یکسان‌سازی بیمه آتش‌نشانان در نوبت رسیدگی مجلس/ پرونده شهدای پلاسکو چهار ساله شد

با وقوع هر حادثه، یکبار دیگر آتش، ریزش ساختمان و … جان آتش نشانان را تهدید می کند. انسان هایی از خودگذشته که با آغاز هر شیفت کاری، شاید برای همیشه از خانواده خود خداحافظی می کنند. آن ها که زخم از دست دادن دوست و همکار را خوردند و با وجود تجربه چندین و چند باره خطر، بار دیگر فداکارانه دل به آتش می زنند؛ امروز روز آن هاست.

 هفتم مهرماه، روز آتش نشانی و ایمنی، بهانه ای برای صحبت درباره سختی کار فداکارانی است که با از خودگذشتگی تن به دل آتش می دهند تا از جان و مال مردم محافظت کنند. آتش نشانانی که هر روز با احتمال از دست دادن جانشان رو به رو هستند.

تا مرداد ماه سال گذشته ۴۳ آتش نشان تهرانی طی عملیات جان خود را از دست دادند. یکی از غم انگیز ترین حوادث رخ داده، حادثه پلاسکو بود. حدود چهار سال از حادثه پلاسکو می گذرد . این حادثه جان عزیز ۱۶ آتش نشان را گرفت؛ آتش نشانانی که با گذشت چهار سال هنوز از سوی بنیاد شهید، شهید محسوب نشده‌اند. مطالبه ای که از همان ابتدا یکی از خواسته های آتش نشانی تهران و خانواده آتش نشانان جانباخته پلاسکو بود.

در همین راستا مهدی داوری -مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران– درباره پیگیری های صورت گرفته سازمان آتش نشانی تهران در خصوص شهید محسوب شدن آتش نشانان از سوی بنیاد شهید اظهار کرد: مبنای اقدام سازمان آتش نشانی دستور العمل های ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: مصوبه ای در شورای شهر تهران مطرح است که اعطای تسهیلات به فداکاران و جانبازان عملیات است. طبق این مصوبه امتیازاتی به این افراد تعلق می گیرد اما این فقط در چارچوب مدیریت شهر است.

داوری گفت: همچنین پیگیری هایی از سوی شهرداران و سازمان آتش نشانی با بنیاد شهید انجام شده؛ اما هنوز بنیاد شهید نپذیرفته که آتش نشانانی که در راه خدمت جان خود را از دست می دهند شهید قلمداد کند و تحت پوشش خود درآورد. پیگیری های سازمان آتش نشانی ادامه دارد و رایزنی هایی صورت گرفته است. اخیرا نیز یکی از اعضای شورای شهر تذکری را در این خصوص مطرح کردند.

وی افزود: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است؛ اما امیدواریم که این هم افزایی موجب شود که بنیاد شهید این را بپذیرد. هنوز پاسخ روشنی در یافت نکردیم و با تغییرات مدیریتی که اتفاق افتاده است این را پیگیری خواهیم کرد که به نتیجه مطلوب برسیم.

واقعیت این است که موضوع شهید محسوب نشدن جان‌باختگان آتش نشان در حوادث فقط یکی از مواردیست که آتش نشانی تهران آن را پیگیری می کند. مشکلات معیشتی و سختی کار آتش نشانان نیز از دیگر مواردی است که باید از سوی مسئولان در اولویت پیگیری قرار داده شود. نیاز است که معیشت آتش نشانان بیشتر مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و به موضوعاتی مثل مسکن نیز توجه بیشتری شود.

در این بین موضوع همسان سازی سختی کار آتش نشانان تهران با آتش نشانانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند نیز از مدتی قبل در مجلس در نوبت رسیدگی است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در خصوص سختی کار آتش نشانان نیز گفت: طرحی پس از پیگیری های سازمان آتش نشانی تهران از طریق شورای عالی استان ها به مجلس داده شده است که این طرح هنوز در نوبت رسیدگی کمیسیون ها است.

وی افزود: این طرح در خصوص یکسان سازی تفاوت بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه های دیگر برای آتش نشانان است.

سید جلال ملکی -سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران  درباره میزان محقق شدن مطالبات خانواده شهدای پلاسکو اظهار کرد: مطالبات خانواده شهدای پلاسکو تا آن جایی که به سازمان آتش نشانی و شهرداری مرتبط بود محقق و انجام شده است.

وی ادامه داد: یکسری از مطالبات آن ها نیز پیگیری شده و می شود که از جمله آن شهید محسوب شدن این عزیزان است.

ملکی با بیان اینکه شهید محسوب شدن آتش نشانان از دست آتش نشانی خارج است، گفت: این مورد از سوی آتش نشانی پیگیری شده است و مستندات آن نیز موجود است. این عزیزان از سوی بنیاد شهید، شهید محسوب نمی شوند؛ اما شهید خدمت هستند که در واقع بین سازمانی است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه بنیاد شهید تا کنون با شهید محسوب شدن آتش نشانان پلاسکو موافقت نکرده است، اظهارکرد: آتش نشانی تقریبا همچنان هم پیگیر این مطالبه هست. می توان این را از بنیاد شهید پرسید که چرا تا کنون این امر محقق نشده و دلایل آنان چیست؟

وی گفت: مطالبات مالی و حقوقی که به عهده سازمان آتش نشانی بوده انجام شده است. از پلاسکو چهار سال گذشته است اما پیگیر مطالبات خانواده شهدای اتش نشان بودیم و هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *