چراغ سبز جدایی به ستاره‌های آبی!

فرهیختگان: فروردین‌ماه امسال بود که احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال از مذاکرات برای تمدید قرارداد ۸ بازیکن این تیم خبر داد و اعلام کرد قرار است پس از پرداخت مبلغی به بازیکنان، کار تمدید قرارداد آنها آغاز شود. روزبه چشمی، فرشید اسماعیلی، محمد دانشگر، فرشید باقری، علی کریمی، داریوش شجاعیان، مرتضی تبریزی و محسن کریمی هشت بازیکنی هستند که در پایان فصل، قراردادشان به پایان می‌رسد و این در حالی است که طبق سیاست‌های باشگاه استقلال با این افراد نیز طبق اولویت‌های فنی مذاکره صورت گرفته، بدان معنا که در ابتدا ۶ بازیکن در اولویت اصلی برای تمدید قرارداد قرار دارند و درباره دو بازیکن دیگر باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

همه اینها در حالی است که هفته گذشته سعادتمند در ادامه گزارش‌های ماهیانه خود اعلام کرد از هفته گذشته مذاکرات اولیه برای تمدید قرارداد بازیکنان استقلال  آغاز شده و قطعا بعد از پایان یافتن دو هفته قرنطینه کرونایی، مجددا مذاکرات ازسر گرفته خواهد شد، با این حال و طبق آخرین اخبار و تحولاتی که از راهروهای باشگاه استقلال به گوش می‌رسد، حداقل تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری از مذاکره با بازیکنانی که در پایان فصل قراردادشان به پایان می‌رسد نشده و فعلا باشگاه برخی امور دیگر را با محوریت اقدامات اقتصادی و زیرساختی در اولویت قرار داده است اما چه‌بسا در زمینه تمدید قراردادها خیلی زود دیرشده و کابوس قدیمی هواداران این تیم تکرار شود.

سناریوی تکراری و احتمال پریدن ستاره‌ها از قفس

سیدمجید حسینی، امید ابراهیمی، جباروف، تیام، نورافکن، کاوه رضایی، اللهیار صیادمنش، علی قربانی و… تمامی ستاره‌هایی بودند که در برهه‌های زمانی مختلف و به دلایل متعدد درحالی که پیش از آن عملکرد درخشانی را با پیراهن آبی به ثبت رسانده بودند از این تیم جدا شدند تا در بزنگاهی که آبی‌ها می‌توانستند به‌واسطه این ستاره‌ها به جام‌ها و موفقیت‌هایی در این سال‌ها دست پیدا کنند، این امر هرگز محقق نشود.

برخی از این بازیکنانی که نام بردیم با پایان قراردادهای خود از جمع آبی‌پوشان جدا شدند و بعضی دیگر به‌منظور درآمدزایی از طریق دادن رضایتنامه آنها به باشگاه‌های خارجی که خواستارشان بودند پیراهن آبی را از تن درآوردند اما هرچه که اتفاق افتاد درنهایت این استقلال بود که متضرر شد چون نتوانست با حفظ نفرات و به تبع آن انسجام تیمی فصل قبل با آغاز فصل بعد، به موفقیت دست پیدا کند. جالب اینکه در همه این فصول گذشته به‌خاطر از دست رفتن همین انسجام و از هم پاشیده شدن ترکیب فصل گذشته، استقلالی‌ها کار را متزلزل آغاز کردند و در ادامه وقتی که کار از کار گذشته و دیگر خبری از جام قهرمانی نبود تازه قدرت‌نمایی را آغاز کرده و هربار عنوان قهرمانی نیم‌فصل دوم را هم از آن خود کردند.

حال اینکه در این بین مدیران مقصر بودند یا نحوه بسته شدن قراردادها ایراد داشت بماند اما سناریوی تکراری هر فصل یعنی رفتن ستاره‌ها و بازیکنان تاثیرگذار فصل قبل برای فصل بیستم لیگ برتر هم برای استقلال در آستانه تحقق است و اگر طی روزهای آینده فکر عاجلی دراین‌باره صورت نگیرد چه‌بسا بازهم آبی‌ها برای فصل آینده مجبور شوند که با ترکیبی جدید کار را از نو آغاز کنند.

اوضاع خطرناک براساس قانون فیفا

چندی‌پیش در «فرهیختگان» خبر از نارضایتی بازیکنانی دادیم که در پایان فصل جاری قراردادشان با استقلال تمام شده و تهدید به جدایی کرده‌اند. طبق اطلاعاتی که آن زمان به دست‌مان رسیده بود این‌گونه مطرح کردیم که حتی یک مدافع که در ترکیب ثابت شاگردان مجیدی بازی می‌کند با یک تیم شهرستانی به توافق رسیده و همچنین از حضور یک ستاره ملی‌پوش در اروپا خبر دادیم اما شاید برخی تعجب کنند که چطور درحالی که این تعداد از بازیکنان هنوز پیراهن آبی را بر تن دارند به مذاکره با تیم‌های دیگر پرداخته و چه‌بسا حتی تیم فصل بعد خود را هم مشخص کرده‌اند.

در این زمینه قانون جدید فیفا درخصوص نقل‌وانتقالات بازیکنان این‌طور عنوان می‌کند که هر بازیکنی که ۶ ماه به پایان قراردادش با باشگاهی که پیراهن آن را بر تن می‌کند باقی‌مانده باشد می‌تواند با تیم‌هایی که خواهانش هستند مذاکره کند و به توافق برسد و حتی قرارداد ببندد. این موضوع نشان می‌دهد فیفا حقوق زیادی را برای بازیکنان در فصل نقل‌وانتقالات قائل شده ضمن اینکه این قانون می‌تواند به باشگاه‌ها فشار لازم را بیاورد تا درصورتی که خواستار حفظ ستاره‌های خود هستند خیلی زودتر از آنکه آنها به فکر جدایی بیفتند زمینه‌های تمدید قرارداد را فراهم کنند.

به همین دلیل نگرانی‌ها برای هواداران استقلال بیشتر شده چون هنوز مذاکره برای تمدید قرارداد ستاره‌های این تیم آغاز نشده و چه‌بسا قانون جدید فیفا برای استقلال با این وضعیت دردسرساز شده و یک‌بار دیگر ستاره‌های آبی در شرف جدایی از تیم محبوب‌شان قرار بگیرند.

مشکل، کادرفنی است؟

در این بین تنها موردی که می‌تواند کادر مدیریتی باشگاه را برای انتخاب نفرات به‌منظور بسته شدن این تیم در فصل آتی مردد کند شاید عدم ثبات کادرفنی باشد. به این منظور که طی روزهای اخیر صحبت‌های زیادی درخصوص تغییر و تحول روی نیمکتاستقلال برای فصل بیستم شنیده می‌شود. عده‌ای از بازگشت استراماچونی و مذاکرات به این منظور خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز از حضور دوباره امیر قلعه‌نویی یا یک چهره جدید داخلی نام می‌برند اما هرچه هست از نگاه کارشناسان امر و تمام کسانی که از نگاه خود یا تکیه به منابع خبری‌شان از افراد جدید در کادرفنی استقلال برای فصل آینده خبر می‌دهند، فرهاد مجیدی و دستیارانش با این وضعیت فعلی استقلال و نتایجی که به دست می‌آید کمترین شانس را برای بقا دارند مگر اینکه در ادامه آبی‌ها به‌طور کامل متحول شده و قول سرمربی این تیم مبنی‌بر کسب سهمیه آسیا، قهرمانی جام‌حذفی و صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا همزمان محقق شود و مجیدی تداوم حضورش روی نیمکت را برای فصل آینده تضمین کند. به‌نظر می‌رسد این موضوع (قطعی نبودن ابقای مجیدی) مهم‌ترین مانعی است که باعث شده مذاکرات برای تمدید قرارداد با بازیکنان تمدیدی  استقلال آغاز نشود.

یک استثنا در جم ع تمدیدی‌ها

بین ۸ بازیکنه که از آنها در ابتدای این گزارش نام بردیم سه  بازیکن وضعیت ویژه‌ای دارند. داریوش شجاعیان و محسن کریمی که به‌خاطر عمل جراحی که انجام دادند با مصدومیت‌های بلندمدت مواجه شده و امروز به مرز آمادگی رسیده‌اند شاید در اولویت‌ دوم تمدید قرارداد قرار بگیرند و چه‌بسا اگر مذاکرات آغاز شود برخی دیگر از آن لیستی که در بالا ذکر کردیم زودتر به پای میز مذاکره فراخوانده شوند اما هرچه هست طبق ادعای مسئولان باشگاه به‌نظر می‌رسد مرتضی تبریزی مهاجم آبی‌ها که چندی‌پیش به‌خاطر پاره شدن رباط صلیبی‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت یک استثنا باشد و بعضا به‌خاطر مسائل معرفتی و نه فنی قرارداد این بازیکن اتوماتیک‌وار تمدید شود.

هرچند پیش از این و زمانی که شجاعیان نیز مصدوم شده بود طبق ادعای فتحی مدیرعامل وقت استقلال  ،هافبک آبی‌پوشان سرلیست تمدیدی‌های این تیم قرار گرفت ولی این وعده در آن زمان هیچ‌گاه محقق نشد با این حال شاید سعادتمند که با ورود به باشگاه بسیاری از معادلات و مسائل گذشته را تغییر و یک شیوه جدید مدیریت را در دستورکار قرار داده است قبل از هر بازیکنی قرارداد تبریزی را تمدید کند، هرچند درخصوص این بازیکن شنیده می‌شود سه تیم لیگ برتری از حالا علاقه‌مند به جذب وی هستند.

نارضایتی بازیکنان از پرداختی‌ها

یکی از بازیکنانی که در این لیست تمدید قرار دارد و علاقه‌ای به افشای نامش نداشت به «فرهیختگان» گفت: «درحالی که فصل نوزدهم رقابت‌ها باید خردادماه به پایان می‌رسید اما به‌خاطر شیوع کرونا این موضوع به تعویق افتاده و حالا دوماه هم از قرارداد بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده سپری شده است و با این حال فقط ۶۰ درصد از مبلغ قرارداد تمامی بازیکنان پرداخت شده و مشخص نیست تکلیف ۴۰ درصد باقی‌مانده با این وضعیت به کجا خواهد رسید. این درحالی است که باشگاه نیز هیچ صحبت و مذاکره‌ای برای تمدید قرارداد با بازیکنان را آغاز نکرده و با این وضعیت برخی از این تعداد را باید برای فصل آینده جداشده دانست.»

ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بعد از فصل جاری فوتبال ایران ازسر گرفته خواهد شد و درصورتی که تمدید قراردادی در کار نباشد به‌طور حتم با توجه به پایان فصل فوتبالی،استقلال با دست‌خالی در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حاضر خواهد شد مگر اینکه قوانین تغییر کرده و پایان رقابت‌های آسیایی به‌عنوان پایان فصل فوتبالی و آغاز فصل نقل‌وانتقالات مشخص شود.

ستاره‌های دیگر هم هستند!

اگرچه حدود هفت‌هشت بازیکن وضعیت نامشخصی با استقلال دارند اما تمام دلخوشی هواداران به عده دیگری از ستارگان باشگاه است که با این تیم همچنان قرارداد دارند؛ ازجمله ستاره‌های خارجی مثل دیاباته و میلیچ. در این خصوص هم اگرچه بحث‌هایی درباره حفظ شیخ دیاباته و هروویه میلیچ دو بازیکن خارجی استقلال مطرح شده است، اما این دو بازیکن یک فصل دیگر با استقلال قرارداد دارند و تنها زمانی می‌توانند جدا شوند که باشگاه به تعهدات مالی‌اش در قبال آنها عمل نکند.

البته عدم تعهد مالی فقط منوط به بازیکنان خارجی نیست و بازهم طبق قوانین جدید فیفا اگر باشگاه استقلال مثل هر باشگاه دیگری توانایی پرداخت به بازیکنان داخلی را هم در مدت زمانی مشخص نداشته باشد این‌دسته از بازیکنان نیز می‌توانند یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کرده و از جمع آبی‌ها جدا شوند. ضمن اینکه نباید ماجرای نورافکن را هم فراموش کرد چراکه برخی بازیکنان هنگام بستن قرارداد یا تمدید تبصره‌هایی در قراردادشان لحاظ کرده‌اند که درصورت دریافت پیشنهاد خارجی، با پرداخت مبلغی نه‌چندان قابل‌توجه بتوانند تیم را ترک کنند و شاید بازیکن دیگری هم به سرنوشت نورافکن دچار شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *