دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای کوکنه: شش نقطه مصوب طرح هادی در روستای کوکنه، محدوده منابع طبیعی است

الهام هاشمی براگوری
اشاره:

همانطور که در هفته های گذشته خواندید، در گزارش چهره به چهره با اهالی روستای کوکنه از توابع بلوکات شهرستان رودبار؛ به پای درد و دل مردم نشستیم و مشکلاتشان را به سمع و نظر شما و مسئولین شهرستان و استان رساندیم. طی هفته گذشته نیز، مسئولین پاسخگوی مشکلات و چگونگی رفع کمبودهای روستا بودند. اما در این شماره، دهیاری و اعضای شورای اسلامی کوکنه در گفتگو با ما ضمن بیان عملکرد خود، پاسخگوی مشکلاتی بودند که در دو شماره گذشته عنوان شده بود؛ خصوصا مقوله زمین خواری که ریاست منابع طبیعی در هفته گذشته، با بیان اینکه با زمین خواری در کوکنه به برخورد قانونی می کنیم، جدیت خود را در این زمینه اعلام داشتند. همراه باشید.

دیواری که در کوکنه تخریب شد، دارای مجوز از بنیاد مسکن بود

رضا پورعلی متولد ۱۳۵۵از روستای کوکنه با عنوان اینکه ۸سال سابقه خدمت به مردم را به عنوان دهیار دارم، بیان کرد: کوکنه دارای قدمت دیرینه ای است. با کمک اعضای شورای اسلامی درسال۹۲ شروع به کار کردم که در همان ابتدا با حجم زیادی از کار روبرو شدیم. با گاز رسانی به کوکنه کوچه ها کنده کاری شده بود ووضع نابسامانی داشت. دریک مرحله ۱۸۰۰ سرویس شن ریزی انجام و علمک گذاری صورت گرفت. با توجه به بحران اوضاع اقتصادی توانستیم وضعیت زیرسازی کوچه ها را تا حدودی برطرف کنیم که در پایان سال ۹۷ به دستور فرماندار و بخشدار زیر سازی کوچه ها را انجام دادیم تا آسفالت را بنیاد مسکن انجام دهد. در واقع ما حدود ۷۴۳۵ متر مربع، ۹ کوچه را در برنامه کاری آسفالت قرار دادیم که حدود ۲۳۰۰ متر طولی بود. همچنین بعضی کوچه ها مانند کوچه وحدت، فدایی و …. چون زیر سازی آن بتون بود نیازی نبود که آسفالت انجام گیرد و کوچه هایی که زیر سازی آنها انجام شد حدود۷۴۳۵متر مربع بوده است که از حساب دهیاری حدود شصت و چهار میلیون تومان به حساب تعاونی برای زیر سازی واریز شد. زیرسازی با تاییدیه آزمایشگاه شرکت مربوطه به بنیاد مسکن برای آسفالت تحویل داده شد و مقرر گردید سریعا پروژه آسفالت انجام شود. اما از سال ۹۷ تا کنون بنیاد مسکن شهرستان رودبار در جواب به ما می گویند: روستای شما کد گذاری شده و ما در آینده نزدیک آن را آسفالت می کنیم. اما با گذشت دو سال دیگر چیزی از زیرسازی باقی نمانده است. دو سال است که بنیاد مسکن برای آسفالت کوچه های روستا، امروز و فردا می کند و این را مردم از چشم ما می بینند درصورتی که ما کارهای اولیه را انجام دادیم ولی بنیاد مسکن آسفالت را به تاخیر انداخته است. لازم به ذکر است که ما چند بار در زمان ریاست مهندس قدرتی به این اداره مراجعه کردیم و این شد جواب ما . اما اکنون که مهندس رهبری سکان این اداره را بدست گرفته به ما گفته است که آسفالت را انجام می دهد.
پورعلی دهیار کوکنه طی گزارشی به عملکرد انجام شده در حوزه برق این روستا اشاره کرد و گفت: در کوکنه یازده کوچه داریم و اکثر کوچه های ما دچار ضعف برق شدید می باشند.
در سال ۹۷-۹۸ دو هزار و ده متر تبدیل سیم به کابل در مسیر خیابان اصلی و بازارچه تا کوچه سردار جنگل نصب شده است. ۱۶۳۰ متر نیز برای کوچه شهید اسدی در نظر گرفته شده که ۱۰۰۰ متر کار شده و مابقی در دستور کار است. در کوچه وحدت نیز هزار و هفتادو دو متر کابل در نظر گرفته شده است که حدود ۹۰۰ متر انجام و مابقی در دستور کار و ۱۳ تیر برق جدید نصب گردیده است. در کوچه شهید میرزاپور حدود دو هزار متر کابل به همراه ۱۳ تیر بتنی نصب شده که این پروژه به صورت نیمه کاره رها شده و به همین شکل باقی مانده است. قطعا پیگیر بهبود وضعیت برق روستا هستیم.
وی در ادامه افزود: سیم های برق و تیرهای چوبی که یا کج شده اند و یا در حال سقوط هستند از سال ۶۲ تا به الان، دچار فرسودگی شده اند که نیازمند پیگیری ویژه می باشند. کوکنه با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ نفر به طور دائمی فقط دارای ۶ ترانس است و با ضعف شدید برق دست و پنچه نرم می کند.این مشکلات از قبل بوده اند؛ از تلاشهای مهندس علی نیا رئیس اداره برق امام زاده هاشم که اخیرا با همکاری ایشان، این اقدامات صوت گرفته است، تقدیر و تشکر داشته و انتظارمساعدت بیشتر از جانب وی را داریم.

دهیار روستای کوکنه در خصوص رانش کوچه وحدت گفت: برای رفع مشکل رانش کوچه وحدت بسیار پیگیر بوده ایم. درسال ۹۳ حدود ده میلیون تومان هزینه برآورد شد ولی کسی کاری نکرد. مجدد در زمان ریاست مهندس قدرتی ، کارشناسی صورت گرفت و حدود سیصد میلیون تومان در سال ۹۶ برای بهسازی کوچه از بودجه ستاد بحران مقرر گردید که هزینه گردد، اما متاسفانه بازهم کسی کاری برای رانش این کوچه نکرد. فقط این مردم بودند که به داد یکدیدگر رسیدند. با همیاری اهالی توانستیم حدود دو سال جلوی رانش مجدد را بگیریم. اما این ها موقتی است و با هر بار بارش باران، جاده رانش کرده و باید حداقل شن ریزی صورت گیرد. باز هم بنیاد مسکن به ما وعده داده بود قرار بود که پیمانکار بنیاد بعد از اتمام پروژه شیر کوه، به داد رانش روستای کوکنه برسد که این نیز عملیاتی نشد.در زمان ریاست مهندس رهبری، برای بازدید از رانش آمدند و مقرر گردید قبل از ۱۵ اسفند حدود ۳۰۰تن سنگ کوهی به دهیاری تحویل داده شود . با تشکر از زحمات ریاست فعلی، برای کمک به کوکنه امروز و فردا می کنند. این ضعف بنیاد مسکن است که کوچه وحدت را نمی تواند احیا و ابعاد را باز سازی کند و سالیان سال بر عمق این فاجعه افزوده شده است. با کمک اهالی و پای کار آمدن اعضای شورا و دهیاری، رانش کوچه شهید سلیمی رفع مشکل گردید.

وی در خصصوص زمین ورزشی کوکنه بیان داشت : از ریاست ورزش و جوانان شهرستان رودبار، درخواست داریم تا زمین ورزشی ما که در طرح هادی نیز قرار دارد، سرپوشیده و چمن مصنوعی در آن اجرا شود. در مصاحبه قبل به کابل فشار قوی که در محوطه ورزشگاه است اشاره کرده بودند. اگر تربیت بدنی در کمک به زمین ورزشی ما اقدام کند؛ به اداره برق درخواست می دهیم که برای این کابل فشار قوی تأمل شده و با ساماندهی وضعیت، این مشکل را مرتفع کنند.
دهیار کوکنه در خصوص منابع طبیعی این روستا افزود: هر فرد بومی و غیر بومی که درخواست ساخت خانه در روستا را داشته باشد, شورا به بنیاد مسکن معرفی می کند تا در صورت کارشناسی، مجوز صادر گردد و تا دو سال گذشته استعلام از منابع طبیعی الزامی نبود ولی اخیرا الزامی است و ما این کار را انجام می دهیم. اما قبل از این طرح، کسی که بخواهد خلاف کند مالک آنجا مقصر است نه بنیاد مسکن.
بطور کلی اگر در روستا بالای ۱۰۰ متر مجوز بگیریم یک مجوزدوطبقه سال گذشته تا امسال چندبرابر شده است و در توان مردم نیست. کسی که مجوزنداشته باشد این کارمجاز نیست و این تعداد در کوکنه درصد خیلی پایین است.


وی تصریح کرد: در سال ۹۲ طرح هادی در روستای ما بازنگری شد. وقتی بازنگری انجام میگیرد نقشه ای که پیاده میشود پس از امضای دهیاروشورا ، رئیس یا قائم مقام ادارات مربوطه مانند منابع طبیعی و جهاد کشاورزی این را تایید می کنند مواردی که در نقشه است مورد تایید ما می باشد. اما هم اکنون منابع طبیعی آنچه که در نقشه لحاظ شده، فراتر از آن را مدعی شده است. دیواری که در کوکنه تخریب شد، دارای مجوز از بنیاد مسکن بود. پس چطور خلاف بوده است؟ هیچ گونه علایمی از منایع طبیعی بر روی زمین مورد نظر وجود ندارد ولی منابع طبیعی مدعی است که زمین منابع ملی است. ما اطلاع آنچنانی نداشتیم.از نظر طرح هادی بنیاد مسکن آنجامنابع طبیعی نیست.
۶ نقطه مصوب طرح هادی در روستای کوکنه، محدوده منابع طبیعی است. این امر باید مورد بررسی قرار گیرد. فردی که حدود ۶۰ سال دراین مکان زندگی می کند از دهیاری درخواست میکند که برای فرزندانش در زمین خانه تاسیس کند. اما بعد متوجه میشود که محدوده منابع طبیعی است و ما اجازه صدور مجوز نداریم. در نهایت به بنیاد مسکن معرفی می کنیم. و بنیاد مسکن تعیین می کند که دراین مکانی که جزو منابع طبیعی است، ساخت وساز می شود یا نه. هم اکنون استعلام از منابع طبیعی الزامی شده است. ۴۰ خانوار قدیمی در طرح منابع طبیعی زندگی می کنند. براساس گزارشی که دادند مجوزازما نبوده است.

ما هیچ مشکلی از جاری بودن آب های سطحی نداریم


خانم رفعت قربانپور بهورز روستا در گفتگو با خبرنگار آوای جنگل درخصوص ساماندهی آب های سطحی گفت : ما هیچ مشکلی از آب های سطحی نداریم و اگر مشکلی در این زمینه بوده به بهداشت محیط اطلاع داده شده تا تذکرداده شود. وی افزود:تا به الان هر مسئله ای بوده با کمک شورا حل کرده ایم.
وی ادامه داد: ۱۸۳ نفر پیرمرد و پیر زن در دو روستا میرزا گنبد وکوکنه تحت پوشش خانه بهداشت کوکنه هستند . هر هفته؛ یک بار پزشک به این روستا مراجعه می کند.

وضعیت برق در کوکنه و بلوکات فاجعه است

 

فریبرز اسدی از دیگر اعضای شورا گفت: وضعیت برق در کوکنه و بلوکات فاجعه است. همانطور که همکاران ذکر کردند؛ از سالها قبل درخواست دو ترانس برق برای کوچه های شهید اسدی و شهید میرزاپور داشته ایم که همان هم محقق نشده است. از زحمات اداره برق امامزاده هاشم سپاس گزاریم اما واقعا آنطور که باید به علاج درد پرداخته نمی شود.
تکلیف کابلهای برق رها شده در روستا و تیرهای چوبی فرسوده چیست؟ به گفته یکی از اهالی حتی اداره برق امام زاده هاشم برای رفع مشکل تیر برق که در حیاط مسکونی اهالی قرار دارد، درخواست هزینه از روستایییان برای روی کار آمدن پیمانکار جهت جابجایی و تاسیس دکل بتنی را دارد تا با هزینه اهالی برای روستا کار انجام دهند. کابل برق بر سقف اهالی رها شده، اما هیچ به هیچ… روستاییان اگر چنین هزینه هایی داشتند که دیگر در روستا زندگی نمی کردند. پس سهم دولت در رفاه مردم چیست؟وضعیت تیرهای برق در روستا اسفناک است. متاسفانه قبل از بروز حادثه هیچ اقدامی انجام نمی دهند. بارها بابت چند تیر برق چوبی فرسوده گزارش داده و درخواست تیر بتنی و ساماندهی وضعیت را داشته ایم اما متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.وی در خصوص مشکل آب شرب گفت: فرسودگی لوله های داخلی آب با قدمت بیش از ۳۰ سال باعث بروز آلودگی آب شده است. با بهسازی چشمه های بالادست نیز مشکل کمبود آب شرب تا اندازه ای رفع خواهد شد.

طی ۸ سال گذشته هیچ گونه ساخت و ساز غیر قانونی در روستا اتفاق نیافتاده است


شهریار رضایی عضو شورای اسلامی روستای کوکنه با ۸ سال سابقه خدمت در شورا در گفتگو با خبرنگارآوای جنگل بیان داشت : کوکنه دارای قدمت بسیار بالایی است. سال ۱۳۲۷ در کوکنه مدرسه احداث شد. دقیقا همان زمانی که مردم با قایق رفت وآمد می کردند. از وقتی که شورا شدم اولین کاری که کردیم گازرسانی به روستا بود. با پیگیری های انجام شده با کمک نماینده وقت مهندس حکیمی کوکنه دارای نعمت گاز شد. طی برف سال گذشته، با دست خالی چهار شبانه روز برای برفروبی معابر پیگیر بودیم . وی افزود: مصوب کردن بتن یا آسفالت کوچه ها در سال ۹۷ انجام شده است. اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در زمان بخشدار فعلی آقای جهانگرد مصوبات را انجام داده ایم. هزینه ای که دهیار به آن اشاره کرد، جهت زیرسازی کوچه ها انجام شد اما اقدامی صورت نگرفت. ما اگر می دانستیم چنین بلاتکلیف می مانیم، حداقل همان زمان می توانستیم با همان اعتبار تمام کوچه ها را بتن ریزی کنیم.
رضایی بیان داشت:برای ساماندهی آب های سطحی حدود ۲ ماه است که مصوب کرده ایم با تامین اعتبار بخشداری بتوانیم با تاسیس نهر بتنی در این مهم، به روستا نظم ببخشیم. اما در خصوص برق کوکنه و بلوکات که جزو حوزه سنگر است ، در خواست ما نجات اهالی است. حق بلوکات تاسیس یک اداره مجزا برای خدمات دهی به مردم است.
در مورد کوچه وحدت دکتر چگینی پیگیرهستند و رئیس بنیاد مسکن فعلی قول مساعد داده اند.
در جلسه تیرماه دو سال گذشته با حضور نماینده وقت، فرماندار، معاون فرماندار، بخشدار فعلی نماینده برای روستای کوکنه پنج کیلومتر کابل روکش دار تهیه کرد.که از آن میزان فقط نهصدو بیست متر دیگر باقی مانده ؛مابقی در روستا اجرایی شده است.
چندین بار نامه نگاری کرده ایم که تیر برق های چوبی در روستا در حال سقوط می باشند… اما در جواب به ما می گویند اعتبار نداریم.ضمن قدردانی از زحمات مهندس علی نیا مسئول برق امام زاده هاشم؛ پس تلاش شهرستان رودبار برای حوزه برق بلوکات چیست؟ از دکتر چگینی درخواست بررسی بیشتر این مهم را داریم.
وی در خصوص مشکل آب شرب نیز افزود: در زمان مدیریت سابق آبفار، با پیگیری انجام شده ؛ حدود صد میلیون اعتبار تخصیص و پیمانکار فقط لوله اصلی منبع را تعویض کردند ولی بهسازی چشمه به خوبی انجام نشده است.همچنان فرزندان ما از لوله های فرسوده آب می نوشند. با آنکه کلر استفاده می کنیم؛ وقتی لوله ها فرسوده و موجب تغییر رنگ آب می شوند. در فصل تابستان نیز دچار کمبود آب در روستا می باشیم. اما کیفیت آب باید به طور کلی مورد بررسی قرار گیرد. وی در خاتمه در خصوص منابع طبیعی نیز خاطر نشان کرد: بنا به فرمایش رئیس منابع طبیعی که با زمین خواری در روستای کوکنه برخورد خواهد شد، طی ۸ سال گذشته هیچ گونه ساخت و ساز غیر قانونی در روستا اتفاق نیافتاده و تمامی دخل و تصرف ها در منابع طبیعی، برای افرادی است که سالیان سال در این روستا زندگی می کنند و هم اکنون زمین آبا و اجدادی انها جز منابع طبیعی است. وی همچنین به زمین محله آغوزبن که جز مستثنیات منابع طبیعی است اشاره و افزود: این زمین در تملک منابع طبیعی است و هیچ فرد حق دخل و تصرف در آن ندارد.

گزارش برخی از عملکرد چهارساله شورای اسلامی روستای کوکنه


اسد اله آقایی از دیگر اعضای شورای اسلامی،با عنوان اینکه حدود یک دوره افتخار خدمت به مردم در شورای روستای کوکنه را دارم، دراین گفتگو به رانش در کوچه شهید سلیمی اشاره کردو در خصوص پاره ای از عملکرد شورا طی چهار سال گذشته گفت: ۲۰ متر رانش بوجود آمده در این کوچه با کمک شورا و دهیاری،ساماندهی شد. بالغ بر ۹ اتاقک استراحت و انتظار ، در خیابان اصلی تهیه و نصب شده است، لایه روبی نهرهای خاکی هر ساله انجام می شود. اما در خصوص جهاد کشاورزی،سه کیلومتر از نهرهای داخل مزارع را جهاد کشاورزی بتن ریزی کرده و مابقی به حال خود رها شده است. که انتظار رفع این مشکل را داریم. در خیابان شهید میرزاپور بالغ بر ۵۰ متر با کمک مردم و مسئولین بتن ریزی کرده ایم. در خیابان وحدت نیز با بارش هرباره باران، رانش صورت میگیرد که شورا و دهیاری با شن ریزی، جلوی بروز فاجعه بیشتر را می گیرد. در کوچه شهید سلیمی بالغ بر ۱۰۰ متر نیز با همکاری اهالی همان کوچه، هدایت آبهای سطحی با تاسیس جدول به صورت اصولی انجام و مابقی مصوب کرده ایم تا در اسرع وقت انجام دهیم. رییس شورای ورزشی روستای کوکنه هادی خالقی است که پیگیر تجهیز زمین ورزشی این روستا می باشد. وی در خاتمه گفت: ضعف ها و کمبودات روستا زیاد است که همکاران به آن اشاره داشته اند و ما تکرار مکررات نمی کنیم. اما از مسئولین عاجزانه درخواسدت و کمک برای رفع کمبودات را داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *