تقلب در امتحانات مجازی به صفر نمی‌رسد

 

سید علی اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، بااشاره به اینکه نحوه برگزاری امتحانات به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است، اظهار کرد: سیاست‌هایی که وزارت علوم در ترم گذشته برای کاهش تقلب امتحانات مجازی اعلام کرده به صورت کامل ارائه شدند و در ترم جاری هم با همین روش ادامه پیدا خواهند کرد.

او افزود: سیاست‌های وزارت علوم برای کاهش تقلب امتحانات مجازی در ترم گذشته به این ترتیب بوده است که اختیارات برنامه ریزی و مدیریت برنامه‌ها به عهده دانشگاه هاست،گزینه‌های مختلف امتحانی به شیوه باز به دانشگاه ها، دانشکده‌ها و استادان ارائه شده تا آنان مطابق با همان روند تصمیم به ارزیابی دانشجویان به شیوه‌های گوناگون بگیرند و به اینصورت نمره نهایی امتحانات پایان ترم دانشجویان را ثبت کنند.

صفوی درباره تفاوت‌های ترم گذشته با ترم جاری با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها گفت: در ابتدای دو ترم گذشته به علت تغییر شکل ناگهانی آموزش‌ها از حضوری به مجازی استادان را تنها با شیوه تدریس در سامانه‌های الکترونیکی آشنا می‌کردیم و از ماه دوم به بعد نحوه چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم را به آنان آموزش دادیم.

او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه استادان تجربه کافی از ترم گذشته کسب کرده اند به راحتی روش ارزیابی‌های مختلف از دانشجویان را در طول ترم انجام می‌دهند تا به اینصورت نمره نهایی آنان را تنها از کسب امتحانات پایان ترم ثبت نکنند.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم تاکید کرد: در گذشته به دلیل اینکه استادان و دانشگاه‌ها آشنایی چندانی با ابزار‌های آلکترونیکی آموزشی نداشتند بنابراین نمی‌توانستند به درستی آزمون مجازی برگزار کنند، اما در شرایط کنونی با پیشرفت آموزش مجازی و آشنایی هرچه بیشتر استادان امکان برگزاری آزمون سالم و بدون تقلب در میان دانشجویان با جمعیت کم بیش از پیش شده است.

صفوی بیان کرد:در دانشگاه‌هایی که جمعیت دانشجویان بالا بوده ممکن است که وب کم در زمان امتحانات پایان ترم به راحتی در دسترس آنان نباشد.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: ما نیاز به کار‌های اصولی فرهنگی داریم و متاسفانه در مقایسه با بسیاری از کشور‌های پیشرفته اصولا بین اکثر دانشجویان ما در زمان امتحانات «شیوه تقلب» مطرح می‌شود بنابراین باید این معضل را حل کنیم.

صفوی تاکید کرد: بسیاری از استادان با روش‌های گوناگون تشخیص تقلب و تخلف آشنا هستند و باید بدانیم که در امتحانات حضوری هم میزان تقلب در میان دانشجویان به میزان کم یا زیاد وجود دارد بنابراین ابزار‌ها و آموزش‌های مجازی بهبود پیدا کرده و در عین حال خود دانشجویان هم متوجه این نکته شده اند که انجام تقلب ریسک خوبی نیست، اما به هر حال نمی‌توان میزان تقلب را در امتحانات مجازی دانشجویان به صفر رساند، بلکه می توان کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *