آمارهای عجیب از مصرف رمدسیویر در ایران/ ضرورت تصویب دستورالعمل برای تجویز داروهای کرونایی

داریوش چیوایی کارشناس حوزه سلامت در خصوص دلایل کمبود دارو در چند وقت اخیر، گفت: بخش اعظمی از مشکلات موجود در حوزه تأمین و توزیع دارو، به ارز ترجیحی مربوط می‌شود؛ چرا که تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت کمی مشکل است و به دلیل اختلاف قیمت آن با بازار آزاد، زمینه فساد را فراهم می‌آورد. به طوریکه مواد اولیه و یا دارو به محض ورود به کشور، از چرخه توزیع خارج شده و یا به شکل آزاد در بازارهای غیررسمی به فروش می‌رسد و یا اینکه به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

وی افزود: از دیگر دلایل کمبود دارو می‌توان به حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی از اقلام دارویی و در نتیجه تعطیل‌شدن واحد تولیدی دارو اشاره کرد که موجب شده است تا تقاضا در کشور بی‌پاسخ بماند و کمبود دارو احساس شود.

ضرورت تصویب گایدلاین برای کنترل مصرف داروی درمان کرونا

چیوایی با اشاره به کمبود برخی از داروهای درمان کرونا نظیر فاواپیراویر و رمدسیویر اظهار داشت: برخی از پزشکان به دلیل مسئولیت اجتماعی خود تمامی داروهایی را که ممکن است برای درمان بیمار تأثیر داشته باشد، تجویز می‌کنند و ما شاهد بودیم که در برخی از دوره‌های زمانی، مصرف رمدسیویر با افزایش قابل توجهی مواجه شد و کمبود آن، افزایش قیمت را به دنبال داشت.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که مصرف رمدسیویر در کشور در برخی از بازه‌های زمانی تا ۵ برابر مصرف کشور آمریکا نیز افزایش داشته است و تخصیص ارز برای این قلم دارویی از زمان شروع به کار دولت جدید حدود ۸۰۰میلیون دلار خرج تراشیده که معادل ریالی این عدد در طول مدت کرونا ۴۵۰۰ میلیارد تومان است.

چیوایی ادامه داد: به نظر می‌رسد که تصویب گایدلاین در ستاد مبارزه با کرونا با حضور افراد متخصص، می‌تواند تا حد زیادی از کمبود دارو جلوگیری کند و وزارت بهداشت نیز برای تأمین دارو از سردرگمی نجات پیدا خواهد کرد. البته ضمانت اجرای این گایدلاین نیز مهم است که در این خصوص بیمه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی کمک بسیاری می‌توانند انجام دهند.

پرونده الکترونیکی و سامانه تیتک ابزار رصد زنجیره دارو

این کارشناس حوزه سلامت با اشاره به ضرورت راه‌اندازی پرونده الکترونیکی سلامت، گفت: در صورت تکمیل این پروژه، رصد تمامی نسخه‌های تجویزی توسط پزشکان به راحتی فراهم خواهد شد و بیمه‌ها نیز از روند درمان بیمار مطلع خواهند شد. به طور کلی سامانه‌های الکترونیکی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای نظارت محسوب می‌شوند و حاکمیت نیز باید به اثربخشی استفاده از این ابزار اعتقاد داشته باشد.

وی در خصوص شروع به کار دولت جدید و عدم همکاری‌ مسئولین دولت گذشته در تکمیل سامانه تیتک، اظهار داشت: به نظر می‌رسد سامانه تیتک در دولت جدید هم تکمیل نمی‌شود چرا که منشأ عدم انجام این پروژه مربوط به بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، لذا موفقیت آن تنها در گروی پیگیری شخص رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

بیمه‌ها بدون استعلام اصالت، نباید پرداختی به بیمارستان‌ها داشته باشند

چیوایی با بیان این‌که همکاری وزارت بهداشت و بیمه در تکمیل سامانه تیتک ضروری است، گفت: اگر بیمارستان‌ها آن‌چه که قانون در خصوص ثبت داروها در سامانه تیتک معین کرده انجام ندهند، بیمه‌ها نیز نباید پرداختی به آنان داشته باشند. البته باید توجه داشت که با این اقدام، فشار عدم پرداختی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها، به مردم وارد نشود.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان با اشاره به جلوگیری سامانه تیتک از نشتی در زنجیره دارو، افزود: زنجیره تأمین دارو در کشور دچار دو حفره است؛ که تیتک در حال حاضر حفره مربوط به داروی بیماران سرپایی را مرمت کرده و می‌توان ادعا کرد که از این طریق از نشت دارو به بازار آزاد جلوگیری به عمل آمده است؛ اما هنوز در حوزه درمان و در داروخانه‌های بیمارستانی شاهد نشتی دارو هستیم. جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه خارج از شبکه دارو تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تمام حفره‌های این زنجیره مورد ترمیم قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *