بازار در قُرق مانتوهای نامتعارف/مُدپوشان هم معذب هستند!

بانوانِ ایرانی در خرید مانتوهای مناسب با کمبود پوشاک مورد نظر و گرانی مواجه هستند.

کافی است سری به بازار مانتو در میدان هفت تیر بزنید. کاملا دستتان می‌آید که بانوان برای خرید یک مانتوی مناسب از نظر قیمت و کیفیت، چقدر با سختی مواجه هستند.مانتوهای نامتعارف  بدون اِلمان‌های لازم یک پوشش اسلامی و با قیمت مناسب، از دشواری‌های خرید مانتو است. برای درک بهتر شرایط خرید مانتو به بازار مانتو در میدان هفت تیر سری زدیم و شرایط را از زبان مردم جویا شدیم.

فروش مانتوهای نامتعارف

یکی از بانوان حاضر در میدان هفت تیر که مشغول خرید مانتو بود، در پاسخ به این سوال که آیا به راحتی مانتو مورد علاقه اش را پیدا می‌کند؟گفت: مشکی، تترون یا پوپلین در بازار هست، اما به سختی پیدا می‌شود. مانتو‌های ساده با قیمتی مناسب خیلی کم پیدا می‌شود و باید زمان فراوانی را برای خرید گذاشت. امروز که به بازار آمدم هنوز مانتوی مدنظرم که پارچه با کیفیتی داشته باشد، پیدا نکرده ام. مانتو‌ها اکثرا رنگی، کوتاه و جلوباز است. عرضه این پوشاک مُد کشور را در  مسیری نامناسب قرار داده است.

انتقاد از فروش مانتوهای شیشه‌ای و جلوباز

یکی دیگر از مشتریان گفت:واقعا مانتوی مناسب خیلی سخت پیدا می‌شود. بعضی وقت‌ها مجبور می‌شویم به خیاط پارچه بدهیم که برایمان مانتو بدوزند.  به بازار آمدیم، اما مانتو مورد نظرمان را پیدا نکردیم. اکثر مانتو‌ها شیشه‌ای و جلو باز هستند. بسیاری از مانتو‌ها ضخیم نیستند و باید زیر آن لباس پوشید. پوشش چند لایه ای هم در فصل گرما مشکل ساز است.

اوج گفتگو‌های ما با یکی از بانوان جوان حاضر در میدان هفت تیر بود؛ خانمی که به اصطلاح پوشش امروزی هم داشت اما از وضعیت مانتو‌ها گلایه کرد و گفت: وضعیت مانتو‌ها واقعا افتضاح است. مانتو‌ها یا شبیه پرده هستند؛ شیشه‌ای و یا طراحی‌های عجیب و غریب دارند. طراحی ها به گونه‌ ایست که پارچه‌ها تکه تکه و پاره پاره هستند. مانتو‌های مناسب خیلی کم دیده می‌شود؛ آن‌هایی هم که به نسبت بقیه با المان‌های فرهنگ ما همخوانی دارند، طراحیشان چنگی به دل نمی‌زد. به نظرم مانتو‌ها باید کمی جمع و جورتر و متناسب با فرهنگ ایرانی باشد. نباید انقدر شل و ول باشد و با عرف جامعه مغایرت داشته باشد. امسال مانتو‌ها بدتر از سال‌های قبل شده است. هنوز نتوانستم مانتو مورد علاقه ام را پیدا کنم و الان هم می‌خواهم به محله دیگری برای خرید بروم.

خانم‌هایی که از پوشیدن مانتوی جلوباز معذب می‌شوند

یکی دیگر از بانوان که میان سال هم بودند مانتویی جلو باز خریدند. وقتی خواستیم با ایشان گفت‌و‌گوی تصویری داشته باشیم مجبور شدند برای تکمیل پوشش خود شال را مقابل مانتو قرار دهند. وقتی از او پرسیدیم چرا برای راحتی بیشتر مانتو دکمه دار نمی‌پوشند،پاسخ داد:من معمولا سبک و اسپرت می‌پوشم. بعضی وقت‌ها برای خرید زمان زیادی می‌گذارم و بعضی وقت‌ها آنچه دوست دارم را زود پیدا می‌کنم.

در ادامه از او پرسیدیم که خیلی از خانم‌ها با دست جلوی مانتو‌های جلوبازشان را می‌گیرند. علت چیست؟ که او پاسخ داد:بعضی وقت‌ها مانتو باز می‌شود و خانم‌ها معذب می‌شوند. من هم با دست مانتو را نگه می دارم. این روزها خیلی از تولید کنندگان برای مانتو دکمه نمی‌گذارند. البته مانتو‌هایی که تولید می‌کنند زیبا هستند، ولی بعضی وقت‌ها و در موقعیت‌هایی معذب می‌شوم. در این مواقع مجبور می‌شوم لباس‌های بلند زیر مانتو بپوشم که کمتر اذیت شوم. البته افرادی هم هستند که  این مانتو‌ها را نمی‌پوشند؛ مثلا خواهرم فقط مانتو دکمه دار می‌پوشد اما من جلو باز دوست دارم و این موضوع سلیقه ای است.

نبود نظارت روی بازار پوشاک

گفت و گوهایمان را ادامه دادیم و با خانمی دیگر مشغول صحبت شدیم. این خانم نظر متفاوتی با مصاحبه شونده قبلی ما داشت  گفت: مانتو‌ها اکثرا جلو و اطرافش باز است و آستین کوتاه هستند. قیمت‌ها هم که سرسام آور شده و مانتو‌های پوشیده خیلی گران هستند. در این شرایط مجبور شدم مانتو‌ جلوباز بخرم و خودم روی آن‌ها دکمه بزنم. به نظرم هیچ نظارتی روی بازار پوشاک وجود ندارد. حتی شلوار مناسب و بلند هم به سختی پیدا می‌شود. اکثر شلوار‌ها متناسب با مانتو‌ها کوتاه شده اند.»

از این قبیل نظرات در میان مردم فراوان دیدیم. افرادی که دوست دارند مانتو‌های مناسب بخرند، با سختی فراوان مواجه می‌شوند و مجبور هستند برای خرید مانتو پوشیده بیش از خرید مانتو جلوباز هزینه کنند. بسیاری که با مشکلات مالی مواجه هستند مجبور می‌شوند مانتو‌های جلو باز بخرند و با دوخت دکمه کمی تولید نامطلوب را به سلیقه مورد نظر خودشان نزدیک کنند. البته گرانی چادر را هم به موارد بالا اضافه کنید. این روز‌ها در بازار مانتو کمتر کسی به فکر فرهنگ ایرانی و پوشش اسلامی بانوان است.

مشتری‌ها باید به زحمت پوشاک مورد علاقه خود را پیدا کنند و زمان خارج از معمول برای خریدشان بگذارند. مشخص نیست این وضعیت بازار مانتو تا کی ادامه خواهد داشت. طبق گفته مردم، سال به سال عرضه مانتو‌ها از فرهنگ اسلامی-ایرانی فاصله می‌گیرد و روی مد کشور تاثیر منفی می‌گذارد. مشخص نیست تا چه زمانی مسئولان مربوطه در مقابل این اتفاقات سکوت می‌کنند و عکس العمل تاثیرگذاری نشان نمی‌دهند. فشار این اتفاقات تماما روی مردم است و کسی هم پاسخ گو نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *