آمریکا به دنبال محدود کردن رمزارزها در کشورهای تحریم‌شده/ بیت کوین ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

خزانه داری آمریکا به تازگی هشدار داده که کشورهایی که تحریم هستند برای استفاده از رمز ارزها باید محدود شوند. این موضع خزانه داری آمریکا بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال در ایران را نگران و با این سوال مواجه کرده که آیا کیف پول‌هایشان تحریم می‌شود؟

خبرگزاری رویترز از اعلام موضع خزانه‌داری آمریکا در مورد استفاده از رمزارز‌ها در کشور‌های تحریم شده‌ای مانند ایران و کره شمالی خبر داده و نوشته، وزارت خزانه داری آمریکا به صرافی‌های ارز‌های دیجیتالی هشدار داده است که در صورت وقوع هر جرمی نظیر پولشویی، تامین مالی تروریسم و نقض تحریم‌ها باید آماده مجازات باشند چرا که این مساله در حال تبدیل شدن به یک مشکل مستقیم برای اقتصاد آمریکا است.

خزانه‌داری آمریکا به صرافی‌های مجازی توصیه کرد از ابزار‌های جغرافیایی برای مسدود کردن دسترسی کشور‌های تحت تحریم استفاده کنند.

همچنین در تازه‌ترین اتفاق وزارت خزانه‌داری آمریکا، صرافی‌های ارز دیجیتال و شرکت‌های ارائه دهنده کیف‌های دیجیتالی را وادار کرد با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی، دسترسی کشور‌های تحت تحریم‌های آمریکا را مسدود کنند.

همین خبر کافی بود تا موجی از سوال و نگرانی در میان دارندگان رمز ارز ایرانی ایجاد شود. بسیاری نگران این هستند که رمزارز‌ها در ایران تحریم شود و اجازه واریز و برداشت برای کیف پول هایشان نداشته باشند.

آن چنان که از اخبار بر می‌آید عزم آمریکا در ایجاد ممنوعیت برای دارندگان ایرانی رمز ارز جدی است. بعد از اعلام موضع خزانه داری آمریکا، اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC)، دیروز طی اطلاعیه‌ای دستورالعمل‌های لازم برای شرکت‌های فعال در حوزه دارایی‌های دیجیتال را ابلاغ کرد.

به گزارش لا۳۶۰، در این دستورالعمل‌ها ضمن اشاره به ملزوماتی که شرکت‌های فعال در این حوزه می‌بایست رعایت کنند، پیشنهاد‌هایی هم برای گرفتار نشدن در دام تحریم‌ها مطرح شده است. طبق اعلام اوفک، شرکت‌های مرتبط می‌بایست از ابزار‌هایی برای تعیین موقعیت کاربران استفاده و آدرس‌های آی‌پی مربوط به کشور‌های تحریمی را مسدود کنند. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند با بهره‌گیری از ابزار‌های تحلیلی، هر گونه تغییر آی‌پی و استفاده از آن برای انجام فعالیت‌های مشکوک را شناسایی و ره‌گیری کنند.

اوفاک هشدار داده است که جدی‌ نگرفتن خطر تحریم‌ شدن می‌تواند به اقدامات سلبی منجر شود. شرکت بیت‌پی (BitPay)، ماه فوریه امسال (بهمن ۹۹) با پذیرش انجام تراکنش‌های شهروندان ایرانی و کره شمالی، توافق کرد که ۵۰۷،۰۰۰ دلار جریمه بپردازد.

دسامبر سال گذشته (آذر ۹۹) هم اوفاک با توافقی با شرکت بیت‌گو (BitGo)، ۹۹،۰۰۰ دلار از این شرکت دریافت کرد. طبق اعلام این نهاد، بیت‌گو هم نتوانسته بود جلوی دسترسی کاربران کشور‌های تحریمی به کیف پول‌های خود را بگیرد. در بخشی از اطلاعیه اوفاک آمده است: اگر اقدامات لازم جدی گرفته نشوند یا در اجرای آن‌ها کوتاهی شود، خطر تحریم ممکن است به اقدام سلبی و نقض قانون منجر شود و در پی آن‌ها ممکن است سیاست‌های خارجی آمریکا و امنیت ملی به خطر بیفتد.

در یک سال اخیر اقبال رمزارز‌ها در ایران بسیار زیاد بوده تا جایی که طبق آمار مدیر یکی از صرافی‌های رمزارز، ۱۶ میلیون ایرانی مستقیم و غیرمستقیم در رمز ارز سرمایه گذاری کرده اند.

کیف پول رمزارز ایرانی‌ها تحریم می‌شود؟

حالا سوال اینجاست که آمریکا چقدر می‌تواند در تحقق اهدافش موفق باشد و آیا واقعا کیف پول ایرانی‌ها تحریم و مسدود می‌شود؟

هرچند هنوز سیاست آمریکا و امکان تحقق این سیاست نامعلوم است، اما کارشناسان حوزه رمزارز معتقدند به لحاظ نرم افزاری امکان مسدودکردن کیف پول‌های ایرانی وجود ندارد.

کارشناسان ارزی معتقدند، کیف پول ابزاری است برای مدیریت کلید‌ها خصوصی. کیف پول در واقع بیشتر از اینکه کیف پول باشد، یک نرم افزار مدیریت کلید است. تا زمانی که کلید‌های خصوصی دست خود دارنده رمزارز است، هیچ کس نمی‌تواند رمز ارز را مسدود کند. با این حال کیف پول و صرافی یکی نیستتند و خود صرافی می‌تواند تحریم و مسدود شود؛ بنابراین رمزارزی که در کیف پول خارجی و نه در صرافی ایرانی موجود است، با اعمال سیاست‌های آمریکا می‌تواند مسدود و تحریم شود.

این نکته نشان می‌دهد حتما دارنده رمز ارز بهتر است برای حفظ امنیت رمزارز خود کیف پول خود را در خارج از صرافی‌های ایرانی نگه دارد و در واقع رمزارز‌های خود را بعد از خرید به آن کیف پول انتقال دهد.

با وجود این بیانیه خزانه داری آمریکا به خوبی نشان می‌دهد تعلل در تعیین تلیف برجام و باقی ماندن تحریم‌ها چه اتفاق ناطلوبی برای تمامی عرصه‌های اقتصادی و دارایی‌هایی مانند رمز ارز است. در نهایت تا زمانی که اقتصاد ایران تحریم است همواره باید درصدی احتمال را برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در حوزه رمز ارز ایرانی‌ها متصور بود و احتیاط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *