مخالفت پارلمان عراق با خروج الحشدالشعبی از صلاح‌الدین

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، مخالفت خود با خروج نیرو‌های ارتش و الحشد الشعبی از شهر‌های استان صلاح‌الدین را اعلام و تاکید کرد که این امر به وزارت کشور در نهایی کردن حضور این نیروها در تمام کشور وابسته است.

«محمد رضا» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، طی یک کنفرانس خبری با حضور شماری از اعضای این کمیسیون در استان صلاح‌الدین گفت: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اقدامات و تدابیر اتخاذی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، درباره حادثه ناحیه «الفرحاتیه» در شهرستان «بلد» را پیگیری می‌کند.

او اعلام کرد: به زودی خانواده‌های قربانیان برای شنیدن اظهارات آنان درباره این جنایت و تحقیق به وسیله افسران مسئول در محور عملیات صلاح الدین فراخوانده می‌شوند.

رئیس کمیسیون پارلمان عراق افزود: الکاظمی دستور اعزام یک هنگ از لشکر نُه پیاده‌نظام به الفرحاتیه را صادر کرد تا امنیت در این منطقه را حفظ و از ساکنان آن حمایت کنند. نمی‌توان یگان‌های ارتش و تیپ‌های الحشد الشعبی را از استان صلاح‌الدین بیرون کرد. تمامی این نیرو‌ها در آزادسازی مناطق مختلف صلاح‌الدین از دست داعش مشارکت داشتند.

او اضافه کرد: اخراج نیرو‌های ارتش و الحشدالشعبی و مبارزه با تروریسم از شهر‌ها و تسلیم پرونده امنیتی به پلیس فدرال و دولت محلی به توانایی وزارت کشور در تحویل پرونده امنیتی در تمامی استان‌ها و نه تنها صلاح‌الدین بستگی دارد.

فرماندهی پلیس استان صلاح الدین در شمال عراق روز شنبه از ربوده شدن ۱۲ غیر نظامی از اهالی منطقه «الفرحاتیه» واقع در شهرستان «بلد» در جنوب این استان، از سوی یک گروه مسلح ناشناس خبر داد که اجساد هشت نفر از این ربوده‌شدگان پیدا شد که همگی با شلیک گلوله جان خود را از دست داده بودند، اما سرنوشت چهار نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

 

الحشدالشعبی خاری در چشم گروه تروریستی داعش است

از سوی دیگر، «منصور البعیجی» نماینده مستقل پارلمان عراق، اعلام کرد که اتهامات دروغین مطرح شده علیه الحشدالشعبی برای تخریب وجهه این گروه در افکار عمومی جهان است و این نقشه‌ای برنامه ریزی شده از سوی طرف‌هایی است که از داخل و خارج حمایت می‌شوند.

او تاکید کرد: الحشدالشعبی مقدس و موسسه‌ای رسمی است که زیر نظر فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق فعالیت می‌کند و اجازه نمی‌دهیم به آن اتهام زنی شود.

نماینده عراقی با بیان اینکه الحشدالشعبی خون خود را برای آزادسازی اراضی کشور از گروهک‌های تروریستی داعش که ‌تر و خشک را با هم می‌سوزاند و تفاوتی میان زن ومرد و کودک قائل نبود، فدا کرد از دولت خواست از آن حمایت کند.

این نماینده عراقی افزود: الحشدالشعبی خاری در چشم داعش است که سعی می‌کند آن را کنار بزند. از تمامی افراد شریفی که به دنبال پاسخ زیبا دادن به افرادی که جان خود را برای کشور فدا کردند و اگر نبودند داعش منطقه را در می‌نوردید، می‌خواهم که نگذارند به الحشدالشعبی اهانت شود.

 

الحشدالشعبی می‌تواند رسما از اتهام زنندگان شکایت کند

«علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق، اعلام کرد که الحشدالشعبی می‌تواند به صورت رسمی از افرادی که به آن اتهام زنی کرده‌اند، شکایت کند.

او گفت: الحشدالشعبی به موجب قانون ۴۰ سال ۲۰۱۶ بخش رسمی وابسته به نیرو‌های مسلح عراق و تابع فرماندهی کل است و هر تعدی به نیرو‌های مسلح از لحاظ قانونی پیگرد و مجازات دارد.

این کارشناس مسائل حقوقی افزود: هر شخص یا مسئول و رسانه‌ای که از نام و لباس نیرو‌های مسلح سوءاستفاده و به نیرو‌های مسلح حمله کند به موجب قانون به ۷ سال حبس محکوم می‌شود و دفتر الحشدالشعبی می‌تواند در دادگاه اقامه شکوائیه کند.

عراق در ماه‌های اخیر و پس از پافشاری پارلمان عراق بر اجرای مصوبه اخراج نیرو‌های بیگانه، مجددا شاهد حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب به ویژه آمریکا از تروریست‌های باقی مانده داعش و هسته‌های خاموش داعش برای حملات پراکنده و اتهام زنی به نیرو‌های مقاومت عراق با هدف بهانه تراشی برای ماندن نیرو‌های آمریکایی در این کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *