۵۰درصد وعده اشتغال دولت عملی شد

وزیر کار از تحقق وعده دولت برای ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل تا پایان سال خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد از فرصت‌های شغلی هدف‌گذاری شده در سال ۱۴۰۱ ظرف شش ماهه نخست امسال محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز؛ به اذعان بسیاری از کارشناسان از مهمترین دغدغه‌های امروز کشور مساله اشتغال است که باید به دغدغه همه دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود.

رئیس جمهوری در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، اعلام کرد که مهم‌ترین وظیفه خود در مقطع فعلی را رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال می‌داند و افزود: مردم برای حل مشکلات خود و از جمله بیکاری به دولت امید بسته‌اند، باید کاری کنیم که این امیدها افزون شوند و به یأس و ناامیدی تبدیل نشوند.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید، تاکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند لذا باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.

به اعتقاد رئیس جمهور بر اساس تکالیف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید تا پایان سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری در کشور برطرف می‌شد ولی عقب ماندگی های جدی در تحقق این هدف باعث شده که امروز با خیلی عظیم بیکاران مواجه باشیم.

در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال از زیست‌بوم ملی اشتغال با هدف ایجاد متوسط یک میلیون شغل در سال رونمایی شد. این طرح توسط وزارت کار به جریان افتاد و به گفته عبدالملکی‌ – وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس هدفگذاری این طرح مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی با همکاری بخش خصوصی ایجاد شود.

گزارش سامانه ملی رصد اشتغال کشور نشان می ‌دهد که در پنج ماه نخست امسال ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده که بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده در پنج ماه گویای آن است که حدود ۷۰ درصد اشتغال ثبتی مربوط به مردان و ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده است.

پیش از این محمود کریمی بیرانوند – معاون اشتغال وزارت کار، با اشاره به گزارش سامانه ملی رصد اشتغال، اعلام کرد: از شهریورماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال، جمعا ۹۷۵ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.

وی با استناد به آمارگیری دقیق سامانه ملی رصد اشتغال گفته بود: با آمار قابل اتکای همه دستگاه‌ها از ابتدای شهریور تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰، یعنی هفت ماه آغاز به کار دولت سیزدهم ۶۳۴ هزار شغل در کشور به وجود آمده است.

در روزهای اخیر سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تا پایان سال جاری و در راستای تحقق وعده دولت سیزدهم، بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد.

آنطور که وی گفته با برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته، بیش از ۵۰ درصد تعهد داده شده و فرصت‌های شغلی هدف‌گذاری شده سال ۱۴۰۱، در شش ماهه نخست امسال عملی شده و با دستور رئیس جمهوری، اشتغالزایی در دستور کار ویژه همه دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.

مرتضوی همچنین از بارگذاری حدود ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد وزارت کار خبر داد و گفت: ۵۷۰ هزار فرصت شغلی تاکنون ثبت، رصد و راستی‌آزمایی شده و برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای سایر فرصت‌های شغلی تا سقف تعهد هم پیش‌بینی شده است.

سامانه ملی رصد اشتغال با هدف تعیین سهم هر یک از دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال راه اندازی شده و تمام اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال را ثبت می کند. این سامانه مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور را به همراه محل کار آنها به صورت روزانه و همچنین میزان اشتغال‌ ایجاد شده در سطوح ملی، استانی، شهرستانی را همراه با عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد فرصتهای شغلی جدید به تفکیک دستگاه مسئول نشان می‌دهد.

رئیس جمهور در روزهای اخیر و در سومین نشست شورای عالی اشتغال ایجاد سالانه یک میلیون شغل را نیاز کشور، تکلیف قانونی و وعده دولت عنوان کرد و از همه دستگاه‌های مسئول خواست با توجه به عقب‌ماندگی‌هایی که در این زمینه از گذشته وجود دارد، ایجاد اشتغال را در اولویت کار خود قرار بدهند. وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال از برنامه‌های مهم دولت است که برای تحقق آن بخش خصوصی با تمام توان به میدان آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *