فرماندار رشت: ذخیره سد سفیدرود بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است

فرماندار رشت با اشاره به کاهش بیش از ۳۰ درصدی ذخیره آبی پشت سد سفیدرود و وابستگی بالای اراضی شالیزاری رشت به این منبع آبی، گفت: کشاورزان با عمل براساس جدول تقویم زراعی، مسئولین را در مدیریت بهتر منابع آب یاری کنند.

حمیدرضا امام پناهی امروز در جلسه شورای جامع عمرانی شهرستان رشت، تلاش و همکاری جمعی را مناسب ترین و کارآمد ترین راه برون رفت از معضل کم آبی در فصل زراعی دانسته و اظهار کرد: با توجه به رتبه بالای کشاورزی در اقتصاد و اشتغال شهرستان، نیازمند هم افزایی توانمندی و تدابیر ارگان های دولتی، بخش خصوصی و کشاورزان برای کسب آمادگی ورود به سال زراعی جدید، استفاده صحیح از منابع آبی موجود و مواجهه مطمئن با بحران کم آبی هستیم.

وی با تاکید بر شرایط نامطمئن ذخایر آب کشاورزی به خصوص دریاچه سد سفیدرود و اشاره به وابستگی اراضی مزروعی شهرستان رشت به استفاده از آب سد، گفت: همراه بودن کشاورزان در مدیریت منابع آبی موجود از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ضروری است تا با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ذخیره و بیش از ۵۰ درصدی ورودی آب به سد سفیدرود، نسبت به ماه مشابه سال قبل؛ شالیکاران با عمل براساس جدول تقویم زراعی، یاری‌رسان مسئولین در مدیریت منابع آبی باشند.

فرماندار شهرستان رشت با تصریح بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی، خاطرنشان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق و همچنین انتقال آب از طریق لوله های پلی اتیلن از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت به اجرا گذاشته خواهد شد.

امام پناهی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در کاستن از دغدغه کشاورزان از جمله با کاهش قیمت کودهای شیمیایی، افزود: ضروری است تا خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع تر نسبت به بیمه اراضی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: تاکنون در حدود ۱۷ درصد از اراضی شهرستان شاهد شخم زمستانی بوده ایم که می تواند نقش موثری در مدیریت بهتر منابع آبی داشته باشد.

فرماندار رشت مدیریت منابع آبی ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری رشت در سال های مواجه با بحران کم آبی را نیازمند تلاش ویژه دانسته و بر اهمیت برگزاری جلسات هماهنگی و توجیهی در سطح بخشداری ها و با مشارکت دستگاه ها، دهیاران، شوراهای اسلامی و کشاورزان تاکید نمود.

امام پناهی با ذکر این نکته که در بین شالیزارهای شهرستان، بیشترین خطر کم آبی متوجه اراضی پایین دست به خصوص حوزه بخشداری های لشت نشاء و خشکبیجار می‌باشد، گفت: علیرغم اتفاق مبارک بهره برداری از سد لاستیکی فخرآباد که به همت دولت سیزدهم صورت پذیرفته و حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد؛ ضروری است تا با وجود باقی بودن خطر سوخت شالیزارها، همچنان با حساسیت نسبت به مدیریت آب های زراعی در اراضی پایین دست اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *