خطر کم شنوایی در کمین یک میلیارد جوان در جهان

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تفریحات پر سر و صدا قدرت شنوایی بیش از یک میلیارد جوان ۱۲ تا ۳۵ ساله را تهدید می‌کند.

 سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ۴۶۶ میلیون نفر در جهان از کم شنوایی رنج می‌برند که ۳۴ میلیون نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

در گزارش این سازمان آمده است: تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در جهان دچار کم شنوایی خواهند شد. عوامل مختلفی در کم شنوایی افراد تاثیر گذار است که از آن جمله می‌توان به مسائل ژنتیکی، مسائل مربوط به تولد، ابتلا به بیماری‌های مختلف، عفونت مزمن گوش، استفاده از دارو‌های خاص، افزایش سن و در معرض صدا‌های بلند بودن، اشاره کرد.

این درحالی است که ۶۰ درصد کودکانی که به کم شنوایی مبتلا هستند به دلایل قابل پیشگیری به این عارضه دچار می‌شوند. همچنین یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جوان ۱۲ تا ۳۵ ساله در جهان در خطر کم شنوایی به دلیل داشتن تفریحات پر سر و صدا قرار دارند.

براساس برآورد‌های اولیه هزینه کم شنوایی در جهان سالانه معادل ۷۵۰ میلیارد دلار است. افرادی که دچار کم شنوایی می‌شوند مجبور به استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک و یا انجام عمل جراحی برای بهبودی سیستم شنوایی خود هستند. همچنین به دلیل آن که دولت باید برای این افراد سیستم آموزشی مجزا و بستر‌های اجتماعی لازم محیا کند، هزینه کم شنوایی در جامعه بالا می‌رود.

آمار‌های اولیه موید آن است که تنها ۱۷ درصد افراد کم شنوا از سمعک بهره می‌گیرند و ۸۳ درصد این افراد به دلایل مختلف از سمعک استفاده نمی‌کنند.

به دلایلی که پیش‌تر ذکر شد توجه به کم شنوایی در افراد و جامعه اهمیت بالایی دارد. انسان‌ها نمی‌توانند مسائل مربوط به ژنتیک را تغییر دهند، اما می‌توان با تغییر سبک زندگی و حفاظت از دستگاه شنوایی، به میزان زیادی از کم شنوایی جلوگیری کرد. در ادامه به چند راهکار ساده برای جلوگیری از کم شنوایی می‌پردازیم.

۱- اجتناب از صدا‌های بلند

محققان بر این باورند انسان‌ها باید به هر میزان که می‌توانند از صدا‌های بلند اجتناب کنند. صدا‌های استانداری که گوش یک انسان می‌تواند آن را تحمل کند با مقیاسی به نام دسی بِل سنجش می‌شود. صدا‌های بالای ۸۵ دسی بل می‌تواند برای شنوایی انسان مخاطره آمیز باشد، بخصوص اگر انسان برای مدت طولانی در معرض صدا‌های بالاتر از این میزان قرار گیرد.

برای آنکه به میزان قدرت صدا براساس دسی بل پی ببرید، زیر لب سخن گفتن ۳۰ دسی بل، گفت‌وگوی معمولی روزانه ۶۰ دسی بل، ترافیک سنگین ۷۰ تا ۸۵ دسی بل، صدای موتور سیکلت ۹۰ دسی بل، گوش دادن به موسیقی به وسیله هدفون با صدای بلند ۱۰۰ تا ۱۱۰ دسی بل و برخواستن هواپیما از باند ۱۲۰ دسی بل صدا تولید می‌کند.

دانشمندان از مردم می‌خواهند از قرار گرفتن در محیط پر صدا و شلوغ اجتناب کنند. شدت صدای محیط و نیز طول زمانی که فرد در مقابل صدای بلند قرار می‌گیرد در کم شنوایی افراد تاثیر دارد.
۲- با صدای کم به موسیقی گوش دهید

امروزه یکی از بزرگترین خطراتی که شنوایی افراد بخصوص افراد جوان را تهدید می‌کند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند است، بخصوص زمانی که افراد از هدفون برای این کار استفاده می‌کنند. راهکار‌های ساده‌ای برای محافظت از گوش در مقابل موسیقی بلند وجود دارد.

هم اینک در تلفن‌های همراه هوشمند قابلیتی تعبیه شده که در هنگام گوش دادن به موسیقی با هدفون، دستگاه نسبت به افزایش صدا از محدوده خطرناک هشدار می‌دهد. افراد در زمانی که به موسیقی گوش می‌دهند تنها باید صدای دستگاه خود را تا آستانه‌ای که به طور واضح بتوانند موسیقی را بشنوند زیاد کنند و نباید از این میزان فراتر روند.

برای تلفن‌هایی که این قابلیت هشدار را ندارند، افراد باید صدای دستگاه خود را از ۶۰ درصد فراتر نبرند. همچنین نباید بیشتر از یک ساعت به طور مداوم از هدفون برای شنیدن موسیقی استفاده کنند. گوش انسان نیاز دارد برای هر یک ساعت شنیدن موسیقی، ۵ دقیقه استراحت کند. کم کردن میزان بسیار کم صدای موسیقی نیز می‌تواند در بلند مدت تاثیرات خود را نشان دهد، از همین رو شنیدن موسیقی با صدای متعارف برای سلامت شنوایی افراد مفید است.

۳- از گوش‌های خود در مکان‌های پرصدا محافظت کنید

از حضور در مراسم‌های مختلف مانند عروسی تا حضور در اجتماعات شلوغ، می‌تواند بر شنوایی شما تاثیر گذار باشد. در این مکان‌ها باید از منابع تولید صدای بلند (مانند اسپیکرها) دوری کرد. همچنین باید برای هر ۱۵ دقیقه یک بار از محیط‌های پر سر و صدا خارج شد.

پس از آنکه در معرض صدا‌های بلند قرار گرفتید، برای ۱۸ ساعت به گوش خود استراحت دهید و طی این مدت به هیچ عنوان اقدام به گوش دادن به موسیقی بلند و یا هر صدای بلند دیگری نکنید.

همچنین اگر در محیط کاری پر سر و صدا کار می‌کنید از مواردی، چون صدا گیر و محافظ گوش استفاده کنید. مشخصاً بکوشید برای مدت طولانی در معرض صدا‌های بلند قرار نگیرید.

۴- سنجش شنوایی

اگر نگران دستگاه شنوایی خود هستید، در اسرع وقت اقدام به سنجش آن کنید. بسیاری از آسیب‌های وارد شده به دستگاه شنوایی در مراحل نخستین قابلیت بهبود و درمان دارد. به طور معمول پیشنهاد می‌شود افرادی که دارای مشاغل پر سر و صدا هستند و یا به طور دائمی در معرض صدا‌های بلند قرار دارند، سالانه یک بار به پزشک متخصص گوش مراجعه کنند.

در پایان باید خاطر نشان کرد شنوایی یکی از پنج حواس اصلی انسان را تشکیل می‌دهد و حفاظت از دستگاه شنوایی بسیار اهمیت دارد. ضعف در شنوایی انسان علاوه بر هزینه‌هایی که بر فرد تحمیل می‌کند، باعث افزایش هزینه‌های اجتماعی نیز می‌شود. داشتن سبک زندگی سالم و دوری از تفریحات پر سر و صدا یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین اقدامی است که هر انسان می‌تواند آن را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *