سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز/ نقص فنی علت سقوط ‌بود/ ۲ خلبان جنگنده شهید شدند/ خلبان ‌از یک فاجعه بزرگ جلوگیری کرد

‌روابط عمومی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز از سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز خبر داد و اعلام کرد: این هواپیمای جنگی در داخل سالن ورزشی شهید علیپور واقع در بلوار منجم سقوط کرده است.
این هواپیما که در فراز آسمان تبریز پرواز می کرد، در یکی از محلات شمال غرب این شهر، حوالی خیابان انقلاب (۴۲ متری) سقوط کرد. گزارش های اولیه حاکی است محل سقوط این هواپیما در حوالی کشتارگاه قدیمی تبریز و در جوار یکی از مدارس بوده است. استاندار آذربایجان شرقی هم در محل حادثه حضور یافت و ضمن بررسی عملیات امداد و نجات، دستورهای لازم به مسئولان ذی‌ربط را صادر کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم که در محل حادثه حضور داشت، با بیان اینکه این هواپیما از نوع آموزشی F5 حوالی ساعت ۹ صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرده است، گفت: علت حادثه در دست بررسی است.
محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در بازدید از محل حادثه گفت:‌ این هواپیما از نوع آموزشی F5 حوالی ساعت ۹ صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرده است.
وی با بیان اینکه علت حادثه در دست بررسی است، افزود: با توجه به اینکه این حادثه در یک منطقه مسکونی روی داده است، شجاعت و رشادت مثال زدنی خلبان، مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شد و هواپیما به یک مدرسه که خالی از سکنه بود برخورد کرد.
هنربر با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه یک نفر از همشهریان جان خود را از دست داد و وضعیت خلبانان هواپیما نیز در دست بررسی است، تصریح کرد: عملیات امداد و نجات با حضور همه دستگاه‌های امدادی و نیروهای نظامی در حال انجام است و اطفای حریق به طور کامل انجام شده است.
۳ فوتی در سانحه سقوط هواپیمای جنگی در تبریز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر تبریز با اشاره به سقوط جنگنده در تبریز گفت: ‌هواپیما به دیواره یک مدرسه برخورد کرده ‌که خوشبختانه مدرسه تعطیل بوده است.
وی با بیان اینکه ‌دو نیروی هوانیروز در این سانحه شهید شدند، افزود: ‌خلبان احتمالا به دلیل اینکه هواپیما در منطقه مسکونی درحال سقوط بوده ایجکت نکرده است و جان خود را فدا کرده است. ‌ در این سانحه خلبانان صادق فلاحی و حنیفه‌زاد شهید شدند.
فداکاری خلبان جنگنده نظامی سقوط کرده در تبریز
امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز نیز گفت: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.
نقص فنی علت سقوط جنگنده بود
امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی در تشریح سقوط یک فروند هواپیمای جنگی در تبریز، با تسلیت شهادت دو تن از خلبانان آموزشی نیروی هوایی ارتش و یکی از هم‌وطنان عزیز در جریان این حادثه، گفت: یک فروند هواپیمای آموزشی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از مأموریت آموزشی دچار نقص فنی شده و برای اینکه این هواپیما در نقطه کم تراکم سقوط کند، خلبانان عزیز ما این جنگنده را به سمت چنین منطقه‌ای هدایت می‌کنند.
سخنگوی ارتش تأکید کرد: اگر ایثار خلبان عزیز ما نبود، باید سانحه بزرگی روبرو می‌شدیم، این خلبان امکان استفاده از صندلی‌پران را به‌راحتی داشتند، اما از این فرصت استفاده نکردند و آن را به سمت نقطه کم‌جمعیت هدایت کردند و درنهایت جان خود را از دست دادند.
تقی‌خانی تصریح کرد: سرهنگ دوم صادق فلاحی از استادخلبانان پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز و یکی از خلبانان جوان این پایگاه به شهادت رسیدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی آخرین وضعیت سقوط هواپیمای جنگی در تبریز را تشریح کرد.

محمدباقر هنربر در تشریح جزئیات این حادثه با بیان اینکه این هواپیما از نوع آموزشی F5 حوالی ساعت ۹ صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرده است، گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این حادثه در یک منطقه مسکونی روی داده است، شجاعت و رشادت مثال زدنی خلبان، مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شد و هواپیما به یک مدرسه که خالی از سکنه بود برخورد کرد.

وی افزود: متاسفانه در این حادثه یک نفر از همشهریان جان خود را از دست داد و وضعیت خلبانان هواپیما نیز در دست بررسی است.

هنربر خاطرنشان کرد: عملیات امداد و نجات با حضور همه دستگاه‌های امدادی و نیروهای نظامی در حال انجام است و اطفای حریق به طور کامل انجام شده است.

گفتنی است، عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز دوشنبه، دوم اسفند ماه، در پی سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در منطقه یکه‌دکان تبریز، در محل حادثه حضور یافت و ضمن بررسی عملیات امداد و نجات، دستورهای لازم به مسئولان ذی‌ربط را صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *