دانشجو و دغدغه هایی از جنس آینده

تو از تبار بهاری، در تنت، هزار جوانه به رویش نشسته‏اند، هزار جویبار در اندیشه ‏ات جریان گرفته است. تو با زبان قلم آشنایی، تو با واژه‏ها، به گل‏ چینیِ حقیقت می‏روی. دست در دست کلمات، پا به پای پرسش‏ها، کوچه گرد ناشناخته عالم می‏شوی؛ گاهی در قعرزمین، گاهی در کهکشان.
امروز روز توست. سرزمین علم و آزادگی، صلابت قدم‏هایت را می‏طلبد. امروز روز توست. «دانشجو»!
در تاریک خانه‏های میهن، فانوس دانایی بیاویز…

امروز دانشجویان دغدغه‌هایی متفاوت دارند؛ دغدغه‌هایی که از جنس آینده مسیر زندگی شان است؛ آنان نگران از مسیری که در پیش گرفتند چراکه تضمینی برای اشتغال آنان در رشته تحصیلی شان وجود ندارد ،دغدغه‌هایی که از جنس آینده مسیر زندگی شان است؛ آنان نگران از مسیری که در پیش گرفتند چراکه تضمینی برای اشتغال آنان در رشته تحصیلی شان وجود نداردبه مناسبت روز دانشجو و گرامیداشت یاد وخا طره شهدای دانشجو در کودتای ۱۶ آذر گفتگویی داشتیم با چند تن از دانشجویان شهرستان رودبار که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند…..

دانشجویان و دانشگاهیان طبقه ی روشن از نخبگان جامعه هستند

شبنم صمدی یکی از دانشجویان در رشته علوم تربیتی در گفتگو با خبر نگار ماضمن تبریک روز دانشجوگفت: دانشجویان و دانشگاهیان طبقه ی روشن از نخبگان جامعه هستند .از نسل تحصیل کرده و وضع وحال جامعه را بهتر درک می کنند ودر مقابل وضعیت وواقعیت موجود وعینی ،واکنش وموضع گیری مناسب را نشان می دهند.

این دانشجوی علوم تربیتی با اشاره به نقش دانشجو در اجتماع افزود: دانشجو باید بارز تر از دیگر دانشجویان در هر جای دیگر دنیا، نقش داشته باشد چرا که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه ، بیش از جاهای دیگر ، نقش واثر داشته است.
وی به مشکلات دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان در دوران تحصیل خود با مشکلات و گرفتاری های فراوانی و گوناگونی روبرو هستند . از جمله مشکلات و دشواریها، پیرامون و انگیزه های فردی ، محیط اجتماعی و دانشگاهی سیستم آموزش و امثالهم می باشد، این مشکلات می تواند روی کیفیت آموزشی تاثیر منفی داشته باشد و همچنین نحوه کیفیت آموزش از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.دانشجو با هر انگیزه ای که پا در عرصه علم و دانش گذاشته باشد، شرایط زندگی و محیط اجتماعی ، فرهنگی و آموزش می تواند نقش تعیین کننده ای در رسیدن او به اهدافش داشته باشد.

جایگاه مشخصی برای دانشجویان در نظر گرفته شود

میترا عاشوری فیشمی دانشجوی ترم آخر مهندسی شیمی و دانشجوی امدادو سوانح به مناسبت روز دانشجو در طی سخنانی گفت : ۱۶ آذر بیانگر نقش کلیدی دانشجویان و آزادی و قدرت آنها است .
این فعال دانشجویی در خصوص فعالیت و قدرت جنبش دانشجویی افزود: جنبش دانشجویی زمانی قدرت مند است که آزاد باشد و زمانی آزاد خواهد بود که به هیچ قدرتی وابسته نباشد و امروز جنبش دانشجویی باید طاغوت های مختلفی را که در افکار ایجاد شده است از بین ببرد.
وی با اشاره به نقش دانشجو در اجتماع اشاره کرد بیان داشت:با توجه به نقش اساسی دانشگاه و دانشجو در حرکت فکری ،علمی و مهندسی فرهنگی کشور می بایست جایگاه مشخصی نیز برای دانشجو در کشور تعیین کرد در واقع نخستین عنصر اصلی دانشجویی ،علم ورزی و علم جویی است. دانشجو فردی است دارای انگیزه های قوی و محکم دانش طلبی و جویای کسب علم و بالا بردن توان بینشی هم در جهت افزایش حجم اطلاعات علمی وهم بهینه سازی اطلاعات و عمق بخشیدن به آن ؛یعنی پی جویی توامان کمی و کیفی در رشته تخصصی خود است .
میترا عاشوری به برگزاری کلاسها به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: با وجود ویروس منهوس کرونا کلاسها به صورت مجازی شده است و این همت مسئولین را می طلبد تا برای فراهم کردن امکانا ت دانشجویان و دانش آموزان تدابیر جدی تری را اتخاذ کنند.چرا که هزینه اینترنت زیاد است برای واحدهای علمی دچار مشکل می شویم.
وی به مشکلات دانشجویان در دوران کرونایی اشاره کرد و گفت: برای ترم فقط هزینه ثابت پرداخته شود نه کل شهریه ، کمبود امکانات آموزشی ، نداشتن رشته های مختلف در شهر خود، هزینه رفت وآمد ، کتاب ، جزوه ، کمبود خوابگاه و هزینه اجاره خانه را از جمله مشکلات دانشجویان عنوان کرد و از مسئولین خواست تا برای دانشجویان مثل سر بازها حقوق در نظر گرفته شود و دانشجویان برای خرید کتاب بن کتاب دریافت کنند و کمبودها جبران شود.

دانشجویان برای رسیدن به قله های ترقی از تلاش دست نکشند

فاطمه دولت پور از جمله دانشجویان ورودی سال ۹۹ در دانشگاه فرهنگیان موفق به کسب رتبه ۱۳۰۰ ریاضی شده است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روز دانشجو روز رستاخیز اندیشها ، روز علمدوستی و روز انسانهای فرهیخته است وروزی است که دانش دوستان با دستان مهربانی و اندیشهای نابشان از دوستیها سخن خواهند گفت.
وی که از ورودی های جدید سال تحصیلی است افزود: دانشجو مثل کرم ابریشم است که با تلاش ودرس خواندن به دور خود پیله می بندد تا یک روزی تبدیل به پروانه شود و جایگاه ویژهای را در جامعه کسب کند.
وی از دانش آموزان کنکوری خواست تا با تمام قوا برای رسیدن به قله موفقیت تلاش کنند تا به آرمانها ی خود دست یابند و نترسیدن جسارت را مسیر راه خود قرار دهند وسه نکته رو تو زندگیشون هیچ وقت فراموش نکنند، توکل ،توسل و تلاش…
این دانشجو موفق تعیین هدف رایکی از عوامل خیلی مهم برای موفقیت در کنکور دانست وبیان داشت: هدف به انسان انگیزه می دهد و فرد را در مسیر درست هدایت می کند، البته هدف باید متعالی و ارزشمند، واضح و مشخص، ثابت و واحد باشد. داشتن چندین هدف آن هم وقتی همسو نباشند موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان داوطلب می شود. وهمچنین برای موفقیت در کنکور عواملی چون هوش ، استعداد ، تلاش و پشتکار و….لازم است.

گزارش:

فرشته بریدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *