تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاهش تولید باغ‌های زیتون گیلان

مدیر جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاثیر تغییرات اقلیمی منجر به کاهش میزان تولید باغ‌های زیتون شد.

درختان زیتون در زمان گلدهی به میزان دمای مشخصی نیاز دارند تا بتوانند به خوبی ثمر دهند و نیاز سرمایی آنها باید تامین شود. در سال اخیر، یا سرمای مناسبی در باغ های زیتون کشور وجود نداشت و یا بعد از سرمای مطلوب، بلافاصله شاهد گرمای شدید در زمان گل دهی این درختان بودیم که نتیجه این موضوع، کاهش ثمردهی درختان  زیتون بوده است.

سروش ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با  اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاهش میزان تولید باغ‌های زیتون گفت: تولید زیتون در سال گذشته ۱۸ هزار تن بوده است و امسال این میزان به ۱۲ هزار تن می‌رسد.

ضرر زیتونکاران رودباری در باغات

وی افزود: برداشت زیتون در گیلان رو به اتمام است و امسال نسبت به سال گذشته زیتونکاران از تولید این محصول متضرر شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه رودبار برندی معتبر برای زیتون گیلان است، ادامه داد: زیتون‌های تولید شده در رودبار علاوه بر بازارهای گیلان در بازارهای دیگر استان نیز به فروش می‌رسد.

وی تصرح کرد: با توجه به کاهش تولید زیتون کشاورزان اغلب زیتون را به صورت سبز و کنسروی برداشت کردند و به این ترتیب شاهد کاهش تولید روغن زیتون هم خواهیم بود.

نبود امکان توسعه باغات زیتون در رودبار  

مدیر جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت آب امکان توسعه باغ‌های زیتون در رودبار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ضروری است باغداران به توصیه‌های علمی از جمله تعذیه مناسب در زمان مناسب، هرس، مدیریت کف باغ، آبیاری زمستانه تمرکز داشته باشند تا شاهد افزایش عملکرد در تولید باشند.

ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر زیتون  کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار به فروش می رسد و با توجه به افزایش تمام شده هزینه تولید زیتون برای زیتونکاران صرفه اقتصادی تولید این محصول نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به توسعه باغات زیتون در دیگر استان ها، گفت: حمایت های لازم از باغداران زیتون ضروری است تا بیش از این زیتون رودبار از استان‌های کشور عقب نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *