سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد: برخورد هدایت گونه قوه قضائیه با افراد فریب‌خورده/ قائل به تفکیک بین متهمین و مجرمین هستیم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این قوه همواره بر این اعتقاد است که رعایت تدبیر و حکمت در رفتار و به‌کارگیری عقل و هوشمندی از اوجب واجبات است.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده متهمین در جرایم اغتشاشات اخیر اظهار کرد: رسیدگی به این پرونده‌ها بدون تردید در بستر قانونی صورت می‌گیرد و اعتقاد داریم اقتضای حکمت بر این است که دستگاه قضایی بدون فوت وقت و با سرعت و البته بدون شتاب‌زدگی و با کمال دقت به پرونده‌ها رسیدگی کند تا بتواند در محضر افکار عمومی و قانون، یک رسیدگی عادلانه‌ای انجام دهد.

ستایشی انتظار جامعه از قوه قضائیه را احقاق حق دانست و تصریح کرد: اگر حقی از کسی تضییع شده باشد، ملجأ و پناه رسیدگی به تظلم‌خواهی، قوه قضائیه خواهد بود و دادخواهان از قوه قضائیه می‌خواهند با مسببان اصلی اغتشاشات برخورد شود؛ زیرا این افراد زندگی مردم را به آشوب کشاندند؛ کسانی که مرتکب قتل و غارت شدند و قرآن کریم و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به آتش کشاندند و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کردند.

وی افزود: قوه قضائیه با افراد فریب‌خورده و کسانی که هیجانی رفتار کرده‌اند، با رفتار اعتمادساز و هدایت گونه برخورد خواهد کرد و مطمئن باشید با افراد هیجانی و احساسی در اغتشاشات اخیر با رافت اسلامی برخورد می‌کنیم.

ستایشی درباره واژه رافت اسلامی در مواجه با این افراد گفت: رافت اسلامی به این معنا نیست که اگر کسی جرمی مرتکب شده است او را بدون رسیدگی رها کنیم؛ برای این افراد قرار تأمین کیفری صادر می‌شود که منتهی به آزادی آن‌ها شود و منجر به بازداشت نمی‌شود و اگر پشیمانی و تنبیه آن‌ها احراز شد، در صدور آرای قاضی دادگاه این مهم مدنظر قرار داده می‌شود.

وی دایره رافت اسلامی را وسیع عنوان کرد و گفت: بعد از صدور رأی نیز، مسائل ارفاقی کاربرد دارد و می‌توان به آن متمسک شد اما کسانی که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند و اقدام به تخریب، اخلال در نظم و تشویق در اذهان عمومی کردند، با برخورد عبرت‌آموز، بازدارنده، مقتدرانه و بدون تعارف قوه قضائیه و واحد‌های قضایی مواجه خواهند شد و البته تصمیم‌گیرنده در این زمینه قاضی دادگاه است؛ اما قطعاً این افراد قابل ارفاق نیستند و با آن‌ها تعارفی نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: بنا به رهنمود‌های رهبر انقلاب و رئیس قوه قضائیه، قائل به تفکیک بین متهمین و مجرمین هستیم و این کار انجام شده است تا به هر فرد بر اساس رفتار او رسیدگی شود.

مسعود ستایشی تصریح کرد: باید این اعتقاد را اجرایی کنیم که از حیث اجتماعی، فرهنگی و فکری در فضایی فنی و علمی، اقدامات دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف و میزان عمل آن‌ها در راستای وظایفشان مورد بررسی واقع شود و نباید راضی باشیم که فرزندان ما در دام فریب دشمنان قسم‌خورده مملکت بیافتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *