اهالی روستای سراوان در گفتگو با آوای جنگل: سراوان، روستای مظلوم استان گیلان آیا دادرسی به فریاد ما نیست؟/پس چه زمانی وعده مسئولین محقق می شود؟

الهام هاشمی براگوری

اشاره:

شاید با شنیدن کلمه سراوان اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند، زباله است… زباله هایی که بیش از چند ده سال از انباشت بی رویه آن در این روستای بکر و زیبا می گذرد اما متاسفانه مدیریت به قدری در این مهم ضعیف بوده که هنوز اهالی با شیرابه های خطرناک و مگس های کثیف ان دست و پنجه نرم می کنند. به راستی ، ما که هر روز منتظر شنیدن خبرهای خوب هستیم، چه زمانی خواهیم شنید که با کمک مسئولین کشوری، مشکل سراوان حل شده و دستگاه بازیافت زباله سراوان راه اندازی شده است؟ غفلت از درد مردم مظلوم سراوان که با مهمان نوازی آغوش خود را برای استان گیلان باز کردند، امروز باعث شده است سراوان بزرگ که دارای مردمانی بسیار با ایمان، با فرهنگ و با اصالت است، به زانو درآید. هیچ کس منکر اقدامات و عملکرد مثبت مسئولین نیست اما آیا زمان آن نرسیده که توان علم و تکنولوژی خود را به رخ کشورهایی بکشیم که با تحریم ها موجب عدم شکوفایی ما در این زمینه شده اند؟ بازیافت زباله های سراوان چه زمانی قرار است محقق شود؟ در ادامه گزارشمان را با مردمی از جنس آب و آیینه می خوانید که از مسئولین زحمتکش این دیار تقاضای عاجزانه تعجیل در رفع مشکلات سراوان را دارند.

*سراوان در سایه زباله/ زباله ها سلامت مردم این منطقه را نشانه گرفته اند

خانم پور دولتی کارشناس روانشناسی ساکن روستای سراوان درگفتگو با خبرنگار ما گفت:سراوان از جاذبه های بکر و طبیعتی برخوردار است ومی تواندبا توجه به موقعیت جغرافیایی و جنگلهای فراوان به منطقه توریستی تبدیل شود و مهم ترین بخش گردشگری گردد.مردم این روستا علاوه بر کارهای دیگر به کشاورزی نیز مشغول هستند.خانم پور دولتی به مشکلات روستای سراوان اشاره کرد و گفت: زباله یکی از مهم ترین مشکلات این روستا است که در واقع سلامت مردم این منطقه را نشانه گرفته است، شیرابه، تجمع حشرات و حیوانات موذی از این زباله ها سرچشمه میگیرد که در بعضی مواقع با سم پاشی حشرات را فراری می دهند که این حشرات به سمت منازل مردم روانه شده و باعث انتقال انواع بیماری ها به انسان می شوند. همچنین از دیگر مشکلات می توان به مشکل راه، نبود امکانات از لحاظ فرهنگی از جمله کتابخانه و حتی کانون اشاره کرد.

پارک جنگلی سراوان ظرفیت بالایی برای جذب توریست دارد

وی در ادامه افزود: پارک جنگلی سراوان گسترده است. اگر سرمایه گذاری صورت گیرد در خاورمیانه با جذب توریست و گردشگر اول خواهد شد، اما بازسازی آنچنانی در خصوص این پارک انجام نشده است. در گذشته صحبت هایی شده ولی در این راستا اقدامی به صورت جدی انجام نگرفته است.
پارک جنگلی سراوان اگر مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت بالایی برای جذب توریست دارد و می تواند منبع درآمد خیلی از جوانان باشد. وی ادامه داد: دموکراسی های اداری و فضای بروکراتیک آنقدر پیچیده است که توان یک شخص خلاق و سرمایه گذار را میگیرد و برای مثال کاری که باید دوماهه تمام شود چند ماه یا حتی چند سال طول می کشد.
این شاعر سراوانی اضافه کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی حاکم در جامعه در حوزه اقتصاد هم باید اصناف و سرمایه گذاران ورود کنند، اگر این سرمایه گذاری به منصه ظهور برسد جذب توریست خواهد کرد. صنعت توریست حتی از کشورهای مجاور مورد نظر ما که منابع نفتی را دارند و می توانند برای جهان شاهراهی شوند به همین مسئله و جذب توریست اتکا می کنند. این ظرفیت خدادادی در این منطقه وجود دارد ولی کسی به آن توجه نمی کند .در واقع آنقدر موضوع زباله دامنگیر است که بقیه مسائل درآن گم شده است. وی به ویژگیهای سراوان اشاره کرد و گفت: روستای سراوان در کل چشم استان گیلان و مرکز ورودی استان است. بزرگترین روستا به لحاظ جمعیتی به شمار می آید و از لحاظ جغرافیایی بسیار گسترده است طبیعی است هرکس به سمت رشت ورود می کند اولین جایی را که می بیند سراوان است که مسئولین باید به این روستا توجه ویژه ای داشته باشند که متاسفانه نادیده گرفته شده است. سراوان این ظرفیت رادارد تا سرمایه گذار در آن ورود کند و می توان با احداث هتل، رستوران، خانه مسافر موقعیت خوبی را در این روستا ایجاد کند. سراوان این ظرفیت را دارد تا گسترش پیدا کند و به لحاظ وسیع بودن پارک جنگلی سراوان چندین سرمایه گذار می تواند در این منطقه کار کند .این خانم با تاکید بر اینکه سراوان ظرفیت شهر شدن را دارد بیان داشت: در این منطقه حداقل حدود دو هزار خانوار سکونت دائم دارند که در فصل تابستان جمعیت به حدود ۱۰ هزار نفر افزایش می یابد. زیرساخت ها برای شهر شدن سراوان آماده است ، جنگل های طبیعی ، آب شرب رشت و حومه از دل سراوان می گذرد، سراوان ورود آب هایی را که می تواند به زمینهای کشاورزی منطقه ارجاع دهد ر

پوشش می دهد، زیرسازی جاده ها که۹۰ درصد جاده ها با تلاش اعضای محترم شوراها آسفالت شده است و … پس با تمام مولفه ها، زیر ساخت ها شهر شدن را دارد ، فضا آماده
است و پیگیری هایی انجام شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد. وی ادامه داد: مسائل، بهم پیوسته هستند.

**کانون فکری کودکان و نوجوانان می تواند باعث شکوفا شدن استعدادها شود که در این منطقه چنین ظرفیتی ایجاد شده اما نیمه کاره رها شده است

این شهروند سراوانی به استعداد و توانمندی های جوانان این منطقه اشاره کرد و افزود: اکثر جوانان سراوان،دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند و سطح درک شان از مباحث اجتماعی و سیاسی زیاد است. روستای سراوان با همه روستاهای استان فرق دارد، چراکه مردم واقعا دغدغه معیشت دارند.جوانان ما روشنفکر و آگاه، در حوزه نظامی نیز بسیاری از افراد سرهنگ از همین منطقه هستند .همچنین برای اولین بار دربخش سنگر انجمن شعر ایجاد شد که دونفر از بچه های همین روستا در سطح کشوری مقام گرفتند. با تمام این استعدادها و ظرفیت ها، جوانان آینده ای را پیش رو نمی بینند، اشتغال، ازدواج، شکاف های اجتماعی در واقع مردم را به افسردگی کشانده است.

*معضل اصلی سراوان، زباله است

علیرضا غمخوار،کارشناس مدیریت از دیگر جوانان سراوان بزرگ با نگاهی ژرف به مشکلات در خصوص اراضی ملی، در گفتگو با خبرنگار آوای جنگل گفت: بخش هایی از سراوان جزو اراضی ملی می باشد که از قبل ساماندهی نشده و برای تعدادی از مردم پروانه مسکونی صادر و امتیاز آب و برق داده شده است و بارها قرار گذاشتند که به مردم واگذار کنند که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.. در واقع مجوز آب، برق و گاز را دادند و پروانه ساخت صادر شد ولی هم اکنون جلوی ساخت و سازها گرفته شده است. به روایتی مردم زمین دارند ولی اجازه ساخت و ساز ندارند. طرح هادی سراوان در سال ۸۸ انجام شده و هم اکنون در دست بازنگری است، که اگر در این زمینه دقت لازم به کار گرفته شود، برای مردم سراوان بسیار گره گشا خواهد بود. درخواست ما دراین راستا تسریع روند بازنگری طرح هادی است.
وی ادامه داد: معضل اصلی سراوان زباله است که باید این مشکل حل شود تا بتوان کارهای دیگر را انجام داد اگر مشکل زباله حل نشود برنامه های دیگر را نمی توان انجام داد. آب های زیر زمینی سراوان آلوده است و حتی آب های زمین های کشاورزی را آلوده کرده است که برخی از کشاورزان زمینها خود را رها کرده اند.

**شیرابه های زباله سراوان مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است

حدود ۴۰ سال است که مردم این منطقه درد را به تنهایی به دوش می کشند. قریب به چهار دهه، مردم سراوان با صبوری، متانت و سعه صدر مسئولیت زباله های استان گیلان را بر عهده گرفته اند. اما هر روز که می گذرد بر وخاومت اوضاع افزوده می شود. طبیعت بکر، زمین های کشاورزی، آب های زیر زمینی ، سلامت منطقه و … همه در دستان مسئولین است. سراوان منطقه ای خوش آب وهوا دارای پتانسیل وظرفیت های بکر، متاسفانه زباله دانی استان گیلان شده است. غمخوار افزود: در حوزه گردشگری فعالیتی نشده است، و اگر اقدامی صورت گیرد می تواند برای منطقه مفید و رونق ایجاد کند.

**وجود زباله مانع کارهای تولیدی و جذب گردشگر شده است

محمد رضا پورقاسم کارشناس ارشد در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و از ساکنین روستای سراوان در گفتگو با آوای جنگل با اشاره به جاذبه های بکر این روستا گفت : سراوان دارای آب و هوایی مطبوع ، جنگل هایی وسیع و زیبا و از لحاظ کشاورزی جای مناسبی است.
برنجی که در این منطقه تولید می شود؛ دارای مرغوبیت مناسبی است. اما متاسفانه وجود زباله باعث شده تا تولیدات آلوده شود، توریسم به این منطقه ورود نمی کند و حتی برخی از مردم به دلیل بوع نامطبوع زباله در این مکان سکونت نمی کنند و هیچ اشتیاقی برای مردم سراوان باقی نمانده است. حتی اگر بخواهیم سرمایه گذاری کنیم با وجود زباله غیر ممکن است و هیچ امیدی وجود ندارد و می تواند در کسب وکار نیز تاثیر منفی داشته باشد. وی ادامه داد : اعضای شورای اسلامی سراوان هر آنچه که در توان داشته را گذاشته اند، اقداماتی در دست اجرا است تا بتوانیم همگام با شورا، یکسری از مشکلات را مرتفع کنیم. سراوان جای توسعه دارد ولی باید همت کرد. استاد پورقاسم در ادامه اذعان کرد: نماینده شهرستان رشت بیشتر در کنار مردم باشد و از طریق رسانه ها به دردل های مردم گوش جان سپرده و به دغدغه های مردم که از طریق رسانه ها به آنها انتقال داده می شود، توجه داشته و رسیدگی کنند.

زباله، رودخانه سیاهرود را به لنجزار تبدیل کرده است/ خیلی از مردم از زمین های کشاورزی خود دست کشیده اند… آیا دادرسی به فریاد ما نیست؟
حسین علیجانی از پدران تحصیل کرده و بازنشسته روستای سراوان در گفتگو با هفته نامه آوای جنگل افزود: شورای سراوان با اینکه فرزندان خود ما هستند و از ما هستند اما در مقوله رسیدگی به زباله دست تنها می باشند.
زباله ما را از پا درآورده است. رودخانه سیاهرود که زیباترین رودخانه در سراوان است و دوطرف آن جنگل می باشد، در حال حاضر به دلیل همین زباله و شیرابه های سمی به لجنزارترین رودخانه تبدیل و کثیف ترین جنگل و هزاران هکتار جنگل را نابود کرده اند. مگر غیر از این است که به گفته مقام معظم رهبری باید از طبیعت خود محافظت کنیم. پس چه شد؟ ما را چه شده است؟ وضعیت آلودگی آنقدر وخیم است که حتی موی روباه های حیات وحش سراوان ریخته است! خیلی از مردم از زمین های کشاورزی خود دست کشیده اند… آیا دادرسی به فریاد ما نیست؟۴۰ سال است که سراوان تبدیل به زباله دانی شده است و انواع بیماریهای پوستی ، سرطان وغیره جان مردم را به خطر انداخته است . مگس عامل میکروب است و حتی حیوانات وحشی نیز موهای بدنشان ریخته است. این موضوع وخامت اوضاع آلودگی را می رساند است .

شیر آبه زباله ها آب شرب و حتی آبهای زیر زمینی آلوده وغیر قابل استفاده کرده است.گوش شنوایی نیست، در جنگل نباید زباله ریخته شود بایدتدبیری اندیشید تا مردم را از این وضع نجات دهد و اگر قرار بر بازیافت است، زودتر صورت گیرد.
وی ادمه داد: تمام آلودگی ها از زباله است که حتی به مرداب انزلی هم نفوذ کره است .

زباله باعث شده تا مگس های زیادی تولید شود و تعداد این مگس های آلوده انقدر زیاد است که داد مردم را درآورده است.
قرار بود روی زباله ها شن و ماسه بریزند ولی این کار را انجام ندادند فقط هدفشان این است که زباله را به این منطقه آورده تا مشکل استان را حل کنند. پس مشکل سراوان را چه کسی حل می کند؟

** با وجود زباله و ایجاد مگس های زیاد در این منطقه، نمی توانیم زندگی عادی داشته باشیم

جمشید گلی زاده یکی دیگر از اهالی سراوان با اینکه استکان چای در دستش است و از وجود مگس ها در استکان چای مشتریان گلایه می کند؛ با صدایی پر از درد به خبرنگار ما می گوید: کاسبم و نان آور خانه اما با وجود زباله و ایجاد مگس های زیاد در این منطقه، نمی توانیم زندگی عادی داشته باشیم .تا کی باید تأمل کنیم، ۴۰سال بس نیست؟ ما هم انسانیم زباله امان ما را بریده است.

**اهالی این منطقه بر اثر همین زباله به بیماری های مختلفی دچار شده اند

غلام پور کریم در این گفتگوی چهره به چهره گفت: اقدامی صورت نگرفته است، قرار بود برای زباله اقداماتی صورت گیرد ولی اقدامی صورت نگرفته است .مسئولین ما با هم همفکری کنند و اقدامات کمپوست و غیره را انجام دهند .
پور کریم ادامه داد: مردم این منطقه به بیماری های مختلفی دچار شدند و حتی برخی از اهالی همین منطقه بر اثر آلوده بودن ناشی از زباله جان خود را از دست دادند.اما آب در هاون کوبیدن است. هیچ اقدام قابل قبولی صورت نگرفته است.

میان تیتر:
* نماینده شهرستان رشت بیشتر در کنار مردم باشد
* زباله، مردم سراوان را از پا درآورده است
* درواقع آنقدر موضوع زباله دامنگیر هست که بقیه مسائل درآن گم شده است
* درخواست ما دراین راستا تسریع روند اجرای طرح هادی است
*کانون فکری کودکان و نوجوانان زودتر به مرحله بهره برداری برسد
* شیرآبه زباله ها، آب شرب و حتی آب های زیر زمینی را آلوده و غیر قابل استفاده کرده است
* ما هم‌ انسانیم زباله امان ما را بریده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *