به دعوت دکتر مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده محترم دیار صلح و دوستی انجام پذیرفت حضور اعضای شورای اسلامی شهرستان رودبار درصحن علنی مجلس

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آوای جنگل نیوز؛ به دعوت دکتر مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم شریف شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی اعضای شورای اسلامی شهرستان رودبار در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

 

در این دیدار نماینده مردم شریف شهرستان رودبار و اعضای شورای اسلامی شهرستان رودبار با آقایان دکتر مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر رضایی رئیس کمیسون عمران مجلس دیدار داشتند. در این دیدارها دکتر چگینی ، مهندس حسینی رئیس و دیگر اعضای شورای شهرستان پیرامون مسائل مهم شوراها، شهرداری ها و همچنین مسائل مهم عمرانی شهرستان رودبار به تبادل نظر انجام و به گفتگو پرداختند.

نائب رئیس مجلس دکتر مصری در این دیدار با بیان این موضوع که شورای شهر موضوعی است که افراد خودشان در جهت خدمت به مردم پیش قدم شده اند، افزود: شورا کسی است که علاوه بر توانایی، دارای حس مسئولیت پذیری بالایی بوده و لیکن کار شورایی کار سختی است. زیرا تعریفی که از پارلمان شهری شده است تا زمانیکه بطور کامل اجرایی نشود نمی توان عملکرد شوراها را بررسی کرد و آن موضوع مدیریت یکپارچه شهری است. یعنی تا زمانی که آب ، برق ، گاز و دیگر ادارات بطور جداگانه مدیریت می شوند برای شورای شهر چیزی نمی ماند.

همچنین دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه، شوراها بعنوان پارلمان محلی می توانند به حل مشکلات کشور در تصمیم گیری بهتر نمایندگان تاثیرگذار باشند،تصریح کرد: با توجه به اینکه دکتر گودرزوند چگینی از نمایندگان فعال و همچنین نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه می باشند، خروجی پیگیری های وی را به زودی در شهرستان شاهد خواهید بود.

در کمیسیون عمران مجلس هم اعتبارات عمرانی دستگاه ها ازجمله شهرداری ها بررسی می شود و تلاشمان این است که شهرداری ها از منابعی که برایشان تعریف کرده ایم به بهترین شکل ممکن بهره مند شوند.

برخی از مهمترین موارد خلاهای قانونی شوراهاو، شهرداری ها و مشکلات عمرانی شهرستان به شرح ذیل در این دیدارها مطرح گردید:

۱- در قانون اساسی جایگاه شوراها بعنوان پارلمان محلی رفیع دیده شده اما در اصل و اجرا این نهاد تضعیف شده است که نیازمند آن است تا با الگوبرداری از پارلمان های شهری و متناسب سازی آن با الگوهای اسلامی و ایرانی در جهت رشد و شکوفایی شوراها و مدیریت واحد شهر گام های موثری برداشته شود.

۲- از آنجا که با توجه به بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی برعهده شوراهای اسلامی شهرها می باشد ولیکن حضور عضو شورا در کمیسیون معاملات متوسط شهرداری موضوع ماده ۳ آئین نامه مالی شهرداری ها در نظر گرفته نشده است. لذا پیشنهاد می گردد عضویت یک فرد از اعضای شورا به عنوان ناظر بصورت قانونمند در قوانین شهرداری ها لحاظ گردد.

۳- مطابق با آئین نامه تشکیلاتی کارکنان دبیرخانه شوراهای اسلامی کشور مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۸۸ وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک با اصلاحات بعدی، شوراهای اسلامی مطابق با میزان جمعیت شهرها ، شهرستان ها و استان خود می توانند ردیف های شغلی را در تشکیلات اداری خود با محوریت الف) دفتر هیات رئیسه ب) دبیرخانه پ)کمیسیون ها ، تعیین نمایند که البته بکارگیری این افراد منوط به پیش بینی و تامین اعتبار در بودجه سالانه شورا در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است. لیکن شوراهای اسلامی شهرستان ها با توجه به عدم تحقق بودجه سالیانه و نداشتن پشتوانه مالی در تامین اعتبارات جذب نیروهای کادر خود با مشکلات عدیده روبه رو می باشد که اکثرا سنگینی این بار بر دوش فرمانداری ها بوده که خود آنها با مشکلات عدیده مالی مواجه می باشند لازم است در این خصوص و تخصیص اعتبارات مجزا اقدامات قانونی و پیش بینی بودجه بغیر از دو درصد بودجه شوراهای زیردست که اکثراً تحقق نیافته و ناچیز است در نظر گرفته شود.

۴- شوراها هر چند بعنوان پارلمان های محلی و بازوی توانمند دولت در اداره امور محلی تلقی می شوند و همچنین بطور مثال مطابق بند ۳۲ ماده ۸۰ وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر کلیه سازمان ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی موظفند برنامه سالیانه خود را در خصوص خدمات شهری به شوراهای شهر ارائه دهند ولیکن در اکثر مواقع بعلت عدم وجود جایگاه شوراها در مدیریت شهری و شهرستان این هماهنگی ها صورت نمی پذیرد. همچنین پیشنهاد می گردد مطابق بند فوق الذکر روسای ادارات شهری و شهرستانی موظف شوند با حضور در جلسات شورا از برنامه سالیانه آن نهاد گزارشی ارائه دهند.

۵- با توجه به عدم وجود درآمدهای پایدار، شهرداری های کوچک اکثراً بدهکار بوده و حتی قادر به پرداخت حقوق ماهیانه به کارکنان خود نمی باشند چه برسد به انجام پروژه های عمرانی و توسعه شهری، لذا پیشنهاد می گردد حقوق و مزایای کارکنان شهرداری های شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر از ردیف های هزینه های حقوق پرسنل دولتی پرداخت گردد تا علاوه بر اینکه این شهرداری ها دغدغه حقوق معوق را نداشته باشند مدیریت شهری بتواند در جهت توسعه زیرساخت ها و انجام پروژه های عمرانی برنامه ریزی نماید.

۶- شهرداری ها اعلام می دارند که شرط صدور مجوز ساخت سند برای زمین است و اداره ثبت اعلام می کند که شرط صدور سند برای زمین وجود ساختمان در ملک است. لذا این نقص بر مقررات ثبتی وارد بوده و بایستی این نقیصه در اولین فرصت برطرف گردد.

لذا پیشنهاد می گردد صدور اسناد مالکیت برای کلیه زمین های محصور محدوده شهر و روستا با سابقه ثبتی لحاظ گردد

همچنین از آنجا که صدور پروانه ساختمان فقط در زمین های سند دار امکان پذیر است و در زمین های فاقد سند و نسق دار بدون سابقه وجود ابنیه امکان پذیر نیست این امر موجبات تخلفات فراوان ساختمانی را مهیا نموده است که این موارد در کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری ها به وفور دیده می شود لذا پیشنهاد می گردد با اتخاد قوانین مناسب و ایجاد تعهدات لازم، به این گونه اراضی فاقد سند مجوزات لازم از سوی شهرداری ها داده شود که این امر نظارت سازمان نظام مهندسی را نیز در حین اجرا و ساخت نیز به همراه خواهد داشت.

۷- جرایم پیش بینی شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها برابر ارزش منطقه ای اعمال می گردد در حالیکه این جریمه در کمیسیون ماده ۹۹ بخشداری ها و تبصره ذیل آن به ارزش ۶/۱ قیمت روز انجام می گیرد که این اجحاف در حق اهالی روستا می باشد که لازم است در این خصوص تجدید نظر لازم انجام گیرد.

۸- از آنجا که اکثر دهیاران فاقد درآمد می باشند لیکن بعنوان پاره وقت منصوب می شوند درحالیکه وظایف دهیاران در روستاها زیاد و بصورت تمام وقت است لذا لازم است بصورت تمام وقت جذب گردند.

۹- با توجه به اینکه شهرستان رودبار در سال ۶۹ دچار مصیبت زلزله گردیده است که در آن سال برای اسکان هرچه سریعتر زلزله زدگان تأسیسات زیربنایی همچون آب، برق، گاز و … بصورت موقت و اضطراری ایجاد گردیده است حال آنکه با گذشت سال ها از احداث آن بطور موقت، دچار فرسودگی فراوان گردیده و معضلات و مشکلات جدی علی الخصوص در حوزه آب شرب در این شهرستان ایجاد کرده است که لازم است در تخصیص اعتبارات ملی، استانی و منطقه ای نگاه ویژه به این شهرستان صورت پذیرد.

۱۰- از آنجا که شهرستان رودبار بزرگترین شهرستان استان گیلان با حدود ۱۸ درصد از خاک این استان محسوب می شود و همچنین با توجه به کوهستانی بودن آن امکانات راهداری، خدماتی، آموزشی و بهداشتی جوابگو نمی باشد همچنین با وجود بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر جاده در شهرستان و ۶۰ کیلومتر آزادراه قزوین رشت که وظیفه حفظ و نگهداری آن بر عهده اداره راهداری شهرستان رودبار می باشد لذا ضروری است جهت تجهیز ماشین آلات راهداری و همچنیم ماشین الات آتش نشانی و آمبولانس و امکانات خدماتی و آموزشی اقدامات و تدابیر لازم صورت پذیرد.
۱۱_ در برخی از روستاهای این شهرستان حتی با داشتن طرح هادی روستایی و اراضی با کاربری مسکونی که اکثراً زمین های قدیمی روستائیان بوده و قصد بازسازی و یا ساخت خانه های روستایی (نه ویلا نشینی و فروشی اراضی به اهالی غیر بومی) دارند ولیکن اداره محیط زیست بعنوان کمیته ساماندهی مناطق حفاظت شده اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مورخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه حفاظت شده سیاهرود) از ساخت و ساز در این زمین ها جلوگیری بعمل می آورد که لازم است در جهت احقاق حق این روستائیان تمهیدات و دستورالعمل هایی اتخاذ گردد.

همچنین بسیاری از اراضی آبا و اجدادی این روستائیان بعنوان زمین های ملی و منابع طبیعی اعلام گردیده که این امر نیز نارضایتی های فراوانی را بهمراه داشته است که در کمیته رفع تداخل تا حدودی در حال انجام است.

۱۲- ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و تلاش های نماینده محترم مردم شریف شهرستان رودبار جناب آقای دکتر گودرزوند چگینی در قرار گرفتن دانه روغنی زیتون در کنار سایر دانه های روغنی و کالاهای اساسی گندم و جو، اما در سالهای اخیر محصول زیتون درگیر آفت مگس زیتون گردیده است و اقدامات صورت گرفته برای از بین بردن این آفت از سوی جهاد کشاورزی بطور کامل مثمرثمر واقع نگردیده است لذا نیاز است وزارت جهاد کشاورزی با تدابیر ویژه و ارائه تسهیلات به باغداران به جهت هرس باغات قدیمی و جبران خسارات وارده و استفاده از روش های نوین علمی گام های موثرتری در مبارزه با آین آفت بردارند.

 

۱۳- از سال ۱۳۹۴ مطابق با مصوبه شورای حوزه آبریز سفیدرود بزرگ مدیریت منابع آب وزارت نیرو هر نوع بارگذاری جدید و برداشت آب از حوزه رودخانه سفیدرود ممنوع گردیده است و با پیگیری های متعدد نماینده محترم شهرستان تنها مجوز برای پروانه های پرورش دام و طیور احداث شده فعلی صادر گردیده ولی مجوز جدید همچنان ممنوع می باشد و همچنین هیچگونه احداث باغات کشاورزی جدید در زمین های بایر و یا توسعه باغات مجوز داده نمی شود در حالیکه این شهرستان یکی از مستعد ترین اراضی کشاورزی و باغی را با کشت انواع مختلف گونه های باغی و زراعی در اختیار دارد و این موضوع نارضایتی فراوانی را ایجاد نموده است که ضرب المثل آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم را تداعی می کند.

۱۴- شهرستان رودبار با قدمت چند هزارساله با آثار مکشوفه باستانی فراوان همچون جام مارلیک و صدها اثر دیگر که در موزه های داخلی و خارجی نگهداری می شود با وجود پیگیری های فراوان هنوز از نعمت یک موزه باستانی جهت به نمایش گذاشتن این آثار مکشوفه برای بازدید کنندگان و باستان شناسان محروم بوده در حالیکه پیگیری های فراوانی جهت احداث موزه مارلیک در محوطه باستانی چراغعلی تپه صورت گرفته است ولی تاکنون هیچ اقدام عملی و تحقق بودجه در این خصوص صورت نپذیرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *