ذخیره‌ سد زاینده‌رود کفاف آب اصفهان را تا دی‌ماه می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز ؛ اصفهان آمارها و ذخیره ۱۳۶ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود حکایت از وضعیت بحرانی این سد دارد و به گفته سخنگوی شرکت آبفای اصفهان، ذخیره فعلی سد قطعاً تا ابتدای فصل بارش و اوایل دی‌ماه کفاف آب شرب اصفهان را می‌دهد.

هفته گذشته نیز امینی- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد که مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان به ۱۷۰میلیون مترمکعب رسیده و همچنین میزان پرشدگی سدهای استان ۱۲درصد است و بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۷۵درصد مواجه بوده است.

پیش‌تر نیز برخی کارشناسان نسبت به وضعیت بحرانی تامین آب اصفهان هشدار داده و اعلام کرده بودند که اگر شرایط آبی موجود به شیوه درست مدیریت نشود، به‌طورقطع اصفهان شرایطی شبیه همدان را در پیش خواهد داشت.

شهریور امسال بهرام نادی، عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان با بیان اینکه چنان آب مصرف می‌کنیم که گویی تا ابد آب داریم به ایسنا گفت بود که متاسفانه نتیجه عدم توجه به منابع و مصارف آب در همدان منجر به کمبود آب و فروچاله شد و مشابه این کار در اصفهان در حال انجام است.

ذخیره سد زاینده‌رود به ۷۰ و یا ۷۷ میلیون مترمکعب می‌رسد

چندی پیش نیز رئیس حوضه زاینده‌رود در مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، تأکید کرد که امسال سد زاینده‌رود شرایط خوبی ندارد و ما دو سال متمادی خشکسالی داشتیم و بی‌انضباطی برداشت‌ها در بالادست باعث شده تا جانِ سد گرفته شود.

به گفته علیرضا الماسوندی، آب سد نباید تخلیه و بیشتر از این خالی شود و با توجه به اینکه سد زاینده‌رود بتنی دو قوسی است، کاهش و تخلیه آب این سد موجب وارونگی و ایجاد ترک در این سد می‌شود، بنابراین وجود آب برای پایداری سد ضرورت دارد وگرنه این سد را از دست می‌دهیم، بنابراین باید آب از تونل کوهرنگ انتقال یابد.

وی تصریح کرد که به‌طورقطع ورودی سد زاینده‌رود هم در آذر خوب نخواهد شد، چراکه ورودی به‌صورت برف است و آب نمی‌شود و اگر با این همین شکل پیش رویم بدون ملاحظه دی‌ماه امسال مخزن سد زاینده‌رود به ۷۰ و یا ۷۷ میلیون مترمکعب می‌رسد.

رئیس حوضه زاینده‌رود با بیان اینکه ۱۲ میلیارد مترمکعب در حوضه زاینده‌رود پیش‌خور کرده‌ایم، یادآور شد: اگر امروز دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود به دلیل پیش‌خور کردن آب آن است. متأسفانه در بالادست رودخانه که برداشت‌های غیرمجاز از طریق انجام می‌شود الگوی کشت رعایت نمی‌شود و اگر می‌خواهیم اصلاح الگوی کشت داشته باشیم، کشت گلخانه‌ای باید با تأمین آب پایدار گسترش یابد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در غرب و شرق اصفهان آب را حراج کرد، گفت: آب باید مستقیماً و به‌صورت حجمی به دست سرمایه‌گذاران و کشاورزان برسد، بنابراین انتقال بین حوضه‌ای تنها برای تأمین آب شرب انجام می‌شود و اگر سرعت برداشت از آب‌های زیرزمینی کاهش نیابد نرخ فرونشست به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیران آبی کشور، در حال حاضر شاهد تنش آبی در بیش از ۸۰ شهر هستیم و به نظر می‌رسد اصفهان نیز با توجه به ذخیره ۱۳۶ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود با ورودی ۷ و خروجی ۱۲ مترمکعب بر ثانیه سد بسیار بحرانی باشد و نگرانی‌های بسیاری برای تأمین آب شرب اصفهانی‌ها وجود دارد.

امیدواریم به شرایطی مثل همدان نرسیم

دراین‌باره سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به ایسنا، گفت: تقریباً کل کشور با کاهش شدید ذخایر آبی خود مواجه هستند در مورد اصفهان نیز امیدواریم میزان آب موجود را به ابتدای فصل بارش برسانیم.

مجید مختاری با اشاره به اینکه گفته شده که از نیمه دوم آبان ماه بارش‌ها آغاز می‌شود، تاکید کرد: تأمین آب بر عهده شرکت آب منطقه‌ای و توزیع آب بر عهده شرکت آبفا است و خوشبختانه اقدامات خوبی در آب منطقه‌ای اصفهان در حال انجام است تا ظرفیت تأمین آب بیشتر شود.

وی تاکید کرد: در حالت بدبینانه ذخیره فعلی سد قطعاً تا ابتدای فصل بارش و اوایل دی‌ماه می‌رسد، البته با توجه به کم شدن مصارف، شاید این ذخیره بیشتر هم جواب دهد.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به این سوال که اصفهان نیز به شرایطی همانند همدان دچار خواهد شد یا خیر؟ گفت: امیدوارم اینگونه نشود، البته زمان بارش‌ها در اختیار ما نیست و اگر بارش داشته باشیم مشکلی نخواهیم داشت، اما مطابق پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها از نیمه دوم پاییز آغاز می‌شود.

خط قرمز ما کیفیت آب شرب است

وی درباره کیفیت آب شرب اصفهان با توجه به کاهش شدید ذخیره سد زاینده‌رود، تأکید کرد: خط قرمز ما کیفیت آب شرب است و آبی که از تصفیه‌خانه باباشیخعلی خارج می‌شود تمام پارامترهای فیزیکی و شیمیایی لازم را دارد.

مختاری درباره میزان تصفیه آب تصفیه‌خانه باباشیخعلی، گفت: روزانه ۹۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب در تصفیه‌خانه باباشیخعلی تولید می‌شود و مردم باید با صرفه‌جویی از این وضعیت عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز تمام کشور دچار تنش آبی شده است، تأکید کرد: در حال حاضر در هیچ نقطه از شهر اصفهان قطعی و افت فشار آب شرب نداریم، با این وجود صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم ضرورت دارد.

این درحالی است که هفدهم مهرماه رئیس هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به وعده رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود برای تحویل حقابه کشاورزان اصفهان در پاییز و آبان امسال به ایسنا گفته بود که با توجه به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود مطلوب نیست و باید آب کشت غله را از منابع دیگری تأمین کنند، احتمال تاخیر ده روزه در آبان وجود دارد، اما به طور قطع در پاییز آب تحویل کشاورزان شرق اصفهان داده می‌شود.

به گفته حسین وحیدا، اگرچه شرایط سد زاینده‌رود مناسب نیست، اما مطابق پیش‌بینی هواشناسی آذر امسال بارش‌های خوبی پیش‌رو خواهیم داشت، بنابراین در این شرایط وقتی کشاورزان کشت خود را انجام دهند تا اسفندماه و یا عید ۱۴۰۲ نیاز به آب نخواهند داشت و تا آن روز شرایط خوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *