تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور

مجری طرح زیتون کشور در نشست بررسی وضعیت زیتون رودبار اعلام کرد : امسال ۱۲۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شد که سهم گیلان ۲۰ هزار تن بود.

 میر عرب رضی گفت : از این میزان ۶۰ هزار تن معادل ۵۰  درصد زیتون کشور روغن گیری و ۹ هزار تن روغن زیتون تولید شد.
وی افزود : پارسال ۳ میلیارد ریال برای مبارزه با مگس زیتون در شهرستان رودبار هزینه شد و امسال قصد داریم با رایزنی های که با مجلس خواهیم داشت ، اعتبارات مبارزه با آفت مگس زیتون تا ۲ برابر افزایش یابد.
میر عرب رضی با اشاره به اصلاح و بازسازی باغات زیتون رودبار گفت : این کار در ۲ هزار هکتار باغ های قدیمی رودبار اجرا می شود که به میزان تولید کمک خواهد کرد .
وی با اشاره به لزوم اصلاح باغات زیتون گفت : اصلاح باغات ممکن است وقفه ای ۳ ساله در تولید زیتون ایجاد کند اما در درازمدت موجب افزایش بهره وری ، مبارزه با آفات و تولید روغن و کنسرو این محصول خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در این نشست گفت : شهرستان رودبار قلب اقتصاد زیتون کشور است اما به دلیل محدودیت های توپوگرافی ، زمین ها ، باغات و منابع آب ، از جایگاه نخست زیتون کشور به رتبه سوم رسیده است.
مسعود الماسی افزود : ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار با داشتن ارزیابی حسی ، مکمل آزمایشگاههای شیمی است و می تواند با استانداردهای بین المللی کیفیت زیتون همخوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از استان های کشور محصول زیتون خود را در گیلان و شهرستان رودبار فرآوری و به فروش می رسانند ، اضافه کرد : بزرگترین بازار زیتون دنیا در رودبار قرار دارد و به دنبال بازار بورس زیتون در این شهرستان هستیم.
فرماندار رودبار هم در این نشست گفت : برندسازی در حوزه زیتون خصوصا زیتون با کیفیت برای شهرستان رودبار بسیار با اهمیت است و می توان در بخش گردشگری هم از باغات زیتون برای جذب توریست و گردشگر استفاده کرد.
عباسقلی زاده افزود : ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار باید در زمینه های آموزشی و تبلیغاتی بیشتر کار کند و اهمیت بیشتری به این موضوع دهد و واحدهای تولید روغن زیتون به لحاظ کیفی مکانیزه شوند تا روغن زیتون بکر و سالم به دست مردم برسد.
وی اضافه کرد : استان ها و شهرستان های همجوار ما از آب سد سفیدرود برداشت می کنند ولی باغداران زیتون رودبار به دلیل کمبود آب ، محصولاتشان آسیب می بیند
فرماندار رودبار همچنین گفت : معرفی باغدار نمونه زیتون می تواند انگیزه باغداران را برای کیفیت محصول تولیدی بالا ببرد ، اما برای کیفیت بالای زیتون به اعتبارات کشوری و استانی بیشتری نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *