کشتارگاهی که هم مرغ می‌کشد هم آرامش مردم /از گله‌مندی مردم تا خونسردی مسؤولان

یک سالی است که مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه روز خود را با بوی بسیار نامطبوع کشتارگاه آغاز و با همین بوی نامطبوع به شب می‌رسانند، شدت این بو در برخی مناطق شهرستان به حدی زیاد است که حتی باعث ایجاد تهوع در بعضی افراد شده و حتی عده‌ای منزل خود را به فروش رساندند.

 همواره یکی از تأکیدات سازمان محیط‌زیست و دامپزشکی کشور ساخت و احداث واحدهای صنعتی و کشتارگاه‌های حیوانات در خارج از محدوده شهری و مسکونی و آن‌هم به دلیل ایجاد بوهای نامطبوع و البته به‌منظور رعایت بهداشت عمومی در جامعه است.

طبق قانون موارد متعددی در خصوص اقدام علیه بهداشت عمومی وجود دارد اما قانون‌گذار مجازات اقدام علیه بهداشت عمومی را در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، حبس تا یک سال در نظر گرفته، همچنین در ماده دو همین قانون آمده هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می‌شود.

حالا یک سالی است که مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه روز خود را با بوی بسیار نامطبوع کشتارگاه آغاز و با همین بوی نامطبوع به شب می‌رسانند، شدت این بو در برخی مناطق شهرستان به حدی زیاد است که  حتی باعث ایجاد حالت تهوع در برخی مردم شده و حتی عده‌ای منزل خود را به همین دلیل فروختند.

طبق گفته کارشناسان محیط‌زیست در کشتارگاه مرغ کیسم  شهرستان آستانه‌اشرفیه روزانه ۵۰ الی ۶۰ هزار کشتار انجام‌شده و مسؤولان این کشتارگاه اقدام به سوزاندن پسماندهای خود می‌کنند و علاوه بر آن دستگاهی جدید برای تبدیل خون مرغ‌ها به پودر خوراک دام تهیه نموده که به نظر می‌رسد تجهیزات و فیلترهای لازم را نصب نکرده‌اند و پیرو این اقدام بوی بسیار بد و آزاردهنده‌ای در سطح شهر به‌خصوص در شب‌ها به راه می‌افتد.

نصب سیستم فاضلاب در کشتارگاهی با این حجم از کشتار یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی زیست‌محیطی و رعایت بهداشت عمومی است ولی با کشتار ۶۰ هزار مرغ در کشتارگاه کیسم روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار لیتر خونابه تولید و با توجه به اینکه سیستم فاضلاب این کشتارگاه از مدار خارج‌شده است تمامی این خونابه‌ها وارد رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی اطراف می‌شود.

کشتار روزانه ۶۰ هزار مرغ در کشتارگاه مرغ کیسم

به گفته یکی از کارشناسان محیط‌زیست، آب زراعی موردنیاز مزارع در شهرستان آستانه‌اشرفیه توسط کانال و نهرهای اطراف کشتارگاه انجام می‌شود ولی روزانه آب پسماند و فاضلاب کشتارگاه مرغ کیسم وارد نهر و کانال‌های انتقال آب زراعی شده و علاوه بر ایجاد بوی بسیار نامطبوع سلامت مردم و بهداشت عمومی جامعه را با خطر مواجه کرده است.

فاضلاب ایجادشده توسط کشتارگاه مرغ کیسم فقط وارد رودخانه نشده و اراضی شالیزاری اطراف خود را هم نابود کرده است، به‌طوری‌که یکی از اهالی کیسم می‌گوید، آب فاضلاب و پسماند کشتارگاه کیسم از دیوار عبور و وارد اراضی شالیزاری خود شده و تمامی زمین و محصول برنج خود را نابود کرده است.

 

حسن محمدنژاد می‌گوید از دادستانی شهرستان آستانه‌اشرفیه و گیلان به‌عنوان مدعی‌العموم درخواست دارم به وضعیت تأسف‌بار کشتارگاه مرغ کیسم ورود کنند زیرا سلامت روحی، جسمی و عمومی ما را تحت تأثیر قرار داده است.

یکی دیگر از اهالی روستای کیسم می‌گوید، یک زمینی را در اطراف کشتارگاه مرغ کیسم خریداری و در ادامه ۱۷ میلیون نهال درخت تهیه کردم ولی اکنون تمامی زمین و درخت‌ها خشک و دیگر هیچ محصولی در این زمین رشد نمی‌کند.

 پسماند کشتارگاه مرغ کیسم در نیزارهای اطراف رهاسازی می‌شود

ولی تمامی مشکلات زیست‌محیطی ایجادشده توسط کشتارگاه مرغ کیسم به همین‌جا ختم نشده و در هر شبانه‌روز ۱۰ تن ضایعات و پر در این کشتارگاه پخته‌شده و پسماند آن را در نیزارهای اطراف رهاسازی می‌کنند.

یکی از کارشناسان محیط‌زیست در این رابطه می‌گوید، نیزار ذاتاً آب‌دوست بوده و تمامی آب پسماند را جذب و فقط پسماند خشک را در منطقه باقی می‌گذارد لذا این میزان از آلودگی زیست‌محیطی فقط از طریق نقشه‌های هوایی مشخص است.

در همین خصوص برخی سمن‌های محیط‌زیست اقدام به تهیه نقشه هوایی از اطراف کشتارگاه مرغ کیسم کرده و طبق گفته‌های کارشناسان محیط‌زیست نقاط سبزرنگ موجود در نقشه به معنای مناطق آلوده است که بسیار بهداشت عمومی منطقه را به خطر انداخته است.

 

پس از شدت اعتراضات مردمی و همچنین افزایش بوی نامطبوع در سطح شهرستان آستانه‌اشرفیه، کارشناسان محیط‌زیست و دادگستری اقدامات انجام‌شده توسط کشتارگاه مرغ کیسم را تهدید بهداشت عمومی دانسته و رئیس اداره محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه خبر از تشکیل دو پرونده علیه این کشتارگاه در دادگاه خبر داد.

ولی نکته قابل‌تأمل که اعتراض اهالی شهرستان آستانه‌اشرفیه را به دنبال داشته است فرصت مسؤولان شهرستان آستانه‌اشرفیه به شرکت کشتارگاه مرغ کیسم با این میزان از آلودگی زیست‌محیطی و تهدید بهداشت عمومی است.

به گفته یکی از اهالی آستانه‌اشرفیه، در این شرایط کرونایی حتی نفس کشیدن در منطقه برای ما غیرقابل‌تحمل شده و حتی منزل خود را به فروش گذاشتم زیرا اعضا خانواده از شدت بوی نامطبوع دچار بیماری شدند.

تعطیلی واحدهای تولیدی مخاطره کننده بهداشت عمومی

این شهروند آستانه‌ای می‌گوید مسؤولانی که به کشتارگاه مرغ  کیسم فرصت ۶ ماه برای حل مشکلات را دادند آیا خودشان می‌توانند ۶ ساعت در این منطقه زندگی و این بوی مشمئزکننده را تحمل کنند؟

مسؤولان در حالی ایجاد اشتغال را بهانه فرصت ۶ ماهه به شرکت کشتارگاه مرغ کیسم می‌دانند که به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین خلیلی رئیس‌کل دادگستری گیلان هر مکانی تولیدی و غیر تولیدی که بهداشت عمومی منطقه را تهدید می‌کند باید تعطیل شود.

همچنین سید مهدی فلاح‌میری دادستان مرکز استان گیلان  برای واحدهای تولیدی که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند نباید مجوز فعالیت صادر شود.

به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه، بر اساس قانون شرکت‌های کشتار مرغ و طیور باید مناطقی غیر از مناطق مسکونی فعالیت داشته باشند تا ازاین‌جهت مشکلی را برای مردم و ساکنین ایجاد نکند.

 

رضایی می‌گوید در یک سال گذشته چندین اخطاریه زیست‌محیطی به شرکت کشتارگاه مرغ کیسم داده شده است تا تصفیه‌خانه و مسائل زیست‌محیطی خود را برطرف کند ولی این شرکت به این اخطاریه‌ها بی‌توجه بوده و همین امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

حفاظت از زیست محیط و بهداشت عمومی دو مورد بسیار مهم اعلام‌شده سازمان محیط‌زیست به شرکت کشتارگاه مرغ کیسم بوده ولی با توجه به عدم اقدام مناسب توسط مدیران این شرکت و همچنین رهاسازی آب فاضلاب به رودخانه و انهار، دو پرونده علیه این شرکت با موضوع تهدید بهداشت عمومی و عدم مدیریت پسماند در مرجع قضایی در شهرستان تشکیل‌شده و در حال رسیدگی است.

 فرصت ۶ ماهه به کشتارگاه مرغ کیسم در خصوص حل مشکلات زیست‌محیطی

یکی از موارد مهم و قابل‌تأمل در خصوص کشتارگاه مرغ کیسم مهلت ۶ ماه به این شرکت توسط مسؤولان شهرستانی بوده که رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه می‌گوید مهلت داده شده به کشتارگاه یک تصمیم جمعی و به دلیل تولید مرغ و اشتغال ایجادشده در این واحد تولیدی است.

بااین‌حال زمانی می‌گوید تمامی اقدامات قضایی و حقوقی در خصوص شرکت کشتارگاه مرغ کیسم انجام و این شرکت به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی در لیست آلاینده‌های زیست‌محیطی قرارگرفته و مشمول جریمه‌های مختلف ازجمله جریمه مالی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا موافق فرصت ۶ ماهه به کشتارگاه مرغ کیسم در خصوص حل مشکلات زیست‌محیطی و تکمیل تصفیه‌خانه‌ هستید یا خیر گفت: در جلسات مختلف اداره محیط‌زیست نظر کارشناسی و علمی خود را به مسؤولان مختلف ارائه کرده و این فرصت داده شده برآیند بررسی‌های انجام‌شده بود و محیط‌زیست به‌عنوان عضوی از آن کارگروه، تابع تصمیمات گرفته شده است اگرچه شاید نظری مخالف در برخی مسائل داشته باشد.

 

با توجه به افزایش اعتراضات در شهرستان آستانه‌اشرفیه در خصوص افزایش انتشار بوی نامطبوع، رئیس‌کل دادگستری استان گیلان به‌منظور بازدید سرزده از کشتارگاه مرغ کیسم در این شهرستان حضور یافت ولی در لحظات آخر و به دلایلی نامعلوم از حضور در این واحد تولیدی منصرف و دستور تشکیل جلسه در این خصوص را در فرصتی دیگر صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *