روحانی در جلسه هیات دولت: واکسن برای کل ملت رایگان است/مردم به کسی که مانع رفع تحریم می شود،‌ رای نمی دهند

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات احیای برجام عنوان کرد: بعضی ها پارسال و پیارسال درباره برجام فیلم درست کردند و روی دستشان باد کرده و حالا در حال پخش آن هستند، البته اینها تفکرات قدیم است و ما به آن کاری نداریم. عیبی هم ندارد که پخش بکنند چون ماهیت خودشان را افشا می کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در هیات دولت، اظهار کرد: امروز همه می دانند راه حل برای معضل هسته ای ایران اجرای توافق هسته ای است و این موضوع برای ۱+۴، ۱+۵، اروپا، منطقه و همه روشن شده است که باید توافق به خوبی اجرا شود.

وی افزود: ما اجرا را عین سند برجام می خواهیم؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. ما زیاده خواهی نمی کنیم، البته طلب هایی هم در این زمینه داریم که بعدا مطرح می کنیم. چون در این چهار سال صدها میلیون دلار به ما خسارت وارد شده است که آن را سر جای خودش مطرح خواهیم کرد. به هر حال ما برجام پلاس و … نمی خواهیم و عین برجام را می خواهیم.

روحانی با بیان اینکه در احیای برجام سه پله وجود دارد، گفت: پله اول رفع تحریم هاست که این کار به عهده آمریکاست و البته ۱+۴ هم باید کمک کند. آمریکایی ها باید کلیه تحریم ها را بردارند و شرایط باید به آنچه در سال ۲۰۱۵ در برجام پیش بینی شده بود بازگردد. باید هر گونه تحریمی که به بهانه های دیگر و یا با برچسب های جدید ایجاد شده بود کنار بگذارند و ما بتوانیم به اقتصادی سالم، متعادل و قابل قبول برگردیم.

وی اضافه کرد: آنها فعلا و در زبان جدی هستند اما عنوان ها برای ما کافی نیست. بلکه تمام تحریم هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و همه دنیا بدانند که برداشته شده است وگرنه در کلیات گرفتار می شویم. پس در بخش تحریم بار کامل بر دوش آمریکاست که آنها را در یک قدم هایی جدید دیده ایم و در یک جاهایی دو پهلو حرف می زنند. البته ما گام های صحیح و درست خود را تا امروز برداشته ایم و اقدامات مان را در چهارچوب سیاست های مورد نظر رهبری انجام داده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در احیای برجام دو کار بر عهده ماست، بیان کرد: یک کار ما این است که وقتی تحریم برداشته شد ما می خواهیم راستی آزمایی کنیم و بگوییم بله برداشته شده است، پس بله را ما باید بگوییم و ما این را از بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت راه می پرسیم و وقتی آنها بگویند برداشته شده این موضوع را اعلام خواهیم کرد. ما درباره راستی آزمایی مفصل بحث کرده ایم که چگونه باشد و چقدر زمان می برد. کار خیلی پیچیده ای هم نیست. اگر همکاری و حسن نیت باشد در زمان نه چندان طولانی می توان به جواب رسید. وزرای نفت، راه و بانک مرکزی و چند تن از وزرای دیگر هستند که باید این موضوع را اعلام کنند.

وی ادامه داد: قدم سوم کاری است که ما باید انجام دهیم و برنامه هسته ای ما کامل باید منطبق با برجام باشد که عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی متر اضافه تر هم نمی خواهیم. ما عین برجام همه آنچه اضافه باشد را جمع می کنیم و به انبار می بریم که این کار ساده ای است. چرا که تعهدات ما در برجام کاملا مشخص شده و ما هم عین برجام را پیاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: پس سه گام در احیای برجام وجود دارد. اولی رفع تحریم کامل است که به عهده آمریکایی هاست. دومی راستی آزمایی است که ما برنامه ریزی کرده ایم و در زمان کوتاهی می توانیم آن را انجام دهیم و سومی بازگشت به توافق برجام است که ما آن را دقیقا اجرا و عمل می کنیم. امیدواریم در قدم های بعدی در ۱+۵ صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را حس کنیم و ببینیم، البته این روند نباید طولانی شود بلکه در مدت کوتاهی باید به آن برسیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در موضوع هسته ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که نتیجه انتخابات چگونه است. حتی اگر مثلا انتخابات به جای ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ بود ما باز هم این اقدامات را با قدرت انجام می دادیم. چرا که اگر مردم خوشحال باشند و احساس بهتری در شرایط زندگی خود داشته باشند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ما انتخابات پرشوری می خواهیم و این وظیفه ماست و برای این کار یک ثانیه هم وقت تلف نمی کنیم. به حرف این جناح و آن جناح هم توجه نداریم. اینقدر بگویید تا خسته شوید. به هر حال ما طبق نظر رهبری حرکت می کنیم و حتی اگر یک ساعت زودتر به نتیجه برسیم به نفع مردم است. در این میان اگر کسی می خواهد در انتخابات شرکت کند و می خواهد در این راه سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود بداند که مردم به او رای نخواهند داد.

بر اساس این گزارش،‌ روحانی گفت: بعضی ها که خودشان را سوپر انقلابی هم معرفی می کنند حتی یک کلمه درباره تحریم حرف نمی زنند و فقط کارشان فحش و توهین به دولت و دروغ علیه دولت است.

وی ادامه داد: فقط می گویند اصل مدیریت قوی است و نباید ترسید. خب ما نمی ترسیم و مدیریت قوی خود را هم در دولت یازدهم نشان داده ایم، اما با دست بسته چه می شود کرد.

رییس جمهور گفت: برای کسانی که در تزریق واکسن تخلف می کنند اشد مجازات در نظر گرفته شده است. واکسن برای کل ملت رایگان خواهد بود و بانک مرکزی غیر از آنچه خریده ایم ۱۰۰ میلیون دلار اضافه برای واکسن روی میز گذاشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *