حق مسکن کارگران همچنان در بلاتکلیفی/خبری از تأیید حق مسکن در هیات دولت نیست؟

پرونده مزد ۹۹ با بلاتکلیفی حق مسکن کارگران همچنان باز است و افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران هنوز در هیات دولت تأیید نشده است.

 

۱۸ خرداد زمانی که حق مسکن کارگران در شورای عالی کار به تصویب نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت رسید و امیدجامعه کارگری به این بود که این افزایش در حقوق تیرماه آن‌ها اعمال شود. اما در حال حاضر از آن جایی که یکی از دغدغه‌های کارگران تصویب نشدن حق مسکن ۲۰۰ هزارتومانی درسال ۹۹ است و این امر تا کنون عملیاتی نشده است. حق مسکنی که می‌توانست در فیش حقوقی کارگران رقم ۳۰۰ هزارتومان را ثبت کند.
با وجود اینکه تیرماه رو به پایان است؛ پرونده مزد۹۹ با بلاتکلیفی حق مسکن کارگران همچنان باز است و مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران هنوز در هیأت دولت تأیید نشده است.

درحالی که پیش از این اعلام شده بود افزایش حق مسکن کارگران از تیرماه اعمال خواهد شد و جامعه کارگری با وسواس اخبار مربوط به افزایش حق مسکن را پیگیری می‌کنند، اما هنوز خبری از تصویب و اعمال این افزایش در فیش حقوقی تیر ماه کارگران نیست؛ البته وزارت کار پیشنهاد افزایش حق مسکن را به هیات دولت برده و وزیر کار خبر داده که مصوبه هفته آینده در دولت به تصویب می‌رسد و به زودی ابلاغ می‌شود.

این تأخیر در اعمال نشدن میزان حق مسکن کارگران اعتراض و شکایات نمایندگان کارگری را نیز در پی داشت تا جایی که آن هامعتقدند این تأخیر موجب شد کارگران برداشت‌هایی از جمله این که دولت کارگران را سرکار گذشته است، داشته باشند.

در این باره فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار اظهار کرد: رقم ۲۰۰ هزارتومان حق مسکن در شرایط فعلی برای کارگران حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه فعلاً خبری از تأیید حق مسکن در هیات دولت نیست، گفت: نمایندگان کارگران گلایه خود را مطرح کرده اند، اما طرف مقابل که دولت است در مقابل این موضوع سکوت کرده است.

توفیقی گفت: با وجود اینکه جلسه هیأت دولت هر هفته برگزار می‌شود، چرا افزایش حق مسکن کارگران برای دولت مهم نیست؟

مشخص نشدن وضعیت به تصویب نرسیدن حق مسکن کارگران آنقدر طولانی شده است که معاون روابط کار وزیرکار به عنوان دبیرشورای عالی کار هم خبری درباره زمان تصویب این مصوبه ندارد

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت کار درباره افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن گفت: مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن کارگران به تصویب دولت نرسیده، مصوبه شورای عالی کار در واقع ارائه پیشنهاد به دولت است.

او درباره اینکه چه زمانی مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، افزود: اطلاعی ندارم و خود هیأت دولت این موضوع را اعلام می‌کند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گذشت چهارماه از سال آیا مصوبه افزایش حق مسکن کارگران به ماه‌های قبل هم تسرّی پیدا می‌کند یا نه، بیان کرد: همه این‌ها بستگی به مصوبه هیأت دولت دارد که هنوز این مسئله تصویب نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *