود است که آن هم مسئولی نیست که تخلیه آن و بهداشت محیط را عهده دار شود. چرا هیچ کسی نمی پرسد چه مشکلاتی دارید؟ در ادامه مشکل مزارستان محل، جاده خاکی آن است که باید کمک کنند تا آسفالت شود‌. برای سکونت ما در روستا نیز همانطور که اهالی گفتند، مشکل جدی وجود دارد که نیازمند حمایت مسئولین است.اگر قرار است قانون اجرا شود باید برای همه باشد، حتی برخورد با متصرفین که از حق ما و خانوارهایی مانند ما استفاده می کنند،باید برخورد شود. با اینکه لوله کشی آب شرب با همیاری اهالی صورت گرفته است اما در تابستان همچنان این معضل به قوت خود باقی است. انتظار ما مقامات اجرایی، کار کردن خالصانه برای اهالی محروم است. روستایی که دارای دو شهید است و هیچ کسی نمی پرسد در چه وضعیتی به سر می بریم.

میان تیتر
آسفالت نداریم، آب نداریم، شورا نداریم،تکلیف زمینهای اهالی و سکونت جوانان را منابع طبیعی و بنیاد مسکن روشن نمی کند، اگر این کوچه که محل تردد اصلی باغداران است مسدود شود، دیگر چه دلخوشی برای ما،برای فرزندان این روستا باقی می ماند؟ در خاتمه از زحمات دادستان محترم شهرستان رودبار و بخشدار رحمت آباد و بلوکات سپاسگزاریم.

گزارش:الهام هاشمی براگوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *