ماجرای تأسیس دفتر وزارت امور خارجه در گیلان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز، حضور در اتحادیه‌های اقتصادی و بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد، در این میان ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار حائز اهمیت است.

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای یکی از ظرفیت‌هایی است که این روزها نگاه کارشناسان را به خود معطوف کرده و در این بین مردم نیز منتظرند تا فواید امضای این توافقنامه را ببینند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای می‌تواند بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد کند زیرا منجر به گسترش روابط با تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام می‌شود.

بی شک در این شرایط سهم گیلان بر اساس توانمندی‌هایی که دارد قابل احصاست چون، ظرفیت‌های متنوع و چندبعدی گیلان در حوزه‌های مختلف می‌تواند این استان را به مرکز مبادلات ترانزیتی، گردشگری، کشاورزی و فراوری با کشورهای مزبور تبدیل کند.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان و در دیدار با نماینده ویژه وزیر امور خارجه، باید از ظرفیت استان گیلان در توسعه ارتباطات مؤثر با کشورهای دوست و همسایه به عنوان یک فرصت ارزشمند برای رشد و تعالی بهره‌مند شد.

آنطور که اسدالله عباسی می‌گوید گیلان دروازه تجارت و اقتصاد ایران است لذا می‌توان با تعامل صحیح با کشورهای همسایه شاهد پیشرفت بیشتر استان و کشور در عدصه‌های مختلف بود و این برنامه راهبردی در دیدارهای مختلف با سفرا و مسوولان کشورها توسط استانداری دنبال شده است.

استان گیلان در مسیر کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال-جنوب (نوستراک) قرار گرفته؛ کریدوری که علی‌رغم ظرفیت‌ها و منافع فراوان برای اعضا و کشورهای بهره‌مند از آن، به دلیل ضعف‌های زیرساختی (شبکه ریلی-جاده‌ای) و نهادی ایران، هنوز عملیاتی نشده است.

طبق گفته استاندار گیلان، این استان سهم مهمی در رشد و افزایش مبادلات تجاری میان ایران و روسیه و دیگر کشورهای همسایه با توجه به قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب دارد.

در استان گیلان دو بندر تجاری بزرگ و یک بندر کوچک فعالیت می‌کنند، بنادری که بعد از تکمیل و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت حمل‌ونقل کالا از طریق بنادر استان را بیش از ۳۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهند.

گیلان با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر با رویکرد اقتصادی، دسترسی ایده‌آل به حمل و نقل ترانزیتی، جاده‌ای، دریایی، ریلی و هوایی را دارا است لذا طبق گفته استاندار گیلان، وزارت امور خارجه باید به این‌طرفیت‌ها توجه ویژه کند.

در همین خصوص و به گفته نماینده ویژه وزیر امور خارجه،‌ استان گیلان با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی نقش مهمی در توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه دارد به این منظور یکی از برنامه‌های وزارت امور خارجه تقویت فضاهای همکاری برای پررنگ کردن نقش این استان در توسعه روابط خارجه ایران در منطقه است.

عبدالله سهرابی از تاسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گیلان خبر می‌داد و می‌گوید، با توجه به ظرفیت گیلان و در راستای توسعه روابط و تعاملات گوناگون ایران با کشورهای همسایه، منطقه اوراسیا و اروپا، دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در رشت مرکز استان گیلان راه‌اندازی می‌شود.

بدون شک با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی گیلان، راه‌اندازی دفتر در مرکز استان ضمن تسهیل امور ترانزیت کالا و صادرات و واردات فعالیت‌های گیلان  برجسته‌تر و پررنگ‌تر می‌‌شود./فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *