نمایش سنتی «عروس گوله» گیلان در نمایشگاه اکسپوی دبی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت : نمایش آئینی و سنتی عروس گوله از مجموعه داستان‌های گیلانی با محتوای گرامیداشت نوروز و بهار با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و بنیاد سینمایی فارابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در دبی به نمایش گذاشته شد.

آذرپور با اشاره به شخصیت‌های این نمایش با عنوان غول، پیربابا و نازخانم، افزود : در این نمایش ، غول به عنوان زمستان و ایام سخت، نازخانم به عنوان نماد بهار و زایش طبیعت و پیربابا، نماد تلاش و امید معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد : با سرمایه‌گذاری و برگزاری دوره‌های آموزشی ساخت عروسک‌های غول پیکر و استفاده از دانش فنی و تکنیکی طراحان و سازندگان برجسته کشور از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی، عروسک‌های نمایش عروس گوله ساخته شد که این عروسک‌ها تاکنون در برنامه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری داخلی و بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت : این مراسم به عنوان یکی از بهترین اجرا‌هایی که معرف فرهنگ غنی مردم گیلان به عنوان گنجینه فرهنگ و تمدن به شمار می‌رود در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اجرا خواهد شد.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰، بیستم اکتبر ۲۰۲۱ مصادف با ۲۰ مهر ۱۴۰۰، در شهر دبی و به مدت ۱۸۲ روز برگزار خواهد شد.

مراسم سنتی عروس گوله با شماره ۱۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *