مدیرکل مدیریت بحران گیلان عنوان کرد مبارزه با ملخ مراکشی در ۴۱۶ هکتار از عرصه های آلوده شهرستان رودبار

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از آغاز عملیات پایش، ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار از فصل زمستان سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۹۵۰ هکتار از عرصه های این شهرستان را پایش و مناطق کانونی زاد و ولد ملخ ها را شناسایی کردیم.

امیر مرادی  با بیان اینکه از حدود سه دهه گذشته شهرستان رودبار با آفت ملخ مراکشی مواجه بوده است، اظهار کرد: ملخ مراکشی به یکی از آفت های بومی منطقه تبدیل شده و هر ساله شاهد بروز و ظهور آن هستیم.

وی افزایش دما و کاهش نزولات جوی را موجب خروج پیش از موعد ملخ ها از کپسول دانست و افزود: در گذشته شاهد گسترش این ملخ ها از اردیبهشت ماه بودیم، اما طی چند سال اخیر در فروردین ماه نیز با آن مواجه هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با بیان اینکه سال گذشته عملیات مبارزه و سم پاشی را در ۴۰ هزار هکتار از عرصه های آلوده اجرایی کردیم، گفت: خوشبختانه با اقدامات به موقع اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودبار به عنوان متولی مبارزه با آفات، از ورود ملخ ها به مزارع زیتون جلوگیری شد و خسارت نداشتیم.

مرادی ملخ های مراکشی را بلای جان همه محصولات کشاورزی دانست و اضافه کرد: هر چیز سبزی که سر راه ملخ ها باشد نابود می شود و خطری برای درختان زیتون هستند، زیرا با خوردن برگ و پوسته، درخت را نابود می کنند.

وی از آغاز عملیات پایش، ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار از فصل زمستان سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: ۲۹۵۰ هکتار از عرصه های این شهرستان را پایش و مناطق کانونی زاد و ولد ملخ ها را شناسایی کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان تا امروز سطح کل آلودگی شناسایی شده را ۴۱۶ هکتار و سطح کل مبارزه را ۳۷۶ هکتار دانست و افزود: روزانه عملیات مبارزه را در ۱۱۸ هکتار از عرصه های مورد نظر اجرایی می کنیم و طبق پیش بینی ها، سطح مبارزه و سم پاشی که تا پایان مرداد ماه ادامه دارد، به بیش از ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

مرادی از مصرف ۱۸۸ لیتر سم دلتا مترین خبر داد و عنوان کرد: سم پاشی خطری برای محیط زیست و بخش کشاورزی ندارد.

وی اضافه کرد: عملیات مبارزه به کمک سه اکیپ خودویی کانون یاب، یک اکیپ مبارزه و کانون یاب خودرویی مجهز به سمپاش زنبه ای و شلینگ، دو اکیپ مبارزه خودرویی مجهز به سمپاش «ulv» و یک اکیپ مبارزه سمپاش پشت تراکتوری توربولاینر انجام می شود و تعدادی از باغداران نیز مجهز به سمپاش هستند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *