اولین سوال نمایندگان مجلس از کدام وزیر است؟

عدم پرداخت سود مجامع با سامانه سجام و دغدغه مردم و سهامدارن نسبت به موضوع بورس موجب شد تا اولین سوال از وزیر اقتصاد مطرح شود.

اولین سوال مجلس یازدهم از وزیر اقتصاد تلاشی است برای محدود کردن شرکت‌های بورسی به رعایت الزام‌های قانونی. محسن دهنوی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود خبر داد که به دنبال سوال از وزیر اقتصاد درباره چرایی عدم واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام است. مسئله‌ای که در چند وقت اخیر نگرانی‌هایی را برای برخی سهامداران ایجاد کرده بود.

این روز‌ها بازار بورس ایران طرفداران زیادی دارد. هجوم زیاد سرمایه‌گذاران و روانه شدن بخش زیادی از نقدینگی به سمت این بازار موجب شده تا بسیاری از عواقب احتمالی شکست مالی آن هم نگران باشند. چرا که ممکن است بخش زیادی از جامعه را درگیر کند و گروه‌های زیادی را متضرر کند. از این رو اگرچه همه از اقبال این روز‌های بورس ایران حمایت می‌کنند و مدام صحبت از حضور در این بازار است، اما تلاش‌هایی هم برای کنترل و حفاظت از این بازار شکل گرفته تا تنش‌های اقتصادی آن را تا پائین‌ترین حد ممکن کم کند. از این رو هم تلاش شده تا به سرمایه‌گذاران، به ویژه سرمایه‌گذاران تازه‌کار این بخش آگاهی داده شود که به چه سطح توقعی باید وارد بورس شوند و هم اینکه تلاش می‌شود تا جایی که ممکن است جلوی عبور از خطوط قرمز قانونی در بورس گرفته شود. با این حال هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که احتیاج به رسیدگی دارد.

چالش واریز سود مجامع از سامانه سجام

همین چند روز پیش بود که حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اعلام کرد که تاکنون کم‌تر از ۱۰ ناشر و شرکت بورسی سود سهام خود را از طریق سجام واریز کرده‌اند. این موضوعی است که این روز‌ها برای بسیاری از اهالی بورس دغدغه ایجاد کرده است. یکی از دلایل تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سجام واریز سود مجامع به حساب سهامداران مشمول بوده است. اما به نظر می‌رسد هر شرکت بورسی روش خاص خودش را برای واریز سود سهام اتخاذ کرده و چندان به این موضوع که سود سهام باید از طریق سجام واریز شود توجهی ندارد. این مسئله موجب شده تا در برخی از موارد سود سهامی که ارزش کمی از نظر سهامدار دارد تسویه نشود و به این ترتیب سود مجامعی که باید به جیب سهامدار می‌رفت به جیب شرکت‌ها رفته که قطعا میزانش با مبلغ کمی که قرار بود به یک سهامدار برسد قابل قیاس نیست.

همچنین الزام مقرراتی برای واریز سود مجامع توسط سامانه سجام وجود دارد، اما این الزام چندان قوی نیست بنابراین لازم است که در مجمع عمومی شرکت‌ها هم، وقتی سود برای سهام تصویب می‌شود به اطلاع سهامداران برسد و اعلام شود که این سود سهام از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و از طریق شماره شبای سهامداران که در سامانه سجام ثبت شده است، به حساب سهامداران و ذی‌نفعان واریز می‌شود. حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره همراهی شرکت سپرده گذاری مرکزی برای پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام، می‌گوید: ما هم موافق این مساله هستیم و حاضریم این بیانیه را امضا کنیم، باید شرکت‌های بورسی یا اصطلاحا ناشران بورسی سود سهام مجامع خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده و تسویه وجوه بدهند، در آن صورت ما ظرف یک روز این سود را بدون کم و کاست به حساب سهامداران واریز می‌کنیم.

اولین سوال از وزیر اقتصاد در مجلس یازدهم

به نظر می‌رسد به راه افتادن کارزار‌های مردمی برای استیفای این حق موجب شده تا صدای مردم به گوش مسئولین هم برسد. از جمله اینکه محسن دهنوی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تازگی در حساب توئیتری خودش اعلام کرده که از اولین اقداماتش در مجلس شورای اسلامی پیگیری این «حق مردم» از وزیر اقتصاد است. آقای دهنوی در حساب توئیتری‌اش می‌نویسد: «باید پای حق مردم ایستاد. دلیلی ندارد که برخی شرکت‌های بورسی، با بهانه‌ی نبود زیرساخت، مبالغ پایین سود سهامداران را پرداخت نکنند و با آن، ثروت‌های هنگفتی برای خود جمع کنند. چرا از سجام برای حل این مشکل استفاده نمی‌شود؟ اولین سوال از وزیر اقتصاد را در این موضوع مطرح خواهم کرد.»

در متن سوال محسن دهنوی که امروز هیات رئیسه مجلس وصول آن را اعلام کرده آمده است:

«سالهاست که مبالغ خرد زیادی از سود نقدی شرکت‌های بورسی به دلیل زمانبر بودن فرآیند دریافت از طریق بانک‌ها اخذ نشده و در قالب حساب‌های پرداختنی بلندمدت به جیب شرکت‌ها می‌رود. سامانه سجام در راستای اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی توسط شرکت سمات راه اندازی شده است. اما متاسفانه با وجود سجامی شدن بخش اعظمی از سهامداران کماکان سود نقدی به روش سنتی از طریق مراجعه به بانک‌ها پرداخت می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت سمات فقط ۱۰ شرکت سود‌های نقدی خویش را از طریق سجام پرداخت می‌کنند. زمانبر بودن فرآیند دریافت و همچنین ناآگاهی برخی سهامداران خرد باعث عدم مراجعه به بانک‌ها برای دریافت این مبالغ خرد می‌شود. از آنجا که سود نقدی پرداختنی شرکت‌ها و اوراق در مجموع به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد، حتی ضایع شدن بخش کوچکی ازین مبلغ نیز می‌تواند باعث زیان سهامداران خرد و مردم شود.

طبعا شرکت‌ها از عدم مراجعه برای دریافت سود و همچنین بانک‌ها از طریق ماندگاری مبالغ در حساب‌ها منتفع می‌شوند. تصویب و اجرای قوانین الزام آور می‌تواند شرکت‌ها را ملزم به پرداخت سود‌های نقدی از طریق شرکت سپرده گذاری و مدیریت وجوه کند.»

پیش از این بیش از ۳۰۰۰ امضا در برخی کارزار‌های مجازی برای مجبور کردن شرکت‌های بورسی به واریز سود از طریق سجام جمع‌آوری شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *