سانسور نام «آرتین و آرشام» در اینستاگرام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز؛ در چندوقت اخیر کاملا مشخص شده است که اینستاگرام بسیاری از پست‌ها را با تحمیل سلیقه نظری خود فیلتر و حذف می‌کند.

اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویری ذیل شرکت Meta Platforms است که از سال ۲۰۱۲ تا کنون یک دهه از سرویس دهی آن می گذرد. آنچه مشخص است اینستاگرام رسانه طبقه متوسط در جهت دهی به علائق و سلائق است و بر خیره کنندگی و جذابیت استوار است.

امروزه اینستاگرام به یکی از ابزار اعمال قدرت و مجرای پیاده سازی خواسته‌های سیاسی تبدیل شده است و دلیل آن می‌تواند تعداد کاربران فعال ماهیانه این شبکه اجتماعی باشد که از دو میلیارد نفر گذشته است.

با توجه به موضوعاتی که در این زمینه رخ داده است می‌توان به سال ۹۸ اشاره داشت که پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شاهد بودیم که عکس ها و فیلم های آن شهید از روی این پلتفرم حذف شد و نه تنها پست افراد بلکه صفحه و پیج آنان نیز مسدود شد.

حذف پست‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام واکنش‌های زیادی در فضای مجازی، چه خود اینستاگرام و چه توئیتر، به دنبال داشت. برخی سلبریتی‌ها که پست‌هایشان پاک شده بود، رفتار اینستاگرام را نقض آزادی بیان خواندند و برخی دیگر حرف‌هایشان را بدون عکس در اینستاگرام نوشتند.

با این حال با رخ دادن اتفاق تروریستی حرم شاهچراغ و شهادت تعدادی از هموطنان بار دیگر اینستاگرام سیاست فیلتر و حذف محتواها را در پیش گرفته است.

به همین منظور اینستاگرام کلیدواژه‌های مربوط به «آرتین و آرشام» دو برادر کم سن و سال حادثه تروریستی شاهچراغ را محدود کرد! محدودسازی نام دو مجروح و قربانی ترور توسط این پلتفرم آمریکایی در حالی است که اینستاگرام برای تبلیغ خشونت و ترور به نفع اغتشاش‌گران هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

این درحالی است که دیروز هم اینستاگرام کلیدواژه #شاهچراغ که برای همدردی با قربانیان حمله تروریستی اخیر توسط کاربران داغ شده بود را محدود کرده بود.

همین موضوع موجی از انتقاد و سؤال در فضای مجازی علیه اینستاگرام به وجود آورده است؛ مسئله از این قرار است که چطور باید با این رفتار مقابله‌به‌مثل کرد و اساسا چرا باید محتواها تحت محدودیت‌های شبکه اینستاگرام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *