ملکی، مدیریت گلخانه آلوورا در روستای چره: مرحمی بر زخم های اشتغال زایی/آلوورا،گیاهی کم توقع و پر درآمد

الهام هاشمی براگوری

با گسترش شهرها و توسعه‌ شهری در مناطق مختلف، افراد زیادی به دنبال کسب درآمد و فراهم کردن زندگی بهتر؛ از روستاها به شهرها مهاجرت کردند و این عامل باعث شد شاهد کاهش چشمگیری در تولید محصولات روستایی و دام‌ها باشیم؛ در حالی که روستاها یکی از مناطقی هستند که پتانسیل بالایی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف دارند و اشتغال زایی در روستاها قطعا باعث مهاجرت معکوس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل نیوز، عزیز ملکی متولد سال ۱۳۴۶ روستای چره از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار گیلان در نشست خبری با خبرنگاران هفته نامه آوای جنگل با اشاره به مزیت های ایجاد کسب و کار در روستا، اظهار داشت:
فرصت شغلی مناسبی برای فرزندانم علی رغم برخورداری از مدارک معتبر دانشگاهی وجود نداشت، با اتحاد و هم فکری یکدیگر به این نتیجه رسیدیم که با تاسیس گلخانه در زادگاهمان، کارآفرینی کنیم. این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، عاملی برای مهاجرت معکوس به روستاها و به نوعی بعنوان ایده کارآفرینی برای دیگران خواهد بود.

 

کشت گیاه آلوورا برای اولین بار در روستای چره

وی با بیان اینکه برای تاسیس گلخانه، تمامی مجوزات به صورت قانونی اخذ و این پروژه در فاز اول در دهه فجر۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد:
مجوز تأسیس سه هزار و هفتصد و پنجاه متر سالن گلخانه ای را اخذ کرده ایم که در فاز اول هزار و ۲۰۰ متر گلخانه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر تاسیس و به طور مستقیم برای چهار نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده ایم. برنامه ما این است که در فاز دوم، دو گلخانه به متراژ هزار و ۲۰۰ متر ایجاد و فرصت اشتغالزایی را برای چندین نفر دیگر در روستای چره فراهم آوریم.

فواید آلوورا

ژل آلوورا، آبرسان و ضد چروک پوست آلوورا، شامپو بچه آلوورا، محصولات طبیعی مراقبت از پوست و مو،کرم، شربت، آبمیوه، مربا و… از جمله موارد استفاده از آلوورا است و حتی تفاله آن هم به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط کشت این گیاه سودآور دارویی

ملکی در ادامه با عنوان اینکه با کشت اولیه آلوورا، این گیاه تا ۱۵ سال محصول خواهد داد، در خصوص شرایط نگهداری آن تشریح کرد: آلوورا نیاز به آب فراوان ندارد و دوره آبیاری این گیاه ۲۰ الی ۲۵ روز است. برداشت کشت اول ۴ ماهه بوده، ولی برداشت بار دیگر محصول هر ۷۰ روز خواهد بود.

خانم ساغری،از مشوقین اصلی ما در اجرای این پروژه کارآفرینی بوده اند

وقتی جوانی قصد ایجاد اشتغال در روستا را دارد، گاها نیاز مالی ندارد ولی کمک معنوی در روند کاری او خیلی تاثیرگذار خواهد بود. انتظار ما از مسئولین بازدید و قوت قلب دادن به جوانان است که در این شرایط سخت دست به اشتغال آفرینی زده اند.
از خانم ساغری، رئیس محترم صندوق کارآفرینی امید که با موافقت طرح و اعطا تسهیلات موجب اشتغال زایی در منطقه و روستای چره شده اند، تقدیر و تشکر داریم.

چشم انداز آلوورا در بخش رحمت آباد و بلوکات و شهرستان رودبار

برای توسعه این شغل و همچنین کسب درآمد پایدار با افزایش آمار اشتغال در این راستا؛ به چندین نفر از اهالی روستای چره و روستاهای هم جوار پیشنهاد تاسیس گلخانه آلوورا را ارائه داده ایم که در بلند مدت با کمک یکدیگر، اگر برای مثال ۳۰گلخانه هزار متری پرورش آلوورا در شهرستان رودبار داشته باشیم، می توانیم شرکت فرآوری آلوورا را در شهرستان رودبار تاسیس کنیم که در آن برای ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

نقش مسئولین در کارآفرینی

قطع بر یقین، علاوه بر استعداد ذاتی افراد, توانایی مالی و علاقه فردی؛ حمایت مسئولین می تواند تسریع بخش روند اجرایی پروژه های کارآفرینی و اشتغال زایی در روستاها باشد. در وهله اول به پاس حمایت های بی بدیل خانواده ام از همسر و فرزندانم مهدی ملکی، زهرا ملکی، علی کوچکی و همچنین زحمات فرماندار انقلابی، نماینده محترم، رئیس اداره جهاد شهرستان رودبار، رئیس صندوق کارآفرینی شهرستان رودبار، دهیاری و اعضای شورای اسلامی چره، بخشداری رحمت آباد و بلوکات و تمامی عوامل موثر در این پروژه کارآفرینی سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *