اصلاحات نسبت به اصولگرایان دست پرتری در انتخابات ۱۴۰۰ دارد

فعال اصلاح طلب گفت: معتقدم که جریان اصلاح طلب افراد توانمند بسیاری دارد که بخواهد وارد عرصه رقابت انتخابات آینده کند.

احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات  درباره راهبرد اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: واقعیت این است که هنوز هیچ راهبرد مشخصی برای انتخابات ۱۴۰۰ تعیین نشده و کمیته سیاسی شورای هماهنگی مامور شده که طی چند جلسه و با حضور صاحب نظران، این موضوع را بررسی کرده و در نهایت جمع بندی خود را به شورای هماهنگی اعلام کند. ولی هنوز به صورت عملیاتی برنامه مشخصی تدوین نشده و مشخص نشده که اصلاح طلبان از چه استراتژی استفاده خواهند کرد.

او ادامه داد: واقعیت این است که مدتی جلسات به سبب بیماری کووید ۱۹ تعطیل شد، اما بعد از عید مجددا از سر گرفته شد و اکنون دو هفته یکبار برگزار می‌شود که یکی از دستور جلسات هم درباره ادامه طرح پارلمان اصلاحات است.

شریف افزود: قبلا یک سری از مواد پارلمان اصلاحات تصویب شده بود و برای بررسی بقیه این طرح قرار شده که از جلسات آتی دوباره در دستور کار شورای هماهنگی قرار جبهه اصلاحات قرار بگیرد. برآورد کلی من این است که اعضا موافق بررسی ادامه طرح پارلمان اصلاحات هستند که اگر همه مواد آن به تصویب برسد، بعید نیست که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم بتوان از این ساختار بهره برداری کرد.

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پارلمان اصلاحات تقریبا ۲۴ ماده دارد که تا الان ۸ ماده آن تصویب شده است؛ برای مثال هیات موسس و اختیاراتی که مؤسسین دارند مشخص شده، اما ماده ۹ مخصوص ترکیب اعضای پارلمان اصلاحات است که در واقع نقطه نظرات متفاوتی درباره آن از سوی احزاب ارائه شد و قرار شده که مجددا این نظرات در کمیته سیاسی بررسی و جمع بندی شود و به صحن شورای هماهنگی بیاید که این موضوع با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس و سپردن کار به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مصادف شد و باعث ایجاد وقفه در روند بررسی طرح در شورای هماهنگی گردید.

طرح سرا صرفا برای انتخابات مجلس طراحی شده بود

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران خاطر نشان کرد: با این حساب اگر دوباره قرار به بررسی این طرح باشد، از ماده ۹ شروع خواهد شد که ترکیب اعضای پارلمان اصلاحات در آن مشخص خواهد شد و من فکر می‌کنم بیشترین زمان را هم همین ماده خواهد برد و بقیه مواد زمان زیادی را به خود اختصاص نخواهند داد. بنابراین می‌توان گفت چالش اصلی بر سر همین ماده ۹ است.

او همچنین درباره طرح سرا نیز گفت: طرح سرا صرفا برای انتخابات مجلس طراحی شده بود و با توجه به اینکه اکثر کاندیدا‌های اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند به صورت عملیاتی مورد بهره برداری قرار نگرفت و با توجه به تفاوت‌های بسیاری که انتخابات ریاست جمهوری با مجلس دارد، احتمالا به کار بردن طرح سرا خیلی عملیاتی نباشد، زیرا همانطور که گفتم مجموع شرایطی که پیش آمد باعث شد که این طرح از دستور خارج شود.

شریف افزود: علاوه بر این، طرح سرا صرفا در دستور کار شورای عالی سیاست گذاری بود که این شورا اخیرا جلسه‌ای تشکیل نداده و فعالیتی ندارد؛ در حالی که موضوع پارلمان اصلاحات در دستور کار شورای هماهنگی قرار داشت که مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همانطور که عرض کردم اگر کمیته سیاسی به این نتیجه برسد که ساختار مطلوب برای انتخابات ۱۴۰۰ ؛ پارلمان اصلاحات است امکان دارد بصورت فوق العاده در جلسات شورای هماهنگی مورد بررسی قرار بگیرد.

اصلاحات نسبت به جریان اصولگرا دست پرتری دارد

فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعدد نام مورد استفاده برای پارلمان اصلاحات اضافه کرد: در طرح مصوب اسم این تشکیلات «مجمع عالی اصلاح طلبان» و داخل پرانتز از لفظ پارلمان اصلاحات استفاده شده است. یعنی هم از عنوان مجمع عالی اصلاح طلبان و هم پارلمان اصلاحات استفاده خواهدشد. البته ممکن است در ویرایش نهایی یکی از این دو اسم انتخاب شود.

او درباره احتمال ورود سید محمد خاتمی به انتخابات گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی مطرح نیست و بسیار بعید است که او شخصا بخواهد وارد این عرصه شود و این فرضیه تاکنون توسط هیچ یک از احزاب و گروه‌های اصلاح طلب مطرح نشده است.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران خاطر نشان کرد: معتقدم که جریان اصلاح طلب افراد توانمند بسیاری دارد که بخواهد وارد عرصه رقابت کند و حالا باید منتظر ماند و دید که ساز وکار انتخاب کاندیدا‌ها چگونه طراحی می‌شود، اما در کل معتقدم که اصلاحات نسبت به جریان اصولگرا دست پرتری در این زمینه دارد.

هر جریان سیاسی باید نسبت به پرورش کادر اقدام کند

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اظهارات اخیر صادق زیباکلام در خصوص بازنشستگی نسل اول سیاسیون بیان کرد: بالاخره هر جریان سیاسی باید نسبت به پرورش کادر اقدام کند و این صرفا مربوط به جریان اصلاح طلب نیست، بلکه در جریان اصولگرایان هم این موضوع وجود دارد و در کل کشور، باید عرصه را به افراد جوان‌تر و توانمند‌تر واگذار کنیم که انرژی بیشتری دارند و افرادی که نسل اول انقلاب هستند می توانند به عنوان اتاق فکر و مشاور به این نسل کمک کنند.

او ادامه داد: این نشان گر نوعی زایش در جریانات سیاسی است که طبعا در جریان اصلاح طلب هم از این موضوع استقبال می‌شود و بدنه اصلاح طلبی هم روی خوشی به این موضوع نشان می‌دهد، اما اینکه یک تقابلی بین نسل جوان و پیشکسوت این جریان وجود داشته باشد صحیح نیست به طوری که رویکرغالب این است که نسل اول همیشه مورد احترام این جوانان قرار داشته و بایستی از تجربیاتشان در فعالیت‌ها و مدیریت‌های اجرایی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *