با فاصله گذاری پویا به عقب بر‌میگردیم!

گام سوم مقابله با کرونا با عنوان «پویا» در حالی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد دولت همان طرح‌های اولیه خود را اجرایی کرده است.

حدود چهار ماه از مقابله دولت با ویروس کرونا می‌گذرد؛ در این مدت دولت سه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، فاصله گذاری هوشمند و الزام استفاده از ماسک را دنبال می‌کند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم کرونا را جدی بگیرند، اکنون در حال بازگشت به شرایط فوتی‌های قبل هستیم!

طرح فاصله گذاری اجتماعی؛ اولین گام دولت برای مقابله با کرونا

ششم فروردین امسال بود که سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به همراهی تیم کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره طرح فاصله گذاری اجتماعی  اعلام کرد که  قرار است جنبه‌هایی اجرایی لازم در نظر گرفته و این طرح در اسرع وقت شروع شود.

 

بنابر اظهارات مسئولان وزارت بهداشت طرح فاصله گذاری اجتماعی که در پیش‌بینی‌های اولیه مقرر شد به مدت دو هفته اجرایی شود و پس از هفته اول مشکلات آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه اظهارات مسئولان، در این شرایط اگر روند بیماری افزایش یابد، نحوه اجرای این طرح هم تشدید خواهد شد و اگر کاهش یابد، تدابیر با روند دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد.کاهش تردد بین شهری از جمله کارکردهای  طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به شمار می رود.

با توجه به اظهارات وزیر بهداشت به علت طرح فاصله گذاری اجتماعی تردد بین شهری به شدت کاهش داده شد و با غربالگری از مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهایشان را داشتند، همراه بود. طرحی که محدودسازی مکان‌های پر تردد مانند مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه، برگزاری بازی‌ها بدون تماشاچی، تعطیلی تئاترها، تعطیلی نماز جمعه‌ها و اماکن مذهبی را به همراه داشت. محدودیت سفر، اولین گام اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بود، البته این طرح شامل تشدید محدودیت‌های بیشتری در تردد‌ها و سفر‌ها هم بود.

فاصله گذاری هوشمندی که موجب خشنودی رئیس جمهور شد!

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در شانزدهم فروردین امسال در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که  طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت؛ او تاکید کرد که مرحله اول و دوم فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کرده‌ایم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم، اکنون در مرحله سوم آن یعنی اجرای فاصله گذاری هوشمند، مقرر شد تا مختصات این طرح مشخص و مدون شود.

از سوی دیگر نوزدهم فروردین امسال بود که رئیس سازمان اداری و استخدامی طی صدور بخشنامه‌ای، نحوه اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد؛ همچنین از روز شنبه ۲۳ فروردین طرح فاصله گذاری هوشمند در استان‌ها و بر اساس نظر وزارت بهداشت و درمان  اجرا شد.

 

اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا در کشور در راستای اعمال محدودیت‌های پلکانی و رفع این محدودیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارتی در دستور کار قرار گرفت تا با مدنظر قرار دادن اولویت سلامت و حفظ جان مردم، فعالیت‌های اقتصادی کم‌ریسک آغاز شود و خدمت‌رسانی در جهت رفع نیاز‌های مردم در دستور کار طرح فاصله گذاری هوشمند قرار گیرد.

رئیس جمهور  در ۲۵ فروردین  امسال خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد که اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و از سرگیری فعالیت کسب و کار‌ها به منزله نادیده گرفتن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نیست، او همچنین بر اجرای دقیق طرح فاصله گذاری هوشمند در کشور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی کسبه و اصناف تاکید کرد و گفت که دولت به صورت متوازن با اولویت قرار دادن سلامت مردم به فکر وضعیت اقتصادی و معیشت آنان هم است و از سرگیری فعالیت کسب و کار‌های ضروری نباید منجر به آسیب به سلامت مردم شود.

فاصله گذاری پویا؛ امید این روزهای دولت برای مقابله با کرونا

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی مقابله با  کرونا  با اشاره به گام جدید دولت در مقابله با ویروس کرونا می‌گوید که  گام سوم با عنوان فاصله گذاری پویا مدل تصمیم‌گیری مبتنی بر نقطه‌ای است. به این معنا که متناسب با روند شدت بیماری کرونا در استان‌ها یا شهرستان‌ها، ستاد‌های ملی مقابله با کرونا استانی راهکار‌های کاهش و مدیریت شیوع این بیماری را بررسی و پیشنهادات را به ستاد ملی ارائه کنند تا پس از تایید، اجرایی شوند. به نوعی تفویض اختیار تصمیم گیری‌ها به ستاد‌های استانی منتهی با قید زمان و تعیین مصادیق پیشنهادات این امر کمک می‌کند تا مدیریت بیماری متناسب با روند گسترش و شیوع آن منطبق با واقعیات انجام اعمال شود.

 

قاسمی راز موفقیت دولت در مقابله با کرونا، توفیقات انسجام و همبستگی میان ملت و دولت می‌داند و معتقد است که  در رأس این انسجام حمایت‌های مقام معظم رهبری بوده که هم به عنوان عمل کننده به تصمیمات تخصصی وزارت بهداشت بی نظیر اقدام کردند.

حالا بعد از گذارندن گام اول و دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی، دولت در گام سوم خود الزام استفاده از ماسک را در پیش گرفته است. همچنین  رئیس جمهور در ششم تیر ماه امسال، در نشست روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از تلاش‌های کادر درمانی و بهداشتی کشور، می‌گوید که در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم که استفاده از ماسک را ناگزیر کرده و باید در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آنها الزامی است، تدابیر لازم برای تهیه سهل و ارزان ماسک نیز اندیشیده شود.

روز گذشته هشتم تیرماه رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که  استفاده از ماسک در محل‌هایی که تجمع وجود دارد، الزامی است، ما باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا از پانزدهم تیرماه استفاده از ماسک الزامی شود و این مدت تا آخر تیرماه خواهد بود. حال پرسشی که از دولت مطرح می شود این است که آیا  اجرای گام سوم با عنوان فاصله گذاری پویا  و  الزام استفاده از ماسک  بازگشت به عقب محسوب نمی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *