باقری، بخشدار خورگام: دیار مه و خورشید، قدمگاه فرصت های طلایی

حمیدرضا قربانی براگوری-کیوان اسدی گلورزی

تعامل شورای بخش و بخشداری توسعه روستاها را به همراه دارد و قطعا هماهنگی شورای بخش و بخشداری موجب بر طرف شدن بسیاری از مشکلات روستاها می شود. نقش موثر همراهی و یکدلی مجموعه بخشداری، همان غایتی است که موجب نمود پیشرفت؛عمران و آبادانی در بخش خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای جنگل، محمدرضا باقری براگوری بخشدار خورگام شهرستان رودبار گیلان در نشست خبری با خبرنگاران هفته نامه آوای جنگل با اشاره به نقش گردشگری در توسعه زیر ساخت ها و پتانسیل بالای بخش خورگام، ابراز کرد:
بخش خورگام یکی از بخش‌های شهرستان رودبار در استان گیلان واقع در شمال ایران است. این بخش از جمله چهار بخش شهرستان رودبار است که دارای دارای ۴۴ پارچه آبادی، ۳۶ روستای دارای سکنه و ۲۷ روستای دارای دهیاری و ۳۱ روستای دارای شورای اسلامی، دو دهستان خورگام و دلفک و یک مرکز شهری می باشد. بخش خورگام با ۲۵۶ کیلومتر مربع وسعت، دارای ۹ هزار نفر جمعیت ساکن و بیش از ۲۰ هزار جمعیت شناور می باشد. شغل اصلی مردم بخش، باغداری، دامداری و محصول استراتژیک فندوق، گردو، لوبیا،عدس، زعفران و … است.

بخشدار خورگام با اذعان اینکه دیار مه و خورشید با دارا بودن مراتع، جنگل و کوهستانی زیبا و چهار فصلی اعجاب آور در زمینه های مختلف پتانسل های بلقوه ای دارد، تاکید کرد: به حمدالله دولت مردمی از بدو شروع به کار با مساعدت استاندارمحترم و پیگیری جهادی فرماندار محترم شهرستان رودبار نسبت به شناسایی و برنامه ریزی جهت بلفعل نمودن این مواهب گام های موثری برداشته است.

پتانسیل های بخش خورگام در شاخه های مختلف

باقری در ادامه با عنوان اینکه سرتا سر بخش خورگام نعمت است و شکر نعمت واجب، از پتانسیل های بخش خورگام در شاخه های مختلف گفت:
می توان به پروژه های بوم گردی-گردشگری ورزشی بویژه پاراگرایدر در سایت های بی نظیر بره سر و اسطلخکوه، گردشگری کشاورزی، باغداری بویژه فندوق و زعفران و دامداری اشاره نمود:
برنامه های اجرایی و در دست اجرا ۱۴۰۱-۱۴۰۲

باقری عملکرد بخشداری خورگام را در سالی که گذشت، قابل قبول ارزیابی نمود و در مورد پروژه های اجرایی ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد:

*آسفالت پشتکلا – اسطلخکوه (که در دوره سرپرست بخشداری سابق به بهره برداری رسید)
*آب شرب سنگسرک- بازنگری طرح سیبن
* بازنگری طرح هادی روستاهای اسطلخکوه- نوده- ناش-چهیش-تیه -دوسالده – منبع اب شرب نوده (که در دست اقدام بوده و پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است)
*استقرار اوراژانس انجام و در هفته دولت ۱۴۰۱ افتتاح گردید
* نمایندگی میراث فرهنگی بخش و راهنمای گردشگر
و …. عملکرد خوب بخشداری خورگام با همکاری و مساعدت ش.رای بخش خورگام و همچنین همراهی مردم بوده است.
وی در ادامه در خصوص پروژه های در دست اجرای سال ۱۴۰۲ گفت:
*آسفالت چلوانسرا – داماش
*آسفالت سیبن – پشتکلا
*طرح هادی روستاهای چهارمحل، لیاول سفلی علیا، جلالده ، چهارمحل،پشتکلا ؛ اب دوسالده ، اب بره سر، ایستگاه هواشناسی بره سر ، اداره گاز بره سر
*استقرار مجتمع ادارات بخش خورگام تا ضمن کاهش مراجعات اهالی به مرکز شهرستان پیگیر حضور همیشگی نماینده ادارات در بخش باشیم و طرحی در این زمینه در دست تهیه است که بزودی خدمت مسئولین محترم شهرستان و استان ارائه خواهد شد.
*پیگیری در جهت راه اندازی موزه مردم شناسی بخش
* اجرای برنامه های فرهنگی با مشارکت بخشی و تجمیع در مراکز بخش و دهستان در آینده نزدیک
*جشن بزرگ انقلاب
*برگزاری مراسم ویژه نوروزی
*احیای ورزش پیاده روی خانوادگی در اردیبهشت ماه که چند سالی بخاطر شیوع کرونا برگزار نشده است
*اجرای مسابقات فوتبال جام شهدای خورگام در تابستان ۱۴۰۲
*برگزاری جشن برداشت فندوق در روستاهای ناش و نوده
* راه اندازی کتابخانه در بخش خورگام
* گاز رسانی روستاهای سیاه دشت بن و چیچال در تابستان ۱۴۰۲
* تجلیل از خانواده های محترم و بزرگواری که اهدای عضو داشته اند
و …
از جمله برنامه های سال آتی این بخش می باشند که تمامی مقدمات آن فراهم بوده و قطعا برای رسیدن به تعالی از سایر طرح های عمرانی نیز استقبال خواهیم کرد.
طرح های گردشگری قدمگاه خورشید

بخشدار خورگام با عنوان اینکه به منظور معرفی قدمت قدمگاه خورشید به گردشگران، برنامه های خوبی را در دستور اجرا داریم، تصریح کرد: طرح های گردشگری ویستان بره سر، صخره نوردی چنگش،سایت پاراگرایدری بخش،حمام قدیمی سیبن،امامزاده شاه شهیدان و غار اسپهبدان،کوه عروس و داماد نوده و نقاط دیگری که باید با دعوت از کارشناسان ، سرمایه گذاران و با بهره گیری از بخش خصوصی و مشارکت اهالی تعیین تکلیف و ضمن ایجاد زیرساخت مناسب راه ، برق و ….در راستای درآمد زایی برای مردم و مهاجرت معکوس اقدام شود.

دوری از مرکز شهرستان و گستردگی وسعت جغرافیایی

گرچه بدلیل محرومیت بجا مانده از گذشته ها بدلیل دوری و وسعت منطقه، پیشرفت صد درصدی زمان بر خواهد بود اما امیدواریم در برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلندمدت امید را بین مردم ولایی و سختکوش و صبور خورگام عزیز شعله ور نگاه داریم و با کمک نخبگان، جوانان و دست اندرکاران خورگامی در سراسر کشور در کنار تجربه بزرگان؛ بخش را به درجه ای که مردم استحقاق اش را دارند برسانیم.

محدودیت های بخش خورگام

باقری با ابراز اینکه کمبودهایی در بخش خورگام مانند اجرای ناقص طرح هادی و بعضا مشکلات عدم اجرای طرح هادی در روستاهایی مانند شیرکده ، حشمت آباد، شاه شهیدان و …. موجب نارضایتی مردم است که قول مساعد جهت بررسی این مهم را به ما داده اند، خاطر نشان کرد: عدم ساماندهی وضعیت مسیر برخی از راه های روستایی، حریم راه و کمبود آب شرب ( اکثر روستا با بحران بی آبی رو برو هستند، اما ما بیشتر در مدیریت آب دچار مشکل هستیم) از دیگر مشکلات بخش خورگام است.

سخن پایانی

باقری در خاتمه این نشست با تشکراز فرماندار انقلابی و جهادی شهرستان رودبار، نماینده محترم شهرستان رودبار، دادستان انقلابی شهرستان رودبار، همکاران در شورای بخش اسلامی و بخشداری خورگام، از خیرین ، معتمدین، بزرگان بخش خورگام و همچنین ریاست های اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ، پایگاه بسیج و سپاه ، نیروی انتظامی، برق، میراث فرهنگی، آبفا، جهاد، صندوق کارآفرینی امید، گاز، کمیته امداد، محیط زیست، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، بهزیستی، آموزش و پرورش و سایر نهاد های دولتی و اجرایی که همواره در کنار مردم بوده اند، قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *