صدور کارت سبز برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس

مسئول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به ثبت ژئو پارک طبس، گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران به ثبت رسید.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر نازنین بدری در این باره گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، رای مثبت شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و حکم تنفیذ ژئوپارک طبس پس از تایید هیات اجرایی یونسکو در بهار سال آینده صادر می‌شود.

بدری اظهار کرد: پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در آذرماه سال ۱۴۰۰ پس از حدود پنج سال فعالیت مقدماتی و اجرای عملیات آماده‌سازی زیرساخت‌های حفاظتی، تفسیری در ژئوسایت و آموزش توانمندسازی جوامع محلی، ارسال شد.

وی با بیان این‌که در شهریور ماه ۱۴۰۱ از طرف یونسکو دو ارزیاب جهانی، برای بازدید نهایی منطقه و ژئوسایت‌ها به طبس سفر کردند، خاطر نشان کرد: در جلسه شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱ با رأی قاطع تمامی اعضای شورا در جلسه کارت سبز یونسکو دریافت شد.

مسئول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: این سازمان در سال ۱۳۸۸ در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران پیشنهاد ۲۰ منطقه دارای پتانسیل برای راه‌اندازی ژئوپارک ملی و بین‌المللی آورده که این فهرست در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ منطقه اولویت‌دار برای معرفی ژئوپارک‌های جهانی در ایران ارتقا یافت.

به گفته وی،  طبس و ارس از جمله مناطقی بودند که برای اولین بار به عنوان مناطق دارای اولویت ژئوپارک جهانی از طریق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور معرفی شدند.

بدری با اشاره به این‌که نظارت علمی و فنی بر مطالعات ژئوسایت‌ها و ارزیابی استاندار و اولویت‌بندی ژئوسایت‌ها در ژئوپارک طبس توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده است، اظهار کرد: همچنین انجام آموزش اصول و مفاهیم ژئوپارک و توانمندسازی مدارس در محدوده ژئوپارک طبس با همکاری بخش خصوصی در مقاطع مختلف تحصیلی در روستاهای منطقه طبس صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *