مدیرعامل خانه کتاب: نقایص و تخلفات طرح‌­های تخفیف فصلی، زیاد بود

دیر خانه کتاب درخصوص

سامانه خرید از کتابفروشی‌ها که در هفته کتاب به طور رسمی افتتاح شد، واکنش بسیاری از کتابفروشان کشور را به همراه داشت و خبرگزاری فارس گزارش‌هایی را در این باره منتشر کرد. در همین باره علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران توضیحاتی را به خبرنگار خبرگزاری فارس ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید:

یارانه‌ای که تخصیص داده می­‌شود، باید صرف کتاب شود

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص ایده «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» گفت: یکی از موضوعات این است که یارانه‌ای که تخصیص داده می‌شود باید صرف کتاب شود. همانند کاری در نمایشگاه کتاب اتفاق افتاد. یارانه نباید امکان نقد شدن و مصرف شدن در حوزه‌ای غیر از کتاب را داشته باشد. در این سامانه امکان نقد شدن یارانه یا صرف شدن آن در حوزه‌های دیگر بسیار پائین است.

نقایص و تخلفات در طرح‌­های تخفیف فصلی زیاد بود

وی در ادامه در خصوص مهم‌ترین علت اجرایی این طرح افزود: یکی از بحث‌ها این است که دولت مطمئن شود یارانه صرف خرید کتاب می‌شود. تخلفات در طرح تخفیف فصلی زیاد بود و فروش کالا با آن انجام می‌شد. نباید سیاست توزیع یارانه منجر به افزایش حجم کالا و ایجاد گردش بیشتر برای کالا شود بلکه باید موجب افزایش گردش کتاب شود.

 طرح فصلی محدود به شهر‌های دارای کتابفروشی بود

رمضانی تصریح کرد: همچنین طرح فصلی محدود به شهر‌های دارای کتابفروشی بود که عمدتاً هم در شهرهای بزرگ هستند. برای همین باید تدبیری می‌­شد که همه مردم از این یارانه بهره‌مند شوند. در طرح قبلی هم کتابفروشی‌های بزرگ­تر بیشتر از یارانه بهره‌مند می‌شدند و برای اولین بار یارانه همه کتابفروشی‌ها مساوی قرار گرفت تا همه به میزان ارائه خدماتی که دارند بهره مند شوند.

ناشر در این سامانه فروش مستقیم نخواهد داشت

رمضانی با بیان اینکه تعداد ناشران موجود در این طرح از نمایشگاه کتاب هم بیشتر است اظهار داشت: براساس گزارش ماه اول نمایشگاه کتاب‌های چهار هزار ناشر کتاب‌هایشان در این سامانه موجود است و بیش از ۲۰۰ کتابفروش فعال هستند. تعداد عنوان یکتا حدود ۱۵۰ هزار عنوان است و حدود چهار میلیون نسخه توسط کتابفروشی‌ها در سامانه موجود شده است. در مرحله بعد سامانه برای ناشران و پخشی‌ها کامل خواهد شد. نه اینکه ناشر یا مرکز پخش فروش مستقیم داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بلکه بتواند نیاز کتابفروش را برای فروش به مخاطب تامین کند. اینکه گفته می‌شود برخی از ناشرانی که کتابفروشی دارند در این سامانه هستند؛ به طور کلی شرط حضور در این سامانه داشتن کتابفروشی فیزیکی و مجوزهای مربوط به آن است و کتابفروشی‌هایی که تعداد ناشران دارای فروش آن‌ها از حد مشخصی پایین‌تر باشد در نحوه توزیع یارانه مراحل بعدی محدودیت خواهند داشت.

این سامانه پاسخ ایجابی به برخی از نحوه‌های فروش‌ است که خیلی حاشیه دارند

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه این طرح پاسخی ایجابی گفت: این سامانه پاسخ ایجابی به برخی از نحوه‌های فروش‌ و دسترسی‌هایی است که در آن‌ها مساله قاچاق، تخفیف­‌های نامتعارف و سایر حواشی را دارند است و در این سامانه می‌توان یارانه را هدفمند کرد و بر محتوا جریان­‌سازی کرد. بیش‌ترین کتابی که در این طرح موجود است همین کتاب‌های مطرح به عنوان پروفروش‌ در بازار هستند. اما پرفروش‌ترین‌های این سامانه کدام نوع آثاری به غیر از پرفروش­‌های ادعایی هستند.

برای تاثیرگذاری در حوزه نشر ۸ هزار میلیاردی باید ارقام متناسبی در بودجه در نظر گرفته شود

وی در پایان گفت: برای تاثیرگذاری در حوزه نشر که حجم اقتصادی آن  ۸ هزار میلیارد است باید ارقام متناسبی در بودجه کشور پیش­‌بینی شود تا تاثیرگذاری قابل انجام باشد.

طرح «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» گفت: دولت باید مطمئن شود تا یارانه صرف خرید کتاب می‌شود. تخلفات در طرح تخفیف فصلی زیاد بود و فروش کالا با آن انجام می‌شد. برای همین باید تدبیری می‌­شد که همه مردم از این یارانه بهره‌مند شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *