امکان استفاده از آب شور در کشاورزی با روش دانش‌محور میسر شد/کاهش هزینه تصفیه آب

محققان یکی از شرکت‌های فناور روشی را برای کاهش اثرات شوری آب ارائه کردند که به گفته آنها استفاده از آنها در حوزه کشاورزی موجب افزایش بهره‌وری، در حوزه شیلات موجب کاهش رشد عوامل بیماری زا و افزایش گوشت دهی ماهیان و در تصفیه خانه ها موجب کاهش هزینه های تصفیه پساب خواهد شد.

جواد زین الدینی، مدیر عامل این شرکت فناور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ۲۲ سال است که در زمینه کارهای نو فعال شده ایم، گفت: یکی از دستاوردهای این شرکت، اصلاح مغناطیسی آب است. ما با استفاده از این روش می‌توانیم با آبیاری مغناطیسی، در حوزه هایی چون صنعت، دام و طیور، کشاورزی و شیلات و آبزی پروری گام های مؤثری برداریم.

وی در خصوص آب مغناطیسی توضیح داد: آبی که برای کشاورزی استفاده می شود، فرکانس خاصی به آن می دهیم که باعث افزایش حلالیت شده و نفوذپذیری آب افزایش می یابد.

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه هر چقدر سختی آب بالاتری داشته باشیم، نمک در پیرامون ریشه رسوب بیشتری دارد، یادآور شد: در حال حاضر کل کشور در خطر کم آبی و شوری آب قرار دارد و این کمبود آب موجب شده که به سمت برداشت آب های زیر زمینی حرکت کنیم و این امر موجب شده کشاورز آب شور را به مصرف کشاورزی برساند.

زین الدینی ادامه داد: از این رو نیاز است تا اثرات شوری آب را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم که برای این منظور ما راهکار مغناطیسی کردن آب را ارائه دادیم؛ چرا که این روش اجازه نمی دهد آب در اطراف ریشه نفوذ کند.

به گفته وی، رسوب نمک در پیرامون ریشه موجب خفگی گیاه و در نهایت کاهش سطح عملکرد مزارع می شود.

مدیر عامل این شرکت اضافه کرد: در خارج از کشور ۱۰ تا ۱۵ تن در هر هکتار گندم برداشت می شود، ولی در ایران این میزان به دو تن نیز رسیده است که یکی از دلایل کاهش سطح عملکرد، شوری آب است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاهی که ما برای این موضوع عرضه کردیم، چسبندگی را از آب می گیرد و نفوذپذیری آب را افزایش می دهد، خاطر نشان کرد: آب شور در خاک نفوذ نمی کند و اگر نفوذ کند، در خلل و فرج خاک به دام می افتد و در نتیجه خاک را سفت تر و شورتر می کند، ولی دستگاه ما بدون آنکه چیزی به آب بدهد و یا از آن بگیرد، نفوذپذیری آب را افزایش می دهد و ادامه این روند موجب شسته شدن شوری آب خواهد شد.

زین الدینی با اشاره به دستاوردهای استفاده از این دستگاه، گفت: استفاده از این روش در کشاورزی موجب افزایش برداشت و زودرس شدن محصولات کشاورزی می شود، چرا که عناصر غذایی و معدنی بهتر جذب گیاه می شوند، ضمن آنکه مصرف کود و سم نیز کاهش می یابد.

وی با اشاره به کاربردهای این دستگاه در شیلات و آبزی پروری، اظهار کرد: استفاده از این دستگاه در صنعت شیلات موجب کاهش رشد جلبک خواهد شد، در نتیجه اکسیژن در دسترس ماهی افزایش می یابد و در نتیجه رشد ماهی بیشتر خواهد شد.

این محقق ادامه داد: آب مغناطیسی یک اشعه UV از خود متصاعد می کند و این اشعه موجب می شود که از رشد عوامل بیماری زا جلوگیری کند، از این رو میزان تلفات آبزیان کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل این شرکت کاهش غذادهی به آبزیان را از دیگر اثرات مفید آب مغناطیسی در بخش شیلات دانست و گفت: قیمت خوراک ماهی افزایش یافته است و استفاده از این دستگاه موجب کاهش غذادهی و افزایش گوشت دهی در ماهیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان مغناطیس به آب مصرفی در حوزه های مختلف بر اساس نوع خاک و آب مصرفی در منطقه است، یادآور شد: در کشاورزی آب باید قابل کشت باشد تا بتوان از اثرات این دستگاه بهره برداری کرد.

این محقق اضافه کرد: با این دستگاه امکان تصفیه پساب وجود ندارد، ولی اگر در تصفیه خانه ها این دستگاه نصب شود، از آنجایی که قدرت ترسیب مواد آلی را افزایش می دهد، باعث می شود آلودگی آب ها کمتر شود و هزینه تصفیه پساب کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *