از خواص شگفت انگیز شلغم برای سلامتی غافل نشوید

در بیشتر نقاط دنیا از شلغم برای طعم دار کردن غذا‌ها و انواع آب گوشت ‌ها استفاده می‌شود. ریشه این گیاه سرشار از مواد معدنی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است و  ویتامین‌ هایی مثل ویتامین C و نیاسین یا همان ویتامین B3 به میزان زیادی در شلغم وجود دارد، به همین دلیل یکی از روشهای درمانی خوب برای سرماخوردگی است و فیبر موجود در شلغم و کالری کم این ریشه گیاهی انتخاب خوبی در رژیمهای کم کالری است.

متخصصان تغذیه می گویند: مصرف شلغم برای پیشگیری از حمله قلبی و بیماریهای قلبی، سرطان، بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و استخوانها بسیار مفید است.

شلغم کاملاً پخته برای سرماخوردگی, دفع خلط سینه و همچنین پیشگیری از سرماخوردگی درکودکانی که زیاد سرما می‌خورند، مفید است به ‌شرط آنکه روزانه مصرف شود.

به گفته متخصصان علم تغذیه ، بر‏گهای شلغم برای افرادی که از نظر طب سنتی دچار افزایش خون هستند، غذای مناسبی است و خود آن برای افرادی که دچار کم‏‌ خونی هستند، مفید است.

کارشناسان طب سنتی معتقدند؛ پتاسیم و فیبر موجود در این سبزی باعث بازشدن رگها، کاهش تنگی عروق و رگهای خونی شده و مانع از تصلب شرائین می‌شود. از دیگر خواص پتاسیم کاهش فشارخون است، به همین دلیل اگر شلغم بدون نمک پخته شود یک درمان گیاهی برای پرفشاری خون است و فیبر موجود در شلغم باعث کاهش کلسترول خون شده و مانع از بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌ شود.

شلغم سبب گردش بهتر جریان خون می شود و آهن موجود در آن برای کسانی که از کم خونی رنج می‌برند درمان گیاهی بسیارمناسبی است.

متخصصان تغذیه می گویند: ویتامینC و اسید اسکوربیک موجود در شلغم باعث تقویت و فعال سازی سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین C  نقش مهمی در ساخت سلولهای سفید خون و آنتی بادی‌ ها به عهده دارد و این سبزی یک آنتی اکسیدان قوی و باعث کاهش بیماریهای دوره‌ای می‌ شود.

شلغم، همچنین منبع غنی از کلسیم محسوب می‌شود و به همین دلیل تراکم استخوان را افزایش می‌دهد، و برای بیماران مبتلا به آرتریت یا ورم مفاصل گیاه مفیدی است.

ویتامین E، منگنز و بتاکاروتن موجود در شلغم آنتی اکسیدان‌ های جلوگیری از سرطان است. به همین دلیل این سبزی برای بیماران سرطانی و یا افرادی که سابقه این بیماری را دارند بسیار مفید است و باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی و مانع از بروز مجدد این بیماری می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *