نگاهی خیره کننده به رازهای پنهان غارهای یخچالی

به گزارش ترجمه_آوای جنگل نیوز

تغییرات اقلیمی سوراخ هایی را در سقف جهان ایجاد می کند. افزایش دما غارهایی را در داخل یخچال های طبیعی در منطقه اورست نپال تشکیل می دهد که به معنای واقعی کلمه آنها را از درون به بیرون می پوسد. در اینجا، ماهش ماگار، یک راهنمای نپالی، از غاری در یخچال خومبو خارج می‌شود، در فاصله کوتاهی از کمپ اصلی اورست. این غارها با ارتفاع بیش از ۱۷۵۰۰ پا، برخی از بلندترین غارهای نقشه برداری شده در جهان هستند. ممکن است تا سال ۲۱۰۰ نیمی از یخ های یخچال از هیمالیا ناپدید شوند.

طور که چشمانم با نور پایین تر سازگار شدند، متوجه شدم که به شکافی خیره شده ام که بسیار بزرگتر از هر چیزی بود که فکر می کردم در زیر سطح گرینلند پیدا کنیم یخ .

تنها چیزی که می توانستم فکر کنم این بود: “این نباید اینجا باشد.”

سال ۲۰۱۸ بود، و من با ویل گاد ، یک ورزشکار ماجراجوی کانادایی، برای کاوش مولین یا غارهای عمودی غول‌پیکر در ورقه یخی گرینلند در سفری بودیم. ویل قبلاً در پایین شفت بود. از نظر من، او شبیه یک حشره با چراغ جلو بود.
تصویر رایان استریکلند، دکتری دانشجوی دانشگاه آرکانزاس، یک سازند یخی را در داخل یخچال طبیعی نگوزومپا نپال می پوشاند. یخ در غارهای یخچال مانند بتونه احمقانه تراوش می کند و تحت وزن خود تغییر شکل می دهد. همانطور که گرانش بر سقف این غار کشیده می شود، سقف آرام آرام این یخ ها را به آثار هنری طبیعی تبدیل می کند.
رایان استریکلند، دکتری. دانشجوی دانشگاه آرکانزاس، یک ساختار یخی را در داخل یخچال طبیعی نگوزومپا نپال پوشانده است. یخ در غارهای یخچال مانند بتونه احمقانه تراوش می کند و تحت وزن خود تغییر شکل می دهد. همانطور که گرانش بر سقف این غار کشیده می شود، سقف آرام آرام این یخ ها را به آثار هنری طبیعی تبدیل می کند.
تصویر


دکتر متیو کاوینگتون، بالا، محقق یخچال های طبیعی، از یک مولین در ورقه یخی گرینلند بالا می رود در حالی که دیوید اوچل، پایین، دکل های آنها را برمی دارد. دکتر کاوینگتون بخشی از گروه کوچکی از محققان یخچال‌های طبیعی است که از تکنیک‌های پیشرفته غارنوردی عمودی برای کاوش و مطالعه غارهای یخچال‌های طبیعی گرینلند استفاده می‌کنند.

در نگاه اول، من و ویل زوج عجیبی برای یک اکسپدیشن بودیم. ویل یکی از برترین یخ نوردان حرفه ای جهان است . او توسط ردبول حمایت می شود . او برنده بازی‌های X، رقابت ورزش‌های شدید ESPN شده است و با جیمی چین، یک کوهنورد و فیلم‌ساز حرفه‌ای معاشرت کرده است.

من از طرف دیگر، استاد زمین شناسی در دانشگاه فلوریدا جنوبی هستم. من در مقطع کارشناسی در مورد فیزیک آب های زیرزمینی تدریس می کنم. من با … دانشمندان معاشرت کرده ام. ما دقیقاً حلقه های اجتماعی مشابهی نداریم.

مانند تقریباً نیمی از یخچال‌های طبیعی در منطقه اورست نپال، یخچال انگوزومپا نیز پوشیده از زباله‌های سنگی است که توسط کوه‌های مجاور ریخته شده‌اند. زباله ها باید یخ های زیرین را از ذوب شدن عایق کنند، اما یخچال شناسان دریافته اند که یخچال های طبیعی پوشیده از زباله ها به طور متناقضی با همان سرعت یخچال های یخی تمیز در حال ذوب شدن هستند. یخ‌شناسان فکر می‌کنند چرخه‌های تشکیل دریاچه، زه‌کشی آب گرم از طریق غارهای یخچال، و فروپاشی غار — که فرورفتگی های جدیدی برای دریاچه های جدید ایجاد می کند — یخچال ها را از داخل به بیرون می پوسند.

من با ویل به گرینلند رفتم، زیرا او می‌خواست یک فیلم اکسپدیشن بسازد که توجه را بر تغییرات آب و هوایی متمرکز کند. ویل در اواسط ۵۰ سالگی است. او در طول زندگی حرفه ای طولانی خود، شاهد بوده است که تغییرات آب و هوایی، صعودهای یخی را پاک کرده و یخچال های طبیعی را کوچک کرده است. او فیلم را به ردبول فرستاد. آنها آن را دوست داشتند. و بنابراین زیر یخ اکسپدیشن متولد شد.

ویل من را به خاطر اینکه دکترایم را نوشتم به من فشار آورد. پایان نامه ای در مورد غارهای یخچالی و بیش از ۱۵ سال در حال مطالعه آنها بود. من قرار بود کارشناس علم باشم، اما مطمئناً احساس نمی کردم کسی به آن سوراخ بزرگ غیرقابل توضیح خیره شود.

ویل گاد قبل از بالا رفتن از دیواره غار یخچالی در داخل ورقه یخی گرینلند طنابی را آماده می کند

چارلی بریتاوپت، دکتری. دانشجوی دانشگاه فلوریدا جنوبی، از تجهیزات جی‌پی‌اس درجه نظرسنجی برای نقشه‌برداری از محل فرو رفتن یک رودخانه در یک مولن در صفحه یخی گرینلند استفاده می‌کند. تقریباً تمام رودخانه های روی ورقه یخ توسط مولین ها بلعیده می شوند که سطح قیف آنها به سمت پایه ورقه یخ ذوب می شود.

من سفر تصادفی خود را به سمت متخصص غارهای یخچالی در سال ۲۰۰۴ به عنوان دانشجوی کارشناسی زمین شناسی در دانشگاه کنتاکی شرقی آغاز کردم. یکی از دوستان مشترک من را به یک سفر صخره نوردی با دکتر داگ بنن ، متخصص یخبندان از دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند دعوت کرد. در حالی که من از کلاس‌ها برای کاوش و نقشه‌برداری از غارهای نزدیک دانشگاه صرفنظر می‌کردم، داگ در حال مطالعه بود که چگونه گرم شدن آب و هوا یخچال‌های طبیعی کوه اورست را به شبکه‌ای از دریاچه‌ها تبدیل می‌کند. برخی از این دریاچه ها به طور فاجعه آمیزی از طریق غارهای یخ خشک می شوند ، که گهگاه پیامدهای ویرانگری را برای روستاها، سدها و تأسیسات برق آبی در زیر می آورد. یخ‌شناسان نمی‌دانستند این غارها چگونه شکل گرفته‌اند و بنابراین نمی‌دانند چه چیزی زهکشی دریاچه را کنترل می‌کند.
تصویر
دکتر مت کاوینگتون و داوا تشرینگ شرپا، دو محقق یخچال های طبیعی، بخش کوتاهی از یک غار را در داخل یخچال طبیعی نگوزومپا نپال در سال ۲۰۱۸ کاوش می کنند.

بین صعودها، داگ و من متقاعد شدیم که می‌توانیم نحوه شکل‌گیری غارهای یخچالی در منطقه اورست را درک کنیم – فقط اگر بتوانیم آنها را کاوش و نقشه‌برداری کنیم. در حالی که من هرگز یخچال طبیعی ندیده بودم، و داگ فقط به طور مختصر از چند غار بازدید کرده بود، ما متوجه شدیم که ترکیب تجربه یخ‌شناسی و کوهنوردی داگ با سابقه من در کاوش غار و نقشه‌برداری ممکن است به ما کمک کند چگونه برخی از مرتفع‌ترین غارهای جهان را کشف کنیم. و احتمالاً حتی از اکسپدیشن جان سالم به در می‌برد.

دکتر مت کاوینگتون در داخل یخچال طبیعی نگوزومپا. خزیدن در ارتفاعات بین ۱۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ پا از سطح دریا یکی از سخت ترین بخش های اکتشاف غار در منطقه اورست است. نفس کشیدن با فشارهای محکم کار آسانی نیست.

آنلی برگستروم، سمت چپ، و دکتر داگ بنن از ورودی غاری در باکانین‌برین، یخچالی در مرکز سوالبارد با سابقه بالا رفتن، بالا می‌روند. گفته می شود یخچال ها زمانی که ناگهان با سرعت بیش از ۳۳ فوت در روز شروع به سر خوردن می کنند، افزایش می یابند. علل موج‌های یخچال‌ها هنوز به درستی شناخته نشده است، اما بسیاری از یخچال‌شناسان فکر می‌کنند چرخه‌های ذخیره و رهاسازی آب در زیر یخچال‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. دکتر بن و تیمش در اطراف غارهایی که توسط جریان آب در زیر یخچال های طبیعی شکل گرفته اند خزیده اند تا بینش جدیدی در مورد کنترل جریان آب در زیر یخچال های طبیعی به دست آورند.

در اولین سفر خود در نوامبر ۲۰۰۵، حدود هفت هفته را صرف کاوش و نقشه برداری از غارهای یخچالی در ارتفاعات بالای ۱۶۴۰۰ فوت در منطقه اورست کردیم، از جمله غارهایی که در فاصله کوتاهی از کمپ اصلی کوه اورست بودند. با نفس نفس زدن در هوای رقیق، از سر خوردن سنگ، ریزش یخ و فروریختن کف غار جان سالم به در بردیم. و ما آرام آرام اسرار غارهای یخچال را یاد گرفتیم.

ما کشف کردیم که غارهای یخچالی در منطقه اورست در امتداد نوارهایی از زباله های متخلخل در یخ شکل می گیرند. آب دریاچه های روی سطح یخچال از میان نوارهای زباله جاری می شود و یخ های اطراف آنها را ذوب می کند و غاری را تشکیل می دهد. با افزایش سرعت ذوب، غارها می‌توانند به سرعت بزرگ شوند و به دریاچه‌ها اجازه دهند تا از میان آنها تخلیه شوند.

پس از کشف اولین راز علمی خود، درگیر شدم. من مدرک کارشناسی خود را در سال ۲۰۰۶ به پایان رساندم و شروع به کار با داگ و لیست رو به رشدی از همکاران ماجراجو کردم تا ده ها غار یخچالی دیگر را در آلاسکا، نپال و سوالبارد، نروژ کاوش و نقشه برداری کنم، ابتدا به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد، سپس به عنوان یک دانشجوی فوق دکترا و در نهایت به عنوان یک استاد در طول راه، یاد گرفتم که چگونه از تاریکی یخ زده عکاسی کنم تا بتوانم یافته های خود را با دانشمندانی که فاقد مجموعه مهارت های فنی برای جسارت در غارهای یخچالی هستند به اشتراک بگذارم.

اکتشافاتی که طی دهه آینده در زیر یخچال‌های طبیعی جهان انجام دادیم به ما کمک کرد تا نقشی را که غارهای یخچال‌ها در میانجی‌گری واکنش یخچال‌ها به تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کنند، ثبت کنیم. در نپال، جایی که پتوهای ضخیم زباله روی سطوح یخچال‌های طبیعی باید یخچال‌ها را از ذوب شدن محافظت می‌کند، متوجه شدیم که غارهای یخچالی در حال ذوب یخ‌ها در زیر زباله‌ها هستند. غارها یخچال های اورست را به پنیر سوئیسی تبدیل می کردند و آنها را از درون به بیرون می پوسیدند.

در سایر نقاط جهان، از جمله در آلاسکا و سوالبارد، غارهای یخچالی به دنبال شکستگی در یخ و رودخانه های آب مذاب به بستر یخچال ها هدایت شدند. موج مذاب تابستانی تماس بین یخ و سنگ‌های زیرین را روان می‌کند و باعث می‌شود یخچال‌ها سریع‌تر از زمانی که آب ذوب وجود نداشت، سر بخورند.

بررسی محیط دریاچه آب مذاب در ورقه یخ جنوب غربی گرینلند. در طول دو دهه گذشته، گرم شدن دمای قطب شمال، سطح یخ پوشیده شده توسط دریاچه ها را ۲۷ درصد افزایش داده است.

در حالی که قبل از کار با ویل، غارهای یخچالی در سراسر جهان را کاوش کرده بودم، یک مکان وجود داشت که نتوانسته بودم کاوش کنم: داخل صفحه یخی گرینلند.

وسعت صفحه یخی گرینلند بیش از ۶۵۰۰۰۰ مایل مربع است – تقریباً به اندازه آلاسکا. اگر به طور کامل ذوب شود، می تواند سطح دریا را ۲۳ فوت افزایش دهد.
تصویر

در طول تابستان، مولین ها مملو از آبشارهای خروشان هستند. دمای پایین‌تر پاییز مانع از ذوب سطحی می‌شود و قبل از اینکه مولین‌ها با برف‌های متحرک زمستانی آغشته شوند، دریچه‌ای کوتاه برای کاوش در غار یخچالی ایجاد می‌کند. در اینجا، ویل گاد در طول از یک مولن بالا می‌رود زیر یخ سفر برای کاوش و مطالعه غارهای یخچالی گرینلند، .

هر تابستان، افزایش دما سطح یخ زده لبه یخ گرینلند را به شبکه ای از رودخانه ها و دریاچه ها تبدیل می کند. همه رودخانه ها و بسیاری از دریاچه ها در مولین ها ناپدید می شوند و در امتداد سطح مشترک صفحه یخی و بستر سنگی زیر آن به سمت اقیانوس جریان می یابند. با افزایش جریان آب مذاب به آن رابط، اصطکاک بین یخ و بستر کاهش می‌یابد و ورقه یخ سرعت می‌گیرد و یخ را سریع‌تر از زمستان به اقیانوس می‌فرستد.

برخی از یخ‌شناسان نگران هستند که با گرم شدن آب و هوا باعث ذوب شدن بیشتر شود و غارهای جدیدی در مناطقی از ورقه یخی که قبلاً ذوب نشده‌اند تشکیل شود، افزایش روان‌کاری ممکن است باعث شود ورقه یخ یخ را به اقیانوس بریزد و سطح دریاها را سریع‌تر از حد انتظار افزایش دهد.
تصویر
در چند قدمی کمپ اصلی اورست، یک جفت محقق وارد یک غار یخچالی در یخچال خومبو نپال می‌شوند، در حالی که قله اورست آخرین پرتوهای نور خورشید را می‌گیرد. افزایش دما و افزایش سرسام‌آور نرخ ذوب سطح یخ در کمپ را بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۵ به میزان خیره‌کننده ۱۰۰ فوت کاهش داد، یعنی کاهش بیش از سه فوتی در سال.

با کمک مالی بنیاد ملی علوم ، من توانستم کمپ های دورافتاده ای ایجاد کنم تا بررسی کنم که جریان آب به داخل غارها چگونه بر حرکت ورقه یخ در تابستان تأثیر می گذارد. اما من واقعاً می خواستم در پاییز برگردم، زمانی که دمای سرد منبع آب مذاب را به مولین ها قطع می کند و آنها را برای کاوش ایمن می کند. بنابراین وقتی ویل گاد برای من ایمیلی فرستاد و پرسید که آیا می‌خواهم در غارهای یخچالی گرینلند «کار جالبی انجام دهم»، آماده رفتن بودم. می‌خواستم ببینم آیا ایده‌هایی که در مورد غارهای یخچالی از یخچال‌های دیگر ایجاد کرده‌ام در گرینلند کار می‌کند یا خیر.

پس از کار در غارهای یخچالی مختلف، فکر کردم که آنها را کشف کرده ام. اما همانطور که در وسط آن محور عظیم و یخی در ورقه یخی گرینلند آویزان شدم، گیج شدم از اندازه بزرگ آن، متوجه شدم که غارهای یخچالی هنوز برای من شگفتی دارند و رازهای بیشتری برای حل کردن باقی مانده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *